3367
Sök

Baslådan låter bara illa i nya bilen.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Jag hade lite basar stående som satt i hobbybilen (blazern) innan det plockades ut för rostlagning av bilen. Sen dess har grejerna stått. Stoppade för en tid sen in en fabriksbyggd baslåda med dubbla 10" basar i brukisen. Lät helt okej men eftersom min suburban är ganska stor så orkar dom inte riktigt spela så bra som jag vill. I blazern hade jag en låda med dubbla 15" basar som lät helt okej. Stoppade nu in den lådan i subban men det låter bara illa. Beskriver man ljudet så låter det ungefär som att högtalarna slår igenom rejält, men så är inte fallet utan ljudet blir bara konstigt. Ställer jag ner delningsfiltret i stereon på 50Hz så blir jag kvitt det som låter illa men då är ju nästan allt basljud bortfiltrerat.

Är det så enkelt att lådan har fel storlek för denna bilen eller vad kan detta bero på? Har inget minne av att det betedde sig så här när dom satt i blazern. Dom drivs med samma slutsteg som tidigare och lådan är en sluten, med volymen uträknad (stor bil) för högtalarna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

20 Inlägg
25 februari 2014
Haru kopplat ljud kablarna från basarna rätt in i steget? Då låter det krig å dom spelar skit så blev det för mig när jag bytte steg för 2 veckor sen iaf smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Allt kopplat rätt, den lilla lådan funkar ju korrekt... (har testat att koppla fel med bara för säkerhets skull)

Edit: steget är för övrigt ett monoblock så jag har ju bara plus o minus att välja på...
Senast redigerat av henke_99 (25 februari 2014)

2 035 Inlägg
26 februari 2014
Å "brukisen" är vad för bil?

Biljudsveteran sen 1984!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
Hade du läst lite mer noga hade du konstaterat att det är en Cheva suburban.

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
26 februari 2014
Jag tror du har fasvänt den ena basen.....

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Jag tror du har fasvänt den ena basen.....

Det tror inte jag... (jag vet vad jag gör när jag kopplar, och har för säkerhets skull testat att göra just det för att verkligen utesluta alla möjligheter av felkopplingar)

65 Inlägg
27 februari 2014
Det kan inte bero på dålig jord?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Det enda jag bytt är själva lådan, steget är inkopplat som det ska och både lådan som låter korrekt och lådan som låter illa är inkopplade på samma sätt. Enda skillnaderna som finns är alltså storleksskillnad på element och lådor. Och samma steg har drivit dessa högtalare i samma låda med gott resultat i en annan bil.

1 435 Inlägg
28 februari 2014
Vad är det för basar? Hur står är lådan? Är lådan portad? Vad är det för slutsteg?

8 Inlägg
28 februari 2014
Jag tror med största sannolikhet att du har för kraftig bas för din bil. Hemma har jag ett par Dali Zensor 7 som spelar på med relativt bra och kraftfull bas men rummet dom står i är lite litet för högtalarna och därför kan jag uppleva, precis som du, att högtalarna slår igenom. När högtalarna spelade utomhus på en fest i somras så kunde jag spela mycket högre än vad jag i normala fall kan.

Att ljudet förvrängs kan såklart bero på flera faktorer. Experimentera lite och se om du kan hitta en vettig lösning.
Material i bilen kan bidra till ett förvrängt ljud. Till exempel mycket metall kan bidra till ett "burkigt" ljud.

MVH Adam. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Det är gamla mds fanatic både dom stora (15") och dom små (10"). Dom små sitter i en fabriksbyggd portad låda och dom stora sitter i en sluten låda byggd att vara lagom för en "stor bil" enligt lådritningsprogrammet. Då det är typ 5 år sen lådan byggdes minns jag inte volymen på den. Slutsteget är ett gammalt mds aph1dd monoblock.
http://i1094.photobucket.com/albums/i456/henke_99/Suburban/DSC_0444_zpsouvewktd.jpg

Som sagt, den lilla portade lådan låter ungefär så bra som man kan förvänta sig men dom högtalarna är helt enkelt för små för denna stora bilen. Dom ger vad dom klarar ända till maxgränsen men bilen är helt enkelt för stor för att ljudet ska bli kraftfullt nog. Den stora lådan lät alldeles utmärkt ihop med samma steg i blazern, som är betydligt mindre invändigt än en suburban. Jag har inte gjort om lådan alls eller ens haft loss basarna, den har bara ställts in i huset "som den är" och har stått så ända tills jag tog ut den nu igen.

Dom stora högtalarna börjar låta illa redan på låg volym, märks direkt bara man skruvar upp volymen så pass att basarna hörs. Kan tillägga att det blir inte ett dugg bättre ljud om jag har bakdörrarna öppna så högtalarna får "andas" mer.

Edit: nu är jag inte intresserad av några kommentarer som handlar om att mds är skit, av egen erfarenhet från mina egna grejer så vet jag att så inte är fallet.
Senast redigerat av henke_99 (28 februari 2014)

8 Inlägg
3 mars 2014
Kanske har att göra med din huvudenhet? Har du en löstagbar huvudenhet så kanske det är värt att prova byta plats med enheten i din Blazer. Kolla dina inställningar med. Options som Loudness och Clear Bass finns på många enheter och att skifta inställningar kanske löser ditt problem.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
Då får jag väl påpeka ytterligare en gång att den ena baslådan låter ju bra i denna bilen. (och även i två andra bilar av helt olika storlek) Har justerat alla inställningar som går åt olika håll och det enda som kan få det att låta bättre är att filtrera bort dom flesta frekvenser som baslådan normalt sett borde spela upp. Så då blir ju följden att jag knappt får några basljud alls istället.

Jag anser att även om det inte ska vara exakt samma inställningar för 10" och 15" högtalare om man vill ha optimalt ljud så skulle dom båda låta ungefär likadant med samma inställningar på stereo och slutsteg. Men istället så blir det att ena baslådan låter riktigt bra och den andra låter skit.

8 Inlägg
4 mars 2014
Det är mycket märkligt.. Men jag skulle ändå föreslå att prova byta huvudenhet. Gör det ingen skillnad så är det bara att byta tillbaka.

2 035 Inlägg
4 mars 2014
adamlindfors skrev:
Det är mycket märkligt.. Men jag skulle ändå föreslå att prova byta huvudenhet. Gör det ingen skillnad så är det bara att byta tillbaka.

Kan också vara 99% SBS.

Biljudsveteran sen 1984!

436 Inlägg
4 mars 2014
bosabengt skrev:
adamlindfors skrev:

Kan också vara 99% SBS.

+1

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
lighter22 skrev:
bosabengt skrev:
adamlindfors skrev:

Kan också vara 99% SBS.

+1

Jag tillhör dom som vet vad jag pratar om, så knappast. Har gjort som man ska, och även som man inte ska bara för att vara på den säkra sidan.

Om man ska förklara så tydligt så även den mest korkade fattar, hela ljudanläggningen jag har i bilen nu låter helt okej. men om jag lossar högtalarkablarna (dom från steg till baslåda) från baslådan jag har nu, byter till 15" lådan (den på bilden längre upp) och bara ansluter samma kablar till den så låter den riktigt illa. Behåller alltså även samma slutsteg.

I detta fallet borde båda baslådorna låta snarlikt, visst har det betydelse att ena lådan är sluten och har större högtalare men det är marginella skillnader i sammanhanget. Både borde ändå ge lyssningsbart bra ljud iaf på lägre volym. Högtalarna i båda baslådorna är parallellkopplade till steget, plus och minus på rätt håll. har även testat att fasvända både hela lådan och endast ena elementet bara för uteslutandets skull, det ger som väntat bara ytterligare sämre resultat.

2 035 Inlägg
5 mars 2014
henke_99 skrev:
lighter22 skrev:
bosabengt skrev:
Kan också vara 99% SBS.

+1

Jag tillhör dom som vet vad jag pratar om, så knappast. Har gjort som man ska, och även som man inte ska bara för att vara på den säkra sidan.

Om man ska förklara så tydligt så även den mest korkade fattar, hela ljudanläggningen jag har i bilen nu låter helt okej. men om jag lossar högtalarkablarna (dom från steg till baslåda) från baslådan jag har nu, byter till 15" lådan (den på bilden längre upp) och bara ansluter samma kablar till den så låter den riktigt illa. Behåller alltså även samma slutsteg.

I detta fallet borde båda baslådorna låta snarlikt, visst har det betydelse att ena lådan är sluten och har större högtalare men det är marginella skillnader i sammanhanget. Både borde ändå ge lyssningsbart bra ljud iaf på lägre volym. Högtalarna i båda baslådorna är parallellkopplade till steget, plus och minus på rätt håll. har även testat att fasvända både hela lådan och endast ena elementet bara för uteslutandets skull, det ger som väntat bara ytterligare sämre resultat.

Biljudsveteran sen 1984!

112 Inlägg
5 mars 2014
kan inte ha blivit kondens/ärgningar på anslutningarna inuti lådan bak på basarna då du tog in den i värmen å sen ha tagit ut den igen.?

Sök