4446
Sök

Handle deler fra utlandet, fra Norge, USA osv, hvordan fungerer dette i Sverige?

52 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Heisann.
Jeg er Norsk som er bosatt i Sverige en stund.

Hvordan fungerer dette og handle deler fra utlandet, fra foreks Norge, USA eller lignende i Sverige?

I Norge måtte jeg betale 25% MVA/moms av delens pris når den ankom landet, så lenge verdien var over 200kr.
Foreks om jeg kjøpte en turbo fra USA som kostet 8000kr NOK, så 8000x25/100=2000kr NOK så 2000kr NOK+8000 NOK=10000kr levert til meg.

Hvordan fungerer dette med import av varer fra utlandet i Sverige?
Hva er 'verdigrensen' før en må betale MVA/VAT/moms..?

7 277 Inlägg
12 mars 2014
Momsfritt upp till 500kr. Sen är det 25% och jag tror även att det är en mindre tullavgift.
Jag har för mig att även frakten räknas in i summan som dom vill ha moms på.

52 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Hva om jeg handler deler fra Tyskland foreks som er et EU land, skal det betales moms da også?
Eller er det momsfritt mellom EU landene?

KHRacing
12 mars 2014
hela EU  betalar man momsen i det landet man handlar från. 19% i tyskland. skall vara inbakat i priset'

3 722 Inlägg
12 mars 2014
Jag beställer en hel del från eBay (USA). Har endast betalat frakt, haft tur med att det ej fastnat i tullen. Hände dock när jag beställde en gång från Kina, då åkte jag på extra kostnader.

KHRacing
12 mars 2014
Där är en "ny" grej på ebay nu okså.. att tull/moms är inbakat i priset... men det stämmer sälan med verkligehetn

Kan återkomma snart med mera info då jag beställt ett avgassystem till mc från USA (helsystem)

12 086 Inlägg
12 mars 2014
När det gäller bildelar finns knappt anledning att handla från USA längre, förutsatt att man inte är ute efter mer speciella jänkedelar. Man kan köpa bildelar i Tyskland och England superbilligt. Varken tull eller moms och frakten är billigare och går fortare.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 mars 2014
Brains skrev:
Momsfritt upp till 500kr. Sen är det 25% och jag tror även att det är en mindre tullavgift.
Jag har för mig att även frakten räknas in i summan som dom vill ha moms på.

Stämmer bra. Det är en mindre tullavgift (kommer inte ihåg vad den är på rak arm) och frakten räknas in i det belopp man får "tulla" för.

Germax skrev:
När det gäller bildelar finns knappt anledning att handla från USA längre, förutsatt att man inte är ute efter mer speciella jänkedelar. Man kan köpa bildelar i Tyskland och England superbilligt. Varken tull eller moms och frakten är billigare och går fortare.

Skulle väl säga att det gäller större delen till jänkare, under förutsättning åtminstone att vi pratar om äldre jänkare. Där är det hutlösa skillnader på delar från USA och mot vad de kostar i Sverige (och på europeiska bukten). Men, det finns säkerligen undantag givetvis smile
Senast redigerat av it_mutt (12 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

908 Inlägg
12 mars 2014
Handlar mycket ifrån ebay både usa och eu.. Får endast betala priset på varan samt frakten som uppges smile Sen om paketet är av större modell och kommer ifrån usa eller liknande så kan man få en tullavgift, brukar väl va runt 20% extra.. ifrån eu ska du inte få någon tull.

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 mars 2014
KHRacing skrev:
Där är en "ny" grej på ebay nu okså.. att tull/moms är inbakat i priset... men det stämmer sälan med verkligehetn

Kan återkomma snart med mera info då jag beställt ett avgassystem till mc från USA (helsystem)

Det kallas GSP - Global Shipping Program vilket "syftar" till att göra allt "klart" innan det når det andra landet, problemen är dock att exempelvis vår tull (eller andra länders tullar) bryr sig inte om GSP så i värsta fall kan man åka på att betala dubbla tull (vilket kan bli dyrt för att tulla är inte självklart). Det bästa är att undvika GSP-säljare alternativt komma överens med säljaren om att slippa GSP.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

52 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Må jeg betale noe tull/moms om jeg bestiller fra Tyskland eller England foreksempel?

Om jeg bestiller en turbo til 8000kr SEK fra en av disse landene?

4 767 Inlägg
15 mars 2014
Från tyskland eller england tillkommer ingen tull eller moms!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

52 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Erick: Og dette gjelder uansett pris på varen? Spiller ingen rolle om jeg betaler 1000kr eller 10.000kr for en vare fra England eller Tyskland foreks?

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2014
Erick skrev:
Från tyskland eller england tillkommer ingen tull eller moms!

Här ska man dock höja ett varningens finger; kontrollera så att säljaren faktiskt finns i det angivna landet.

Har köpt saker från Tyskland, som blivit skickade från ex.vis Kina. Nu har detta varit "mindre" saker, som inte kommit upp i tillräckligt högt värde, men iaf.

Men, skickas det från ex.vis Tyskland eller England, så stämmer det bra; ingen till eller moms på det.

Spelar ingen roll vad priset är. Inom EU är det "fri handel".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 767 Inlägg
15 mars 2014
Japp fri handel inom EU. Priset spelar ingen roll, du betalar moms i landet du handlar varan i, sålänge det är inom EU. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

52 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Må bare si jeg gleder meg mer og mer til og bli fast bosatt i dette flotte landet, Sverige da.. smile smile

Her blir en ikke robbet og ranet av staten, slik en gjør i Norge med avgifter på ALT!
Senast redigerat av c20let2k (15 mars 2014)

KHRacing
15 mars 2014
Mja.. köper du en NY bil så tillkommer en viss tull ju

52 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Ja det er klart, men bilene i Sverige koster fortsatt bare halvparten av hva de gjør i Norge foreks..

Ex: Opel Insignia OPC, 1mill i Norge, i Sverige 447.900kr..

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 mars 2014
inom eu = ingen tull extra när paketet passerar sveriges gränser. de du köpt vara för i tyskland är priset de blir.

men hvis du kjöper noe utenfor eu så räkna med 30%!!

du får betala 25 % moms  på varan du köpt samt fraktkostnad!
och sen brukar de tillkomma en typ av expiditionsavgift.. så hvis du räknar 30% er du "safe" att de ikke blir mere..

414 Inlägg
15 mars 2014
Använd dessa två

http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullguiden
http://www.tullverket.se/innehallao/tja … iftsguiden

Senast jag beställde någonting från USA (ca 1år sedan) så var Postens hanteringsavgift 100 SEK.

Olika varor har olika tullsats. Skickas en vara som gåva t ex så får du betala momsen om värdet (varans värde + frakt och eventuell försäkring) överstiger ett visst belopp, när jag beställde senast så var det 500 SEK har jag för mig.

I mitt fall var varan skickad som gåva, men det totala värdet (vara+frakt) övergick 500 SEK så jag fick betala Postens hanteringsavgift och svensk moms (25%) på hela beloppet.

Om jag inte minns fel så tas ingen tullsats ut om totala beloppet är under 1500 SEK.

Sök