4620
Sök

Skruvar till vxllåda gick upp

150 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
Min son köpte förra veckan en a-traktor volvo 745 -88 med dubbla växellådor och jag bogserade honom och han satt i 745an va 2mil. Han tyckte nånting var fel då den vibrerade vid 20-30km/h sen när vi kom upp i över den hastigheten slutade det. Men han tyckte det var konstigt så då stannade vi och kollade om någon växel låg i på något vis men det gjorde det inte. Men dock så fick vi inte i en ända växel. Vi fortsatte och bogsera hem den och när vi kom hem så såg vi att vet inte vad den heter men "växelföraren" som styr hur växlarna ska i hade ploppat upp men vi bankade tillbaka den och då gick växlarna i. Han tog en test tur med sin polare och han körde 200m sen så började de rassla och ha sig så de stannade. Sen försökte de få i några växlar men de gick inte det rasslade som när man inte får i växeln. Sen bogserade jag upp dom till garaget och då såg vi att den pissa växellådsolja och att skruvarna som håller samman de 2lådorna hade skruvats upp ca 2-3cm. Man får i växlarna men det rasslar bara och den driver inte. Om man drar in skruvarna som åkte upp och fyller på olja finns det någon chans att dom funkar igen eller är de bara att riva ner lådorna och kolla om nånting pajat?

Tacksam för svar

460 Inlägg
24 februari 2014
Jag hade satt upp en enkel låda istället... svårt att få dubbla att hålla

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

150 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
Jo men grejen är det att den är obesiktigad men när den är bessad så blir det upp med enkellåda drar ju helt galet mycket soppa i 25-27km/h på 6k varv

Forummoderator
26 400 Inlägg
24 februari 2014
Rille68 skrev:
Jo men grejen är det att den är obesiktigad men när den är bessad så blir det upp med enkellåda drar ju helt galet mycket soppa i 25-27km/h på 6k varv

Annars drar ju mopeder ruskigt lite bränsle.
Kanske ett vettigare alternativ?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

150 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
Aa men han har en moppe en "hyper" den drar väl runt 0,7 tror jag han sa. Går i 120+ men han fick den här traktorn billigt och ville tjäna lite pengar På den så skulle han köpa någon ny hojj
Senast redigerat av Rille68 (24 februari 2014)

Sök