3713
Sök

Köpråd: Ford Mondeo ST220 2002 Lite Viktiga Frågor

60 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Tjenixen!

Jag tänkte åka och kolla på en Mondeo ST220 inom de närmaste dagarna. Det är en 2002 årsmodell som har rullat ca 17500 mil, fullstämplad servicebok med undantag av senaste servicen. Har läst det mesta om vad man bör kolla innan köp, men det är dock en sak jag undrar över. Jag har hört diverse otrevliga historier om att vevlagerna ger upp i förtid på just den motorn, hur vanligt/omfattande är det felet och vad är det egentligen som orsakar det? Läste även att i de flesta fall när detta hände så fixades det på garantin nät bilen fortfarande var relativt ny, men det ska man ju inte räkna med när man köper en bil. Jag har även hört att lagerna inte går att byta, utan man måste byta ut hela motorn till en kostnad av ca 40 000kr. Någon som vet nåt om detta? Tycker det låter konstigt men vad vet jag.... Så frågan är, vågar man köpa en sådan bil? Går det att kolla upp om lagerna är bytta och på något sätt förebygga att de rasar, eller kan man bara hoppas på det bästa och bara vänta på att det går sönder?

Mycket tacksam för svar då jag är ganska sugen på just en sådan bil, men det som avskräcker mig är det man hört om vevlagerna. Mvh

6 662 Inlägg
15 mars 2014
"Lagrerna" är svarvade i motorn, därav går dem inte att byta. Exakt vad som gör att motorerna skär har med oljenivån att göra. Motorerna är godkända med en oljeförbrukning vid 0,5 l/1000 km, många bilar har körts hårt (Rolig bil faktiskt) och för få har kollat oljan eller bytt den i tid.

Skulle hellre spara pengarna till en nyare Mondeo 2.5T
Mindre fel, bättre rostskydd och något snålare. smile

De/Dem

383 Inlägg
16 mars 2014
Klart lagerna går att byta!!! samma motor sitter i tex jaguar s type, ford maveric mfl, clevite77 och federal mogul har dessa i sitt sortiment.

6 662 Inlägg
16 mars 2014
Nedre vevhushalvan är utformad som en bärande ram, där ramlageröverfallen är inbyggda. Denna konstruktion ger ökad styvhet i vevhuset.

Från etis.

De/Dem

383 Inlägg
16 mars 2014
Spelar ingen roll vad etis säger.

Clevite 77 bearings:
- CB-1772P Rod bearing, available in standard, -.25MM, -.50MM, and -.75MM.
- MS-2207 Mains.

Federal Mogul:
- 7262M- Standard Grade Main bearings (also available in non standard grade)
- 6-4395A- standard grade rod bearings (also available in non standard grade)

En Medlem
405 Inlägg
16 mars 2014
Är servicen skött enligt bok och miltal så ska det inte vara något problem, annars som maffian säger så kan man byta dem.

Malheus, vart har du fått infon om oljeförbrukningen ifrån? Säger inte att den är felaktig men vore intressant att veta.

Stora delar av Mondeons kaross är delat med bla Jaguar x-type där motorer upphängning mm är densamma.
Senast redigerat av -matte (16 mars 2014)

6 662 Inlägg
16 mars 2014
-matte skrev:
Malheus, vart har du fått infon om oljeförbrukningen ifrån? Säger inte att den är felaktig men vore intressant att veta.

Ford Etis. smile

De/Dem

60 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
Tackar för svaren, även om det verkar vara delade meningar om vad som går och inte går. smile Men låt oss leka med tanken att man mot förmodan skulle bli tvungen att byta lager, vad skulle en sådan operation kosta? Kan tänka mig att lagerna går lös på ett par tusenlappar, men vad kostar arbetet? Hur mycket kostar det normalt på en annan bil med v6:a/rak 6:a? smile

383 Inlägg
16 mars 2014
Lagerna kostar 200-1000:- på ebay. Jobbet kan bli allt från 0-?????:- beroende på vad mer som behövs byta och vem som gör det.

60 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
Det var ju inte så farligt dyrt att köpa lagerna, tänkte mest på vad det skulle kosta att låta en verkstad göra det, inte märkesverkstad utan typ mekonomen, ilrep, ad bildelar eller liknande. smile

6 662 Inlägg
16 mars 2014
Rikttiden på De-Mo motor på en ST220 ligger på 660 perioder (6.6 timmar)

Sen är det tillägg på 6h till för att plocka loss vevaxeln.

21 463 4  (M)     Vevaxel - De-mo  (losstagen motor)
Duratec-VE      F0A     7.0
3.0L Duratec-SE (VE6)      F4A     6.6
3.0L Duratec-ST (VE6) med A/C      F5B     6.6

Aldrig hört om någon som bytt lager på verkstad, kan vara pga något med rikttiderna.. smile
Senast redigerat av Malheus (16 mars 2014)

De/Dem

60 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Trevligt med lite nyttiga svar! smile Vad jag förstått så kan man sammanfatta det så här: Relativt driftsäker och problemfri bil om den är servad med rätt grejor vid rätt intervaller, men man bör se upp med exemplar som inte har någon ordentlig servicehistorik. smile

6 662 Inlägg
18 mars 2014
Jag har för mig att motorblocket är i två delar, därav rikttiderna.

Men det smärre felen du bör kolla på:

Hostande/hickande efter varvning = Tomgångsmotor
Ojämn/hög tomgång = Vevhusventilationsslangar
Handbroms problem = Wire ställer till det först och ordnas det inte i tid kan även oken kärva

De/Dem

Sök