2871
Sök

Varning För Msn Virus!!!!

677 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Under gårdagen och natten har ett virus som sprids via MSN fått massor av polares datorer att crascha.

Så STÄNG AV MSN!

Tydligen så behöver bara MSN vara igång för att din dator ska bli smittad och sedan sänder den vidare i ditt namn till dina polare.

Jag har själv inte fått det då jag stängde av MSN tidigt.

Men om någon kommer på en lösning så posta gärna det här. Tror många kommer behöva det.

Verkar vara ganska rejält resultat som stänger ner brandväggar osv.

Så håll er borta från MSN!

73 Inlägg
20 november 2006
´Man kan väl inte få viruset genom att bara ha msn igång, måste man inte tex öppna nån länk för att viruset ska sätta igång? rätta mig om jag har fel

Bil stavas med 3 bokstäver, B M W

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
20 november 2006
detta är ett gammalt virus.. har drabbats av detta för en månad sen ungefär tyvärr.. sad

kontorsråtta
231 Inlägg
20 november 2006
jag har msn igång konstant, har inte blivit drabbad...

ingen som har mer info om viruset? ett namn skulle underlätta...

677 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Då de flesta som fått det inte har någon större datavana så har jag inte fått ut så mycket info om det. Men det verkar inte vara så trevligt iaf!

Verkar nu iaf som att det är en fil du måste öppna. Som kommer från en person i din kontaktlista. Vad filen heter verkar vara lite olika.

En polare fick en fil som hette YYY nånting.

Administratör
11 911 Inlägg
20 november 2006
Tips: Ha msn igång, men skaffa ett antivirusprogram wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
20 november 2006
Ja alltså det är en länk du måste klicka på.. och problemet är att den som skickat den inte själv ser att den är skickad.. :S så är du osäker så fråga vad det är för länk typ och säger din polare att den inte skickat någon så klicka inte på länken

4 Inlägg
20 november 2006
Har också blivit drabbad av  det där viruset, o de va ingen lek! Fick formatera om datorn.. Länken stod på engelska så man borde ju fattat att det var något skumt hmm

4 571 Inlägg
20 november 2006
Har haft msn på nästan konstant i flera år och aldrig haft några problem.

Men ett bra tips är att fråga den man får skumma länkar av "vad är det?"
oftast svarar dom ju en film eller rolig bild eller så, men om man får till svar att "vadå för nått" eller liknande har ju förmodligen inte dom skickat det utan nån form av virus.

677 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
chrizz skrev:
Tips: Ha msn igång, men skaffa ett antivirusprogram wink

Alla har väl det!

Verkar inte som att det hjälper!
Senast redigerat av BoraV6 (20 november 2006)

kontorsråtta
231 Inlägg
20 november 2006
klicka aldrig på suspekta länkar, det kan vara allt ifrån tubgirl till virus wink

brandvägg, antivirus och sunt förnuft så är man skyddad.

517 Inlägg
20 november 2006
polaren fick de i förrgår.. han fick de som en länk på msn av en annan polare.. dum som han var så klickade han på de.. såg helskum ut länken.. men han fick bort de efter ett antal försök med norton o lite spywareprogram

/Martin - Wolfsburg GTI

Pulare
248 Inlägg
20 november 2006
Vafan, hur dum får man vara om man tar imot något och sedan öppnar det utan att fråga? jag menar det enda jag tar imot och öppnar är om jag har kontakt med någon och väntar på att de ska skicka en fil? annars så är det inte värt att ta imot det. Om någon bara skickar en fil utan att säga något så tar jag aldrig imot utan att fråga iaf.
Men men, lite vett är det väl som gäller. Och visst ha virusprogram om du vill slöa ner burken. Det där med virusprogram är en liten rolig myt. Bara för att du har ett virusprogram installerat så tror alla att nu är allt lungt, Nu är borgen skyddad. Men sen så scannar man nästan aldrig igenom systemet eller håller det uppdaterat ändå. Och mot nya virus är man ändå lamslagen, då de lätt slår ut virusprogrammen:P
Senast redigerat av Zlasher (20 november 2006)

677 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Verkar nu vara så att du kan bli smittad utan att öppna filen. Men att du då får "virus light" som inte e lika extremt.

Pulare
248 Inlägg
20 november 2006
Verkar lite konstigt att man skulle kunna bli smittad av bara logga in på msn. Den chansen är typ noll. Du måste forfarande köra igång någon fil lokalt på din dator och att någon fil överförs när du loggar in händer knappast... Så det där är nog bara en ren myt.
Kan därimot tänka mig att det är någon plugin eller instickmodul till msn som fuckar upp allt. Där har du noll koll på vad som installeras bakom ridån.

677 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Ja jag tycker också det, men eftersom jag inte fått det själv så kan jag bara säga vad jag hört från de som blivit drabbade.

terazzi
20 november 2006
Min kompis hade ett sånt innan, skickade med nån sån VVV som en annan sa här innan,sen kraschade min dator och sånt igår.
Men den funkar nu som den ska,och då har jag inte tagit emot nån fil.
brukar aldrig acceptera om jag inte är säker på att dem skickat den eller jag vet att dem ska skicka det.

.......
2 655 Inlägg
20 november 2006
ja fick de å, va tvungen att formatera om hela skiten

Fotograf
966 Inlägg
20 november 2006
BoraV6 skrev:
Under gårdagen och natten har ett virus som sprids via MSN fått massor av polares datorer att crascha.

Så STÄNG AV MSN!

Tydligen så behöver bara MSN vara igång för att din dator ska bli smittad och sedan sänder den vidare i ditt namn till dina polare.

Jag har själv inte fått det då jag stängde av MSN tidigt.

Men om någon kommer på en lösning så posta gärna det här. Tror många kommer behöva det.

Verkar vara ganska rejält resultat som stänger ner brandväggar osv.

Så håll er borta från MSN!

Försent.. Har redan fått det..=/

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

Fotograf
966 Inlägg
20 november 2006
mustang gt skrev:
´Man kan väl inte få viruset genom att bara ha msn igång, måste man inte tex öppna nån länk för att viruset ska sätta igång? rätta mig om jag har fel

Först får du ett medelande från en av dina kontakter på msn.. Står typ så här..

WTF!!! Check it out.. "sen står det nån länk"..  När du trycker på länken så kommer det fram en ruta där du kan trycka ja/fortsätt eller Nej.. minns inte riktigt.. när man trycker på skiten så öppnar den upp några av dina kontakter på msn som är online och börjar skriva av sig själv.. den skickar alltså viruset vidare.. blir samma sak för dom då åxå.. står WTF!!!! Check it out.. osv...

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

Sök