3407
Sök

Volvo 740 dålig tomgång

8 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!

bilen i fråga är en 740 gle -87 b230f motorn

kan ej hitta någon som har exakt samma problem, så skapar en ny tråd om ingen misstycker!

startar bilen kall, då lägger han sig på 900 rpm utan att först gå upp till 12-1300 för att sedan gå ner.
kör bilen till arbetstemperatur, när ja kopplar så har jag en tomgång på 1500 först, sjunker sedan sakta ner till
1200 och stannar där.
om jag stänger av bilen i detta läge och försöker starta så får jag antingen stå och mala i 5-10sek eller så startar den men dör lika fort.
har bytt spridartätningarna med ett litet resultat att tomgången gick ner från 1700 till 1200 ungefär.

vad kan det vara som orsakar detta fel ?
vill inte byta massor av delar utan att veta att det blir resultat, har ej felkodläsare så kan ej kolla den vägen heller!

om någon har haft samma problem så skulle jag uppskatta all hjälp.

mvh: Christian

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

6 738 Inlägg
5 mars 2014
#2
börja med o spruta startgas runt motorn för o se om den drar tjuvluft tongue
Sen kan du ju koppla ur lite olika givare till motorstyrningen medan bilen är på, en givare i taget.
Sjunker tomgången plötsligt då du kopplat ur en givare så är förmodligen den kass wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

8 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#3
Har sprutat startgas vid alla tänkbara ställen, utan någon förändring (förutom spridartätningarna som är bytta)
Misstänker att det kan vara tomgångsmotorn som spökar.. Kan man kolla om denna är defekt ?
Kan det vara chock givare kanske ?

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

2 250 Inlägg
6 mars 2014
#4
Eller ett läckande membran i bromsservot. Den stora burken. Leta rätt på vacuumslangen mellan bromsservot  o insug. Lossa tillfällig o plugga igen. Blir det en ändring - byt servot.
Senast redigerat av Meaganeowner (6 mars 2014)

21 Inlägg
6 mars 2014
#5
Gör rent tomgångsmotorn! Kolla spjällhusgivarn och tomgångsventilen kan ha hängt säg! Har du kollat felkoder?

8 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168815/168815-b2e1fffa5fc80c070840ca10a9c45e2d.jpg
Någon som vet vad dessa är till för ? Sitter över insuget, motorn i fråga är en b230e

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

773 Inlägg
7 mars 2014
#7
volvochrille skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/169/168815/168815-b2e1fffa5fc80c070840ca10a9c45e2d.jpg
Någon som vet vad dessa är till för ? Sitter över insuget, motorn i fråga är en b230e

den vita kontaketn är tillsatsluft, blåa kallstart.
Senast redigerat av tvedberg (7 mars 2014)

773 Inlägg
7 mars 2014
#8
volvochrille skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/169/168815/168815-b2e1fffa5fc80c070840ca10a9c45e2d.jpg
Någon som vet vad dessa är till för ? Sitter över insuget, motorn i fråga är en b230e

jag har också en b230e som brukar jävlas med bälgen under insuget och spridartätningar testa det så ska du se att du får fart på den.

773 Inlägg
7 mars 2014
#9
volvochrille skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/169/168815/168815-b2e1fffa5fc80c070840ca10a9c45e2d.jpg
Någon som vet vad dessa är till för ? Sitter över insuget, motorn i fråga är en b230e

kom på att du kan ställa luftblandskruven under insuget.

8 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#10
Okej tacksam för snabbt svar! Ska testa och byta dess imorgon!

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

8 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#11
kan det hjälpa att byta kallstartventilen för att tomgången ska bli bra igen ?

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

86 Inlägg
8 mars 2014
#12
Hade sammas kit på min. Byta allt som hade med insprutningen att göra. Sen sålde jag bilen och fick höra att bränslepumpen inte leverera vad den skulle.

773 Inlägg
8 mars 2014
#13
volvochrille skrev:
kan det hjälpa att byta kallstartventilen för att tomgången ska bli bra igen ?

Testa dra ur kontakten när den är riktigt varm och ställ luftblandskruvem där kan man ställa tomgågen och luften till motorn,

8 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#14
ska jag ställa in tomgången på spjällskruven med kallstartsventilen inkopplad eller urkopplad ?

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

6 738 Inlägg
11 mars 2014
#15
borde väl inte spela nån roll?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

8 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#16
bytte kallstartsventil och tilluftsventil, rengjorde även justerplattan under insuget i gummi"packningen", justerade sedan när motorn var genomvarm på tomgång och luftskruven under insuget och ställde ner tomgången på 900 varv, (kan varit det som var felinställt hela tiden) och nu går bilen jätte bra på tomgång, behöver inte längre stå och mala på startmotorn för att bilen ska starta, körde med bilen på höga varv och "plågade" lite men tomgången ligger där han ska hela tiden! UNDERBART!!

har bara en fråga till, ska inte tomgången gå upp till 1200 ungefär när bilen är kall i typ 10sek och sen gå ner till 850-900rpm ? eller är det inte så på b230e motorn (k-jet insprut)

mvh

Riktig bil ? Skaffa Volvo!

6 104 Inlägg
12 mars 2014
#17
Hej!
Vilken motor har du? Du sa först B230F,nu säger du B230E...



Sök