3028
Sök

Köpa och äga RS6

288 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
skutte skrev:
Baserat på fakta från tråden:

2000mil/år

Försäkring + skatt 28000 = 14kr
Service + oförutsedda reparationer 25000 = 12,5kr
Däck 5000 = 2,5kr
Bränsle 1,5l /mil = 22kr
Värdeminskning 30000? = 15kr

Detta ger 66kr milen per år om du kör 2000 mil

tack så mkt ! smile Det ger en rimlig kalkyl, och visar sig inte vara superdyrt för en ''helg'' bil smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 februari 2014
munkenpetersen skrev:
skutte skrev:

2000mil/år

Däck 5000 = 2,5kr
Bränsle 1,5l /mil = 22kr

tack så mkt ! smile Det ger en rimlig kalkyl, och visar sig inte vara superdyrt för en ''helg'' bil smile

Det beror ju allt på hur man ser det, det är ju ändå 132k i skattade pengar som ska ut per år för 2000 mil! Det är mer än halva lönen efter skatt för någon med medianinkomst i Sverige.
Senast redigerat av Andromeda (23 februari 2014)

309 Inlägg
23 februari 2014
TS_quattro skrev:
maaw skrev:
TS_quattro skrev:
Ferrari brukar ju säga "behöver du fråga om priset så har du inte råd" detsamma gäller för en RS6... Tyvärr...

+1

Köp en V70 Steg3 (350hk) istället, det är vad vi dödliga kör som familjeräcer! wink

Svårt att se hur den går att jämföra med en RS6, fyrhjulsdriften kommer inte ens i närheten. En A6 har åtminstone lite av känslan även om orken saknas, Volvo har inget som kommer i närheten av en quattro...

Klart man måste jämföra bilar. Audin är bättre på vissa saker, Volvon är bättre på andra.

288 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Andromeda skrev:
munkenpetersen skrev:
skutte skrev:

2000mil/år

Däck 5000 = 2,5kr
Bränsle 1,5l /mil = 22kr

Det beror ju allt på hur man ser det, det är ju ändå 132k i skattade pengar som ska ut per år för 2000 mil! Det är mer än halva lönen efter skatt för någon med medianinkomst i Sverige.

Kör man volvo sparar man in mkt pengar smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 februari 2014
TS_quattro skrev:
maaw skrev:
TS_quattro skrev:
Ferrari brukar ju säga "behöver du fråga om priset så har du inte råd" detsamma gäller för en RS6... Tyvärr...

+1

Köp en V70 Steg3 (350hk) istället, det är vad vi dödliga kör som familjeräcer! wink

Svårt att se hur den går att jämföra med en RS6, fyrhjulsdriften kommer inte ens i närheten. En A6 har åtminstone lite av känslan även om orken saknas, Volvo har inget som kommer i närheten av en quattro...

håller med tongue lite som att jämföra flygplan och rymdraketer .. båda har vingar och båda flyger roll

309 Inlägg
23 februari 2014
CHEEVA skrev:
TS_quattro skrev:
maaw skrev:

+1

håller med tongue lite som att jämföra flygplan och rymdraketer .. båda har vingar och båda flyger roll

Vad ska man jämföra en RS6 med då ?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
23 februari 2014
maaw skrev:
CHEEVA skrev:
TS_quattro skrev:

m5, ls-f, panamera, e63 amg osv

309 Inlägg
23 februari 2014
CHEEVA skrev:
maaw skrev:
CHEEVA skrev:

Alla dom bilarna ligger i en helt annan prisklass, så dom går bort direkt i en jämförelse.

AMG C32/E55 kan man jämföra med, likaså 545, V70 T5/R, och alla andra märken som levererar motorstarka kombis i samma prisklass och årsmodell.

3 354 Inlägg
24 februari 2014
maaw skrev:
CHEEVA skrev:
maaw skrev:

Alla dom bilarna ligger i en helt annan prisklass, så dom går bort direkt i en jämförelse.

AMG C32/E55 kan man jämföra med, likaså 545, V70 T5/R, och alla andra märken som levererar motorstarka kombis i samma prisklass och årsmodell.

beroende på vilken generation av rs6 så går m5an, panameran, e63an att jämföra med

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 februari 2014
Seth skrev:
maaw skrev:
CHEEVA skrev:

beroende på vilken generation av rs6 så går m5an, panameran, e63an att jämföra med

jepp 545 är väl mer jämförbart med en s6a ... en t5a platsar inte i det gänget den kan jämföras med en 9-5 aero

309 Inlägg
24 februari 2014
Seth skrev:
maaw skrev:
CHEEVA skrev:

Tråden handlar om RS6 2003- 2005 så det går inte.

450 Inlägg
25 februari 2014
Alltså är det ens värt det att kolla på en audi rs6 av den årsmodellen, kostar skjortan, gammalt och går sönder och måste servicas som att de vore guld för att hålla ihop m.m.

jag skulle kolla på nyare rs4 kombi eller liknande skillnaden i hk är försumbar tycker jag, finns andra bra alternativ som bmw 335, nyare audi s6 v10 m.m. som inte kostar så mycket mer, det dem modellerna kostar mer i prisskillnad kommer du garanterat få åtgärda rs6an för inom en snar framtid.

för mig är rs6 en gammal sliten bil som är alldeles för billig för att dem skall ägas av entusiaster, inköpet har alla råd med... men inte underhållet... jag personligen tycker inte att risken att få en risig väger upp fördelarna... sen att jag skulle kunna kontant placera 3 på uppfarten spelar ingen roll... skulle ändå få sätta mig i personlig konkurs för att driva dem *med glimten i ögat*

lycka till

Finraggare
2 381 Inlägg
26 februari 2014
Här kommer jag igen och predikar SRT8 - finns Chargers, Challengers, 300C och Magnum med 6.1 liters V8 i som du får betydligt roligare ekonomi i än i en RS6.

Håller annars med ovanstående helt och hållet. Att kunna köpa tre att ha på uppfarten räcker inte.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

288 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
kameramannen skrev:
Här kommer jag igen och predikar SRT8 - finns Chargers, Challengers, 300C och Magnum med 6.1 liters V8 i som du får betydligt roligare ekonomi i än i en RS6.

Håller annars med ovanstående helt och hållet. Att kunna köpa tre att ha på uppfarten räcker inte.

Bra tips, har kollat runt lite men hittar ingen sån däringa klockren

Finraggare
2 381 Inlägg
27 februari 2014
Min är till salu wink

BMW entusiast
579 Inlägg
27 februari 2014
azid skrev:
Det är ingen familjeräser i den bemärkelsen bara för att det är en kombi.

Om en kombi som redan från fabrik har 450 hästkrafter, fyrhjulsdrift, ett väldigt stabilt chassi och kör snabbare runt Nürnburgring än t.ex. Skyline R32 GT-R, Aston Martin DB7 GT och Subaru Impreza WRX STi inte är en familjeräser så undrar jag vad du har för krav..

maaw skrev:
CHEEVA skrev:
maaw skrev:

Fast en V70 T5 eller R är ju inte ens i närheten av en RS6..

Finraggare
2 381 Inlägg
27 februari 2014
Va? Nu förstår jag inte? Man är väl lika fräsig i en V70 T5 med fluffy dices som man är i en RS6?

BMW entusiast
579 Inlägg
27 februari 2014
kameramannen skrev:
Va? Nu förstår jag inte? Man är väl lika fräsig i en V70 T5 med fluffy dices som man är i en RS6?

Haha jo det är klart tongue

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
27 februari 2014
kameramannen skrev:

haha självklart är man det !!

Sök