3851
Sök

Hur montera kamaxlar 850 T5

44 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#1
Jag börjar undra om jag monterat kamaxlarna på fel sätt när jag satte ihop motorn,motorn låter som en diesel fast jag bytt alla lyftare.Har kört 50 mil och det är som om det skulle bli högre knack hela tiden.Jag momentdrog inte ventilkåpan och jag hade kamaxlarna liggande mot toppen när jag monterade ventilkåpan.Kollade i en servicemanual att man skall ha fastmonterat kamaxlarna i ventilkåpan vid montering.Kan det vara så att kamaxellagrena håller på och skär ihop?

253 Inlägg
26 februari 2014
#2
:d
Senast redigerat av RFMF (26 februari 2014)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

4 467 Inlägg
26 februari 2014
#3
Han har ju kört 50 mil skriver han.

44 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#4
Jag har monterat ms i bilen så vi mappade in detta och det tog ungefär 4 timmar.Motorn går perfekt men knackar som fan i toppen.Det är som om det blir tystare vid högre varv men det är kanske inbillning.
Toppen har blivit planad också.Har hört att den kan bli skev i kamaxellagringarna om det inte blir gjort på rätt sätt.

45 Inlägg
26 februari 2014
#5
rd1210 skrev:
Jag har monterat ms i bilen så vi mappade in detta och det tog ungefär 4 timmar.Motorn går perfekt men knackar som fan i toppen.Det är som om det blir tystare vid högre varv men det är kanske inbillning.
Toppen har blivit planad också.Har hört att den kan bli skev i kamaxellagringarna om det inte blir gjort på rätt sätt.

Kan definitivt vara att nått har slått sig i ventilkåpan (då överfallen sitter "integrerade")

Man har ett specialverktyg som man skruvar ner i tändstiftsgängorna och drar ner ventilkåpan till stopp, och sedan sätter dit skruvarna och drar åt med moment..

Inte speciellt bra att skruva ned skruvarna när ventilkåpan inte ligger an mot toppen..


8 250 Inlägg
26 februari 2014
#6
Momentdragningen av topphalvorna är viktig då den bestämmer lagerspelet för kammarna till viss del. Att kammarna ska ligga i överdelen när man drar ihop toppen är för att vara säker på att dem hamnar rätt.

Det är inte så att du använt antingen silikon eller ett rejält lager packningslim när du satte ihop topphalvorna?


44 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#7
Jag har använt volvo originallim på tub.Undrar om det skulle hjälpa att lossa alla bultar och korsdra med moment som lär vara 17.nm.Eller måste jsg byta topp och hela köret.Eller kanske chansar och kör tills det pajar ihop.det kan ju hålla länge också med god tur.


Sök