Har inte hänt så mycket med bilen på ett tag nu då jag har flyttat Har iaf fått till det så jag kan höja laddtrycket, fick tips om en tryckregulator från biltema för 99kr som funkar helt utmärkt! så nu kan jag ställa laddet från 0.6 till så mycket turbon orkar pumpa Så nu behövs bara ny tryckplatta och en ny oljekyl då min gamla har börjat läcka sen är det bara gasa Har också tänkt att bromsa bilen i sommar så man vet hur mycket mos det är på bakhjulen, men det blir senare
Vart en sväng till garaget idag och måla kamdrev och ventilkåpa. Ska måla volvo texten på kåpan svart sen är tanken, får se hur det blir när det kommer på. Blir det allt för fult så är det bara byta igen
Ventilkåpan färdig! Blev väl sådär men det får duga. Ska ut i helgen/veckan och bygga mätare till avgasmottryck så jag vet vad det ligger på, mest som en kul grej men är ju också lärorikt
Update! Har vart i garaget en sväng idag och kopplat in mätaren till avgasmottryck. Jag tog bromsrör och en bromsrörskarv från en gammal 740 som jag skrotat ner och svetsade fast skrarven i kollektorn på grenröret och drog bromsröret i en sprial så att avgaserna svalnar och sedan satte jag slang till mätaren med ett soppafilter från en moped på mitten. Jag ligger på lika mycket avgastryck i grenröret som laddtryck i insuget när jag laddar 1bar.
Där ser man lite av hur jag gjorde med bromsröret till avgasmottrycksmätaren
Såhär ser det ut under huven i dagsläget, Skulle sätta dit den gula ventilkåpan också men hade ingen silikon så det får jag vänta med då jag aldrig fått en ventilkåpa tät med bara packningen
Var i garaget igår och skulle täta min downpipe som läckte i vbands flänsen mot turbon, trodde jag.... höll på i flera timmar och upptäckte sen att det inte alls var vbandet som läckte ( det var ju sot mellan flänsarna så det läcker ju uppenbarligen men inte alls mycket ) det var sätet som ventilen i wastegaten tätar mot som hade slagit sig lite vid svetsningen så det läckte där. Fick skruva isär wg och slipa in ventilen mot sätet och det var lagom trångt där nere ska jag tillägga! Men idag har jag slipat in det sista så nu blev det helt tätt!
Då har man ny koppling på bilen, Noname tryckplatta specad till 420nm med org lamell och en 4-puckad sinterlamell så den borde väl stå pall för 500nm. Passade också på att sätta dit ett bättre svänghjul än det jag hade innan eftersom den förra kopplingen slirat så mycket så det var sprickor och lite blått. Nu går det inte få kopplingen att slira iaf och det är jävligt skönt det
Nu måste jag bara få tag i någon som kan svetsa min oljekylare då en anslutning är av så jag får köra utan för tillfället.
Jäklar du:D börnar du fyran på filmen? o är det med fb motorn på filmen eller?
Yes det är 4an jag kör på i slutet och fb motorn men nu har jag slängt i fk block med 531 men har ingen dator för tillfället så är lite bökigt att uppdatera här...
Haha fyfan går gött me andra ord Riktig bra o kul tråd att läsa o få lite inspiration o att veta att de inte behöver kosta allt för mycket för att få lite fart på bilen:)
Haha fyfan går gött me andra ord Riktig bra o kul tråd att läsa o få lite inspiration o att veta att de inte behöver kosta allt för mycket för att få lite fart på bilen:)
Alltid kul att folk uppskattar det man gör! ja jag har kommit riktigt billigt undan tycker jag
Har inte kunnat uppdatera på ett tag nu eftersom datorn har vart trasig. Men jag har iaf bytt motor till b230fk blocket med 531 topp och a-kam och en förstärkt blockpackning från pmm i vadstena. Finns inte så mycket mer att berätta om det än att bilen går riktigt jävla bra nu på bara 1 kilos laddtryck. Här kommer lite bilder!
Och så några bilder på min 8v Turbo och kompisens 16v Turbo som snart är klar