3543
Sök

Bilar äldre än 1950 är skattefria och besiktningsfria, V8 i en beachbuggy?

37 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
Ja som topic säger så undrar jag hur det är med besiktningsfria äldre bilar, veteranbilar, vad har dem för krav på sig?
Det är ju på det kryphålet alla ratroddare bygger sina galna bilar, papper från nån t-ford från 1925 så kan inte någon säga något.

Om vi då tar mitt senario och inte överananlyserar,

Jag skulle vilja ha ett kul projekt och har alltid varit frälst i sandloppor eller crosscarts,
Tanken är att ta en 4x4 bil med stor motor, kanske en Dodge Ram eller annan pickup med enkelhytt,
Lyfta av chassie och bygga en komplett blottad rörram.

Sedan köpa en willys jeep från 50-talet som är inreggad, och stansa över chassienummer plus lite annat på byggbilen.

Sen i teorin så är det bara tuta och köra med mitt hemmabygge som har alla småkrav som behövs, belysning, bälten, tuta, skärmar över hjulen, ljuddämpare etc

Och då kan ingen klaga, det är en för stor motor för willys jeppen, å andra sidan är bilen besiktningsfri och polisen kan inte skicka en på besiktning eller ge körförbud? Bara böter om någon lampa är trasig? För dem kommer nog gå några varv och checka av allt om man blir stoppad.

Ett 50.000kr projekt så länge jag köper en rullande byggbil från början.

Är jag helt ute ock cyklar?

5 126 Inlägg
14 mars 2014
Annars bör de ju gå lika bra att regga en rörramsjeep med nyare chassi som amatörbyggt fordon väll? Tänkte eftersom dom från början saknar självbärande kaross smile dock blir den ju ej besiktningsbefriad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 634 Inlägg
14 mars 2014
Walkhome skrev:
Ja som topic säger så undrar jag hur det är med besiktningsfria äldre bilar, veteranbilar, vad har dem för krav på sig?
Det är ju på det kryphålet alla ratroddare bygger sina galna bilar, papper från nån t-ford från 1925 så kan inte någon säga något.

Om vi då tar mitt senario och inte överananlyserar,

Jag skulle vilja ha ett kul projekt och har alltid varit frälst i sandloppor eller crosscarts,
Tanken är att ta en 4x4 bil med stor motor, kanske en Dodge Ram eller annan pickup med enkelhytt,
Lyfta av chassie och bygga en komplett blottad rörram.

Sedan köpa en willys jeep från 50-talet som är inreggad, och stansa över chassienummer plus lite annat på byggbilen.

Sen i teorin så är det bara tuta och köra med mitt hemmabygge som har alla småkrav som behövs, belysning, bälten, tuta, skärmar över hjulen, ljuddämpare etc

Och då kan ingen klaga, det är en för stor motor för willys jeppen, å andra sidan är bilen besiktningsfri och polisen kan inte skicka en på besiktning eller ge körförbud? Bara böter om någon lampa är trasig? För dem kommer nog gå några varv och checka av allt om man blir stoppad.

Ett 50.000kr projekt så länge jag köper en rullande byggbil från början.

Är jag helt ute ock cyklar?

Bara för att en bil är besiktningsbefriad innebär det inte att den inte kan få ett föreläggande om besiktning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 758 Inlägg
15 mars 2014
Bilar av årsmodell 1950 eller tidigare behöver mycket riktigt inte kontrollbesiktas, men det finns fortfarande regler och bestämmelser som måste uppfyllas och som ägare är man alltid skyldig att regbesikta om man ändrar fordonets utförande, t.ex. bygger om karossen eller byter motor. Risken för upptäckt blir förstås betydligt mindre eftersom man slipper regelbunden besiktning, men det är ändå precis lika olagligt och som Brådhis säger kan du få föreläggande om regbesiktning om polisen hittar "fel" på bilen.

Bygger du egen rörram ska det reggas som amatörbygge, oavsett vad du har för utgångsobjekt.

37 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Vad händer när en bil blir inreggad som amatörbyggt fordon? Ändrar sig årtalet satt det ej är en veteranbil längre?
Skall man då kanske försöka få det till ombyggt fordon och behålla årtalet med alla dess fördelar?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
15 mars 2014
Walkhome skrev:
Vad händer när en bil blir inreggad som amatörbyggt fordon? Ändrar sig årtalet satt det ej är en veteranbil längre?
Skall man då kanske försöka få det till ombyggt fordon och behålla årtalet med alla dess fördelar?

Jag tror att om man har ett amatörbyggt fordon som blir godkänt 2014 så blir det årsmodell 2014.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 758 Inlägg
15 mars 2014
Vettemannen skrev:
Walkhome skrev:

Jag tror att om man har ett amatörbyggt fordon som blir godkänt 2014 så blir det årsmodell 2014.

/Benny

Det stämmer.

Sök