3831
Sök

En fundering kring Slutsteg.

8 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Tjena!

Jag har en fundering som jag inte förstår mig på och hoppas någon kan förklara det för mig.

Jag använder mig av Slutsteget JBL GTO-504 280watt, 4kanaligt och Baslådan JBL GTO-1214BR.
Jag har kopplat allt rätt + och - , från en av vadera på bakkanalerna. Kör endast den basen på steget.

Min undran är när jag kör lågnivå direkt till bakkanalerna så låter det mindre än om jag sätter lågnivå till framkanalerna och sen en RCA-kabel från ut ingång till bakkanalerna. Måste höja Gain för att få ut samma bas om jag kör direkt istället för att gå igenom framkanalerna.

Undrar varför blir det bättre på det sättet?
Skickar den all kraft från hela steget på bakkanalerna?
Vilket sätt är bäst att köra på?

Tacksam för svar och förklaringar!

MVH// Alexander

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
21 februari 2014
Är inte riktigt med på hur du menar med dina olika kopplingar, har du möjlighet att göra en skiss vardera för dina två kopplings-sätt? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

8 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
Oh sorry om jag var otydlig. krånglade med bild så får bli en länk.
http://www.brc.se/slutsteg/jbl/jbl-gto-504e-slutsteg/

Kolla på bilden för Input. Där menar jag att ta lågnivån från stereon och sätta i Input 1 till framsystemet. Och sedan ta en RCA-kabel från AUX out till Input 2, baksystemet.

Får betydligt bättre ljud att göra så men undrar om det riskerar att något går sönder eller liknande?
Eller om man ska ta och sätta lågnivå direkt till baksystemet och vrida upp Input level ännu mera?

MVH

8 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Ingen som vet !?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 februari 2014
Du bör absolut kunna använda aux out på slutsteget, det ska inte vara något problem.
För jag gissar att slutsteget inte spelar något alls på rear om du bara har front-input kopplat?
Det finns ingen omkopplare på slutsteget som gör att du bara behöver använda en input(utan att lägga ytterligare en kabel mellan auxout och rear input)?

Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 februari 2014
Jag hade missat ditt svar tidigare ")

403 Inlägg
25 februari 2014
Eftersom du bara har en bas använder du bara front. Ser inte varför du vill koppla in lågnivå i dom bakre kanalerna då du inte använder dom.

För jag antar att du har bryggat basen på dom främre kanalera. Alltså har du satt plus kabeln i kanal 1 och minus kabeln i kanal 2.

8 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
Har tagit och kollat nu. Kör jag bara på front men bryggat så låter det exakt som jag kör på rear bryggat utan att köra Aux out till input. Får höja nästan helt på level/gain, för att få ut samma kraft som om jag kör bryggat bak med Aux kabel mellan out och input.

Ingen aning om det finns någon omkopplare. Har inte hittat något om det men det kan mkt väl vara så eftersom det skickas ungefär dubbelt med power med Aux kabel mellan.

Sök