2690
Sök

Borra om bultdelning på volvo

402 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#1
Vill ha japanfälgar på min Volvo 940 med bultdelning 5/114.3.
Finns det någon som gett sig på att borra om bultdelningen i naven ist för att bygga om med spacer?

Arn

9 117 Inlägg
4 mars 2014
#2
Har borrat om mina nav till Audin från 4x108 till 4x100,. Det är inga som helst problem att göra bara det finns tillräckligt med gods kvar mot ytterkanten på navet.


402 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#3
Putteliten skrev:
Har borrat om mina nav till Audin från 4x108 till 4x100,. Det är inga som helst problem att göra bara det finns tillräckligt med gods kvar mot ytterkanten på navet.

Okej. Verkar vara ett helvete på volvo bak bara för att få upp drivaxeln i en fräs.

9 117 Inlägg
5 mars 2014
#4
Visst fasen, det är ju inte löstagbara nav på dom ja!
Men hur är det med dom fälgarna du har hittat då, har dom samma ET mått som 940 orginal?


402 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#5
Putteliten skrev:
Visst fasen, det är ju inte löstagbara nav på dom ja!
Men hur är det med dom fälgarna du har hittat då, har dom samma ET mått som 940 orginal?

Nja det är ET25 original men det går utan problem att gå ner i ET. Tex så säljs ocean mk18 som en fälg till just 740/940 och dom är 8.5" breda med ET6 och det fungerar.
Grejen är att jag vill ha Rota Grid, dom har skitsnygg "böj" på ekrarna när fälgen är ganska bred eller har väldigt lågt ET. Till volvon vågar jag nog max ha 8.5" i bredd.Kör jag då med spacer måste jag ha ET35 minst på fälgen. Då kommer ekrarna i princip att bli raka vilket ser förjävligt ut. Så det bästa skulle vara o göra om bultdelningen o köra på ET10.

9 117 Inlägg
5 mars 2014
#6
Okej, ja då blir det ju svårt med spaceplattor. Där jag borrade om mina nav ville dom ha endast naven, å de va ju inga problem med Audin då.

Har du hittat något ställe som kan hjälpa dig då? Åk runt å hör dig för lite, kan ju finnas någon som kan lösa det med lite tur.


498 Inlägg
5 mars 2014
#7
Kom ihåg sen också att det är inte samma "djup" i 8,5 som 9,5" Rota Grid fälgarna... 9,5" har det här fina djupet och extra böjen på sina ekrar!

402 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#8
Markus1987 skrev:
Kom ihåg sen också att det är inte samma "djup" i 8,5 som 9,5" Rota Grid fälgarna... 9,5" har det här fina djupet och extra böjen på sina ekrar!

Ja det är just därför jag vill ändra bultdelningen så jag kan köra med lågt ET iaf.

402 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#9
Putteliten skrev:
Okej, ja då blir det ju svårt med spaceplattor. Där jag borrade om mina nav ville dom ha endast naven, å de va ju inga problem med Audin då.

Har du hittat något ställe som kan hjälpa dig då? Åk runt å hör dig för lite, kan ju finnas någon som kan lösa det med lite tur.

Jo jag snackade med farsan som är CNC operatör men han trodde det skulle bli svårt just för drivaxlarna är så långa hmm
Senast redigerat av Hedlisch (5 mars 2014)

165 Inlägg
5 mars 2014
#10
Hade -5 ET bak och 0 fram på min 940 kombi, fungerade utmärkt om man valsar in grushyllan i hjulhusen
Låg på 8" breda eller 8,5
Borra om fram och kör spacer bak?
Senast redigerat av RymdSeglet (5 mars 2014)


359 Inlägg
5 mars 2014
#11
Annars kan du ju göra som jag gjorde på min Amazon, köpa en bolton-spacer med det nya bultmönstret bara borrat som en guide för borren. Gör man spacern tjock och i stål kan man nog tillochmed borra med axlarna på plats på bilen
http://i1176.photobucket.com/albums/x326/stevemelloyden/1499445_10152369272608787_961450126_n_zps91e2ebd1.jpg

402 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#12
St3v3 skrev:
Annars kan du ju göra som jag gjorde på min Amazon, köpa en bolton-spacer med det nya bultmönstret bara borrat som en guide för borren. Gör man spacern tjock och i stål kan man nog tillochmed borra med axlarna på plats på bilen
http://i1176.photobucket.com/albums/x32 … e2ebd1.jpg

Det va ingen dum idé smile

402 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#13
RymdSeglet skrev:
Hade -5 ET bak och 0 fram på min 940 kombi, fungerade utmärkt om man valsar in grushyllan i hjulhusen
Låg på 8" breda eller 8,5
Borra om fram och kör spacer bak?

Okej, har egen vals så det är inga problem.
Pratade med Rota Sweden och dom sa att jag måste upp på 9,5" för att ekrarna ska bli konkava. Är 9,5" möjligt utan att bredda bilen?

165 Inlägg
6 mars 2014
#14
Hedlisch skrev:
RymdSeglet skrev:
Hade -5 ET bak och 0 fram på min 940 kombi, fungerade utmärkt om man valsar in grushyllan i hjulhusen
Låg på 8" breda eller 8,5
Borra om fram och kör spacer bak?

Okej, har egen vals så det är inga problem.
Pratade med Rota Sweden och dom sa att jag måste upp på 9,5" för att ekrarna ska bli konkava. Är 9,5" möjligt utan att bredda bilen?

Såg nu att du vill ha Grid, den finns som 5x108, 35 et, då måste du köra spacer för att få på dom på en 940.
Eller köpa 5x110 och köra med flytande kona på muttern
http://www.gand.nu/sv/grid/3109-rota-grid-18x95.html
Annars så får du ta några med runt 30 offset och köra omvandlings spacers, minsta på dom är väl typ 25mm så då kanske du kan få på ett par fälgar som du gillar
Senast redigerat av RymdSeglet (6 mars 2014)


402 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#15
RymdSeglet skrev:
Hedlisch skrev:
RymdSeglet skrev:
Hade -5 ET bak och 0 fram på min 940 kombi, fungerade utmärkt om man valsar in grushyllan i hjulhusen
Låg på 8" breda eller 8,5
Borra om fram och kör spacer bak?

Okej, har egen vals så det är inga problem.
Pratade med Rota Sweden och dom sa att jag måste upp på 9,5" för att ekrarna ska bli konkava. Är 9,5" möjligt utan att bredda bilen?

Såg nu att du vill ha Grid, den finns som 5x108, 35 et, då måste du köra spacer för att få på dom på en 940.
Eller köpa 5x110 och köra med flytande kona på muttern
http://www.gand.nu/sv/grid/3109-rota-grid-18x95.html
Annars så får du ta några med runt 30 offset och köra omvandlings spacers, minsta på dom är väl typ 25mm så då kanske du kan få på ett par fälgar som du gillar

Jag har omvandlingsspacer som är på 25mm men kan man verkligen köra på 9.5" på volvo 940 är frågan?

165 Inlägg
6 mars 2014
#16
Hedlisch skrev:
RymdSeglet skrev:
Hedlisch skrev:

Okej, har egen vals så det är inga problem.
Pratade med Rota Sweden och dom sa att jag måste upp på 9,5" för att ekrarna ska bli konkava. Är 9,5" möjligt utan att bredda bilen?

Såg nu att du vill ha Grid, den finns som 5x108, 35 et, då måste du köra spacer för att få på dom på en 940.
Eller köpa 5x110 och köra med flytande kona på muttern
http://www.gand.nu/sv/grid/3109-rota-grid-18x95.html
Annars så får du ta några med runt 30 offset och köra omvandlings spacers, minsta på dom är väl typ 25mm så då kanske du kan få på ett par fälgar som du gillar

Jag har omvandlingsspacer som är på 25mm men kan man verkligen köra på 9.5" på volvo 940 är frågan?

Bak är det nog inga problem, fram, kanske, prova någons fälgar först om du är osäker


70 Inlägg
7 mars 2014
#17
http://www.streetwheels.se/category.php … 108/page-3 Här finns ju Rota Grid med 8-9 tum bredd med rätt bultmönster så man slipper borra om.... http://www.garaget.org/?car=311940&image=3088067 PM,a honom om et på fälgarna så kan du beställa smile
Senast redigerat av EGGxDesign (7 mars 2014)


402 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#18
RymdSeglet skrev:
Hedlisch skrev:
RymdSeglet skrev:

Såg nu att du vill ha Grid, den finns som 5x108, 35 et, då måste du köra spacer för att få på dom på en 940.
Eller köpa 5x110 och köra med flytande kona på muttern
http://www.gand.nu/sv/grid/3109-rota-grid-18x95.html
Annars så får du ta några med runt 30 offset och köra omvandlings spacers, minsta på dom är väl typ 25mm så då kanske du kan få på ett par fälgar som du gillar

Jag har omvandlingsspacer som är på 25mm men kan man verkligen köra på 9.5" på volvo 940 är frågan?

Bak är det nog inga problem, fram, kanske, prova någons fälgar först om du är osäker

Jo jag fick tag i en ny firma som kommer öppna inom någon vecka i Katrineholm. Dom heter Rota Sweden och jag bor i Katrineholm så vi kommer testa några fälgar på bilen smile

1 948 Inlägg
8 mars 2014
#19
Varför inte bara borra om fälgarna?


Sök