Tänkte att det skulle vara kul att ha en projekttråd att sitta och roa sig med och samtidigt ha lite dokumentation över vad som hänt med bilen. Hur som helst, köpte denna T5a av en kompis i somras. Var en del småfel såsom att lambdalampan lös och bilen såg allmänt tråkig ut, så det var en liten chansning när jag köpte den. Dock visade det sig att felkoderna berodde på att en tryckslang lossnat någon gång i tiden. Och efter en ordentlig tvätt invändigt och utvändigt visade det sig att den var i bättre skick än vad jag trott. Enda felet jag hittat är lacksläpp på huven och några små repor/bucklor, men ingen rost.
Dock så sitter det den ljusa halvskinns inredningen i den, som jag verkligen inte tycker om. Så tanken har hela tiden varit att byta till den mörka inredningen från min blåa V70.
Denna bil kommer att gås igenom grundligt både motormässigt, invändigt och utvändigt då jag vill behålla den i så bra skick som möjligt.
Värt att nämna är att bilen dessvärre står hemma hos föräldrarna 20 mil bort då jag pluggar på universitet. Så uppdateringarna kommer till en början inte ske jätte ofta. Men jag gör så gott jag kan
Bild efter inköpet och en ordentlig tvätt var gjord
Motorhuven slipades ner i framkant och grundfärg lades på
Torkarmotorn till bakluckan visade sig vara kass, så ny ska införskaffas
Motorrummet, ska göras rent ordentligt
Ett stycke tråkig inredning
Nu började det roliga, att börja handla delar
Var förbi skroten jag brukar jobba på ibland och plockade på mig alla svarta lister till inredningen
Även rails från en 00a V70 lackade svarta plockades
Tygmattor
Instegslister
Sänkningssats beställdes hem också
Mätarhållare
Var hemma för någon vecka sedan och pillade lite med bilen. Böt all inredning i bakluckan sånär som på golvet då det ska flyttas över från min andra. rev även bort stötfångaren bak (som även ska lackas om) och skärmarna. Tanken är att lägga på rostskydd under allt. Plus att jag ville veta hur det såg ut under.
Bakluckan i dagsläget
Baken
Fronten
Förra veckan var jag och hämtade en komplett R-inredning, R-mätarhus och en ratt i nyskick.
Stolarna
Baksätet
Dörrsidorna
Mätarhus
Ratten
R-front, USA blinkers och xc grill plockas ifrån min blåa V70
, sitter även en tak spoiler som ska flyttas över
Inredningen som ska in
Så här står vi i dagsläget. Saker ploppar upp i skallen hela tiden på saker som ska ordnas på den. Sen att man inte kan meka när man vill kan man bli lite frustrerad på. Men det är bara att gilla läget.