3893
Sök

Volvo 945ltt -96 går dåligt och ojämnt

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej, har haft min 945a under vinter förvaring i 5-6 månader, När jag kör bilen så "rycker" den sig fram på 2000 varv och dör, när jag försöker starta bilen igen så startar den knappt, När bilen står stilla så går det och varva bilen upp till varvstopp ibland och ibland bara upp till 3000-4000 varv sen dör den och går knappt att starta över huvud taget.. De jag har försökt med för att få den att gå är att byta luftmassmätare, lambdasond, bytt bensinpump, rengjort fördelarlocket, bytt bränslebox till orginal, haft minus kabeln av över 1 daq för att nollställa bilen, bilen baktänder även lite ibland när man varvar upp den. De känns som att bilen går bäst när den är kall sen när den blir lite tomgångskörd några minuter blir den så, någon som vet felet?
Senast redigerat av alejoh2 (10 mars 2014)


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#2
Har du testat om du får fram några felkoder?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#3
Har ingen ODB läsare, men inga varningslampor tänds i instrumentpanelen.. hmm


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#4
Du behöver ingen obd för att läsa av, det kan du göra på diagnosuttaget ändå .

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#5
Vart sitter den på min 945a?, trodde de bara fanns till -95 smile
Senast redigerat av alejoh2 (10 mars 2014)


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#6
Den finns i motorutrymmet strax bakom höger fjädertorn. Här har du länk hur man läser av PLUS alla felkoder opch vad dom betyder:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=31891

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#7
"Diagnosboxen: 700- och 900-serien mellan årsmodellerna 88b och -95", Var nyss ute på min och kikade efter den men fanns inte nånstans,  men hittade liknande som stämmer överens med min på den sidan smile

1-4-3 = Knackgivare (tänder miljölampan)
Villkor:
Med varm motor och varvtal över 2000 rpm görs en test av signalen från knackgivaren. Om signalen är under en viss nivå görs en sänkning av tändningen och felkoden 1–4–3 sätts.
Eftersom signalen från knackgivaren inte går att mäta utan särskild utrustning, kontrolleras endast ledningarna.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar eller knackgivare.
Kontaktresistanser i anslutningar.
Felsymptom:
Dålig acceleration, dålig effekt, hög bränsleförbrukning.

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
Senast redigerat av alejoh2 (10 mars 2014)


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#8
Jag som såg helt fel, trodde det stod att du hade 94:a sorry my misstake  tongue
Senast redigerat av _Performance_ (10 mars 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#9
haha de e lungt, tror du de kan vara nån av de felen? har en knack sensor liggandes hemma som jag kan testa att byta smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#10
Alltid värt att prova, annars är det bara byta tempgivaren. Ger oxå såna symptom som du har

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#11
Bytte nyss knack sensorn och de gjorde ingen skillnad, startade bilen gick o varva upp den för fullt när den var kall, när bilen har varit på tomgång någon minut eller två så börja den hålla på igen, knappt körbar och dör nästan när jag försöker växla..


1 230 Inlägg
10 mars 2014
#12
Du har ditt diagnosuttag sitter i armstödet under en av luckorna där! smile ett obd2 uttag äre!


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
10 mars 2014
#13
alejoh2 skrev:
Bytte nyss knack sensorn och de gjorde ingen skillnad, startade bilen gick o varva upp den för fullt när den var kall, när bilen har varit på tomgång någon minut eller två så börja den hålla på igen, knappt körbar och dör nästan när jag försöker växla..

I länken ja skicka finns guide hur du bygger om ditt obd så du kan läsa av felkoder.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

273 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#14
Zzoink skrev:
Du har ditt diagnosuttag sitter i armstödet under en av luckorna där! smile ett obd2 uttag äre!

Misstänkte att de satt ett där, men får försöka bygga om som _Performance_ sa, men ska testa byta vattentempsgivaren innan smile


273 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#15
Bytte tempgivaren (den insuget) de hjälpte inte, går fortfarande som en hög med skit !


1 677 Inlägg
11 mars 2014
#16
impulsgivaren som spökar ?
Står kamremmen rätt?

273 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#17
Kamremmen är rätt, Ingen aning om de är impulsgivaren men ska kolla upp bränsle pumpen igen och se.. hmm


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
11 mars 2014
#18
Kan alltid vara värt att byta soppafilter med.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

6 738 Inlägg
11 mars 2014
#19
kollat bränsletryck? btr brukar ibland kunna bli dåliga o kärva när bilen stått. är den dålig så blir det antingen för högt tryck vid spridarna eller för lågt. och då blir bilen lite som du beskriver tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

273 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#20
Kollade över bränslepumpen förut idag och plockade isär armaturen och ihop igen så började den gå perfekt! Var något där som fela! smile



Sök