Bullet--- skrev:
Vettemannen skrev:
Bullet--- skrev:
Aldrig sett någon som inte förstår "när man gör vid något". Göra vid bilen, göra vid motorn, göra vid bromsarna.etc.etc.
Det betyder att man "ser över",reparerar ,fixar, lagar.
ontopic så slänger jag nog själv på sommarsulorna på brukisen om ett par veckor. Senaste snön eller minusgrader var ett bra tag sen här nere. Minns inte senast när det var frost på rutorna på morgonen.
Och ni moraltanter som tycker "att det finns en anledning till att man ska ha vinterdäck till sista mars".
Mitt svar är att Sverige är ett lååångt land och det är inte samma klimat nere i södra Skåne som det är i Norrland. Ibland tänjer man på reglerna
Men att byta däck för man tycker det bullrar så kan man lika gärna byta bil till en tystare för då stör man sig antagligen på massa andra ovälkomna ljud
Är det skånsk dialekt så är det inte så konstigt att jag som bor 50-60 mil uppåt i landet inte förstår detta.
/Benny
Du har väl inte pratat med han IRL? Då borde det inte vara en fråga om dialekt utan något man läser sig till. "Göra vid bromsar" är svenska ord och borde vara lätt att förstå innebörden av om man velat det. Dessutom kan en skåning prata perfekt svenska och folk som bor "50-60 mil uppåt i landet" förstår ändå inte pga att dem inte vill förstå. Beror mycket på mentaliteten där "uppe"
Göra vid nånting har jag inte hört förut, därför jag frågade så du behöver inte görs dig lustig över mig!!!!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!