3460
Sök

Toppen skadad,vad kan ha orsakat detta?

16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!
Igår när jag körde min bil " www.garaget.org/?car=298913 " så började den kännas orkeslös och knacka från toppen.Tänkte väl byta topp men undrar om nån vet vad som kan orsaka detta så vore tacksam för tips så inte den nya toppen råkar ut för samma sak. MVH

Bild på toppen finns här http://www.ladda-upp.se/bilder/pdsszptpgzusi/


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
2 mars 2014
#2
Inte någon expert på detta men det ser ut som att du har haft antingen för dålig tändning eller kanske för högt ladd och för lite soppa.


16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#3
Okej nä är väl inte nån expert heller men de låter logiskt,svårt o veta exakt vad man ska ändra på då bara tongue


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#4
_metal_ skrev:
Okej nä är väl inte nån expert heller men de låter logiskt,svårt o veta exakt vad man ska ändra på då bara tongue
Börja med att berätta vad du eller föregående ägare har ändrat på bilen.

16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#5
Det jag har ändrat/bytt är väl Lmm till 3",btr,spridare till gröna R,chip till bränsle o tändning det är väl de ja gjort med motorn. tongue


16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#6
och höjt laddet då tongue


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#7
_metal_ skrev:
och höjt laddet då tongue
Hur mycket?

16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#8
laddar 0,9 nu


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#9
Och vilka chip?'

16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#10
Dem är från Kl racing.


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#11
Okej är inte heller någon expert i ämnet, men den borde ju klara 0,9bar tycker man ju. En ställbar btr kanske är lösningen, eller har du koll på bränsletrycket? såg att du bytt btr nu redan.
Senast redigerat av mange_240 (2 mars 2014)

16 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#12
Har bytt till en ställbar btr och ställt det på 3,8 tror ja de va enligt kl racing


1 562 Inlägg
2 mars 2014
#13
Vore jag du skulle jag nog kontakta kl racing å fråga dem. Ev mäta soppatrycket först så de verkligen stämmer.
Senast redigerat av mange_240 (2 mars 2014)

Sothora <3
1 201 Inlägg
2 mars 2014
#14
den där motorn har spika rätt ordentligt..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 mars 2014
#15
Har det måhända smugit sig in etanol i tanken din?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 mars 2014
#16
Du ska ha ca 3,8bar soppatryck på tomgång med URKOPPLAD och pluggad vaccumanslutning. Jag förstår inte riktigt varför alla lägger pengar på massa trim men inte lägger pengar på en bredbandslambda, eller åtminstånde en vanlig lambda mätare.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

16 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#17
torpis skrev:
Har det måhända smugit sig in etanol i tanken din?
Nej har inte tankat etanol smile


16 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#18
_Performance_ skrev:
Du ska ha ca 3,8bar soppatryck på tomgång med URKOPPLAD och pluggad vaccumanslutning. Jag förstår inte riktigt varför alla lägger pengar på massa trim men inte lägger pengar på en bredbandslambda, eller åtminstånde en vanlig lambda mätare.
Tack för tipsen :)får kolla över detta med soppatrycket och införskaffa en bredbandslambda då kanske smile


866 Inlägg
5 mars 2014
#19
Troligen som det nämnts lite för lite soppa men det är läge och kolla spridarna  (volym differensen) Ser det bra ut för övrigt så är det en stark misstanke .Kolla även däckets planhet .  Så det inte blocket rört sig.  Nu vet jag inte hur avgasventilens säte ser ut men en bränd avgasventil kan få en hot spot så det spikar och trycker ut topp packningen till grannen. Sen kan det bara at du har en jävla otur ! :-)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
5 mars 2014
#20
tekniknissen1 skrev:
Troligen som det nämnts lite för lite soppa men det är läge och kolla spridarna  (volym differensen) Ser det bra ut för övrigt så är det en stark misstanke .Kolla även däckets planhet .  Så det inte blocket rört sig.  Nu vet jag inte hur avgasventilens säte ser ut men en bränd avgasventil kan få en hot spot så det spikar och trycker ut topp packningen till grannen. Sen kan det bara at du har en jävla otur ! :-)
Nu får du förklara för detta fattar jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök