4475
Sök

Väldigt knepigt fel extraljus xenonkonvertering

2 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Har monterat på en ledramp på min kompis bmw e46 -04 för någon vecka sen och igår så xenon konverterade jag hans helljus och dimmljus och då uppstod ett väldigt konstigt fel, relät till ledrampen som jag har kopplat på samma styrström som hans extraljus är kopplade på , började att klicka till ibland och ledrampen blinkar till men det gör inte extraljusena som är kopplade på samma styrström till reläna. Detta fenomen uppstår så fort han vrider på tändningen med helljuset avstängt och det blinkar även till i rampen när man kör med halvljus bara.
Tänkte då att det relät var kasst men har provat med 3 st nya och fortfarande samma problem.
Någon som är superjäklig på el och kan kanske veta vad felet är? Hjälper det att kanske koppla in något motstånd till det relät?

Tack på förhand!

2 042 Inlägg
2 mars 2014
#2
Kan det vara så att det skickas ut lite spänning till helljuset för att känna av att lamporna är hela och att denna spänning får reläet att dra?

116 Inlägg
4 mars 2014
#3
Precis som MannDiin skriver så är det glödtrådsvakten som ställer till problem för dig. Ljusmodulen har även en funktion inbyggd för att förlänga livslängden på original halogenlampor där den klipper matningen under nån hundradel om den kommer över en visst spänningsnivå när helljuset är aktiverat.

Jag gjorde mätningar på min E46:a (med xenon halvljus och halogen helljus) Den klippte matningen cirka var 5 sekund när motorn var igång, varje puls var då cirka 50-80ms långa, tillräckligt korta för att inte släcka ner halogenlamporna men tillräckligt för att jag skulle få problem med vår mätsensor (för att göra en lång historia kort: http://www.indiegogo.com/projects/xbb-l … h/x/320126).

Du är inte helt säker på att LED rampen blinkar till lite då och då när den är aktiverad?

Problemet är nog att du inte har någon lågresistiv last liggandes på helljuset (i alla fall inte initalt). Xenon drivdonet behöver nog tid på sig att starta upp och hinner inte dra någon ström den korta tid som du får pulsen.

Jag skulle tippa på att en lämplig effektresistor ner mot jord löser dina problem, storleken är svår att beräkna utan mer ingående parametrar. Enklast är nog att testa dig fram. Det går även att höja ingående tillslagsspänningen i reläet genom att sätta ett motstånd i serie, problemet som kan uppstå då är att kontaktorn i relät inte får bra kontakt som kan skapa gnistbildning och på så sätt få en sämre kontaktyta som följd.

1 122 Inlägg
4 mars 2014
#4
min kompis hade EXAKT samma fel på sin e39 det var nämligen att led rampen behövde nå motstånd.

gasa nu foer faen!

2 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#5
Det va som ja tänkte då, men konstigt att hans halogenextraljus inte blinkar till? Vad bör man ha för motstånd ungefär tror du, mellan tummen och pekfingret?
Tack för hjälpen!!

3 Inlägg
22 oktober 2014
#6
Bumpar den här tråden lite då jag har samma problem och vill gärna veta hur man går tillväga för att fixa detta?

...
82 Inlägg
23 oktober 2014
#7
Samma problem här. Undrar också hur man ska lösa det!?

...
82 Inlägg
23 oktober 2014
#8


Sök