2647
Sök

Varför är alla så anti-kombi?

3 627 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
#1
Jag förstår inte varför så många har något emot kombi-bilar... vad är det för fel på dem? =/

Tyck till och berätta för mig vad det är för fel resp. rätt med kombi-bilar!

Och säg varför ni har dessa fördomar mot en helt underbart bra bilkategori!

(Även ni som är för kombi-bilar får skriva tongue)

MVH Falk, kombi-älskare

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

lundwall
21 november 2006
#2
I min värld finns det tre sorterts kombibilar:

1) Kombin som skaffas för att det är praktiskt, barn, vovve osv. Hemskt.
2) Kombin som skaffas för att den är praktisk, men består av en gammal 745:a med dragkrok för att dra och lasta skit + leka med på vintern smile
3) Kombin som skaffas för att den är toksnygg, och ofta snyggare än sedanmodellen. Bra exempel på det enligt mig är Passat, Octavia, V40, V70 och många fler.

Fler borde förädla sina kombibilar, en snyggt stylad kombi av kategori 3 slår det mesta.
Senast redigerat av lundwall (21 november 2006)

FreddeK
21 november 2006
#3
Kombi är ju jättepraktiskt men inte ett dugg sportiga någonstanns. det är snyggare med sedaner och coupeer. Smaken är som arslet...delad!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 november 2006
#4
Jag tror det finns en exakt likadan sån här tråd om du söker.... men men jag iaf inte "anti-kombi"


Bmw osv..

130 Inlägg
21 november 2006
#5
Inte heller anti-kombi men har noterat ett synnerligen intressant kombi-beteende genom åren.
Kombibilar MÅSTE köra om! Till varje pris.
Spelar ingen roll vilken "sportbil" jag är ute och glider med så nog tusan är den nån Emmaljunga-racer (kombi) som flyger förbi i nån livsfarlig omkörning i korsning eller strax innan refug. Som om jag då skulle bli impad och tänka "WOW vad den kombin gick bra" när man själv kör en Corvette med 700 hästar... eller liknande.

Har stämt av denna observation med andra Corvette/Lotus/Aston Martin ägare och får helt klart medhåll.... kanske måste göra en klinisk undersökning om detta. Kan det ha med biltypen och aerodynamiken att göra? big_smile
Senast redigerat av Intel (21 november 2006)

498 Inlägg
21 november 2006
#6
Jag tycker kombibilar är snyggare och mer praktisk än en sedan.
Men de beror lite på vilken bilmodell det handlar om.
(vissa kan inte göra snygga kombibilar)

Mr White
1 072 Inlägg
21 november 2006
#7
Klart de ska vara kombi=)...Dels när man ska styla mm så ser inte alla lika ut å man får vara lite ensam om de man gör.... wink

Men har märkt nu mer att de är fler som köper kombi å finar till dom..Sen beror de ju på vilken mod oxå...Men just 245/945/V70 är grymma..smile


3 627 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
#8
Okejokej, va mycket delade åsikter här ja..

Freddeponken : Varför skulle en kombi inte kunna vara sportig? Klassar du en Alfa 156 SportWagon som packåsna tex. ?

Lundwall : 3an, låter fint smile Där är anledningen till varför jag skapade denna tråden.. hade just tänkt göra den men fick så fruktansvärt mycket kritik om att bilen inte va tillräckligt sportig och att det va en kombi mm.

Tar vi en fråga till när vi ändå är i farten, hade ni kunnat tänka er att skaffa en kombi som styling objekt istället för en sedan?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Mr White
1 072 Inlägg
130 Inlägg
21 november 2006
#10
Finns ju inga gränser för vad som går att fixa till och styla. Huvudsaken är att man själv har ett intresse och VILL. Har sett allt för många som bygger på sin bilmodell som man köpt bara för att alla andra har en sådan och inte vågar vara lite udda.

En bekants buss... kan man få den sportig så går allt... http://www.garaget.org/?car=19555

FreddeK
21 november 2006
#11
Jo det gör jag nog fast det kanske inte är det. Men en kombi är ju oftast byggd för att kunna lasta med...familjebil helt enkelt. Ferrari har ju inte byggt någon kombi och det är ju en sportig bil och det gäller ju även porsche, aston martin, lamborghini...mm mm. Sen dom flesta tillverkare baserar ju sina fetaste modeller  som bmw tex har ju m5 och den byggs ju inte på en kombi utan är ju sedan! Visst sen finns det v70r osv som jag tycker är ganska läckra.

Sen kan man ju plöja ner pengar i bilen så den blir sportig etc men direkt från bilhandlaren så ser jag inte mycket sportigt i en kombi...förutom vissa modeller!

Men det är vad jag tycker...sen får ni tycka vad ni vill.

3 627 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
#12
Intel : Där har du en point asså!

Tanken för min egna del va ju att man skulle försöka få köpt morsans 206 SW till sommarn.. tycker personligen att SWn är snyggare + att det inte finns någon stylad i Sverige vad jag vet smile

Vad tycker ni om den idén? Har en tråd under Styling-forumet wink

Ta och kika in och kolla på planerna smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
21 november 2006
#13
jag tycker de är rätt bra med kombi... de finns mkt plats om man ska lasta osv.. å dom blir rätt snygg stylad så om man stylar dom så är man ganska ensam eftersom de inte är så många som stylar en kombi på samma vis som sedaner.. jag skulle lätt kunna ha en kombi om de inte hade varit för att jag är så kär i min sierra smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Tiagirl
21 november 2006
#14
lundwall skrev:
I min värld finns det tre sorterts kombibilar:

1) Kombin som skaffas för att det är praktiskt, barn, vovve osv. Hemskt.
2) Kombin som skaffas för att den är praktisk, men består av en gammal 745:a med dragkrok för att dra och lasta skit + leka med på vintern smile
3) Kombin som skaffas för att den är toksnygg, och ofta snyggare än sedanmodellen. Bra exempel på det enligt mig är Passat, Octavia, V40, V70 och många fler.

Fler borde förädla sina kombibilar, en snyggt stylad kombi av kategori 3 slår det mesta.
Hoppsan vilket svar... Varför är det hemskt att ha en bil som fyller ens behov?! Om man nu är så dum som jag och måste ha kombi+drag för mina 4 ungar+hund+hästar... Menar du att vi skulle enbart ha TT:n och så får ungarna ta bussen och hunden hemma?
Varför går det inte att köpa en snygg kombi och ändå tillfredställa sina behov?! Här på Garaget finns ett flertal urläckra kombi-bilar som dessutom används som familjebilar...
Känns som om du menar på att jag inte kan göra om min bil till mkt mkt snyggare(vilket är planen)bara för att jag måste använda den till praktiska göromål....

747 Inlägg
21 november 2006
#15
Det är inget fel på kombi.. har inte höt ngon klaga på min V70 R Lazerblå iaf...

Älgahäng Räjsing Club

72 Inlägg
21 november 2006
#16
Jag är inte förtjust i kombi. Har alltid gillat sedan mest. Varför vet jag inte. Men kombi bilarna har blivit snygga, Audi A4 o A6, dom är riktigt snygga faktiskt.

Det är bättre att ta ut glädjen i förskott än att inte glädja sig alls...

7 120 Inlägg
21 november 2006
#17
Kombi är fula och till för familjer, de är praktiska.
Om det är nån kombi jag gillar är det Audi RS4 OG

130 Inlägg
21 november 2006
#18
Mumskombi! Behöver inte ens stylas!

http://home.milkmandan.org/dev/null/archives/volvo_p1800es.jpg

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
21 november 2006
#19
Jag hatar dom inte, men jag har hellre sedan just nu tongue Känns klumpigt när man e 18 (okay 16 nu, men snart körkort haha tongue )

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 november 2006
#20
lundwall skrev:
I min värld finns det tre sorterts kombibilar:

1) Kombin som skaffas för att det är praktiskt, barn, vovve osv. Hemskt.
2) Kombin som skaffas för att den är praktisk, men består av en gammal 745:a med dragkrok för att dra och lasta skit + leka med på vintern smile
3) Kombin som skaffas för att den är toksnygg, och ofta snyggare än sedanmodellen. Bra exempel på det enligt mig är Passat, Octavia, V40, V70 och många fler.

Fler borde förädla sina kombibilar, en snyggt stylad kombi av kategori 3 slår det mesta.
Inge fel me kombi, kul när de e lite knuff i bitarna oxå...
Själv skaffade jag min efter alternativ 1 och 3 på din lista lundwall...

//tompa



Sök