15 mars 2014
Trådstartare
Tjenixen!
Jag tänkte åka och kolla på en Mondeo ST220 inom de närmaste dagarna. Det är en 2002 årsmodell som har rullat ca 17500 mil, fullstämplad servicebok med undantag av senaste servicen. Har läst det mesta om vad man bör kolla innan köp, men det är dock en sak jag undrar över. Jag har hört diverse otrevliga historier om att vevlagerna ger upp i förtid på just den motorn, hur vanligt/omfattande är det felet och vad är det egentligen som orsakar det? Läste även att i de flesta fall när detta hände så fixades det på garantin nät bilen fortfarande var relativt ny, men det ska man ju inte räkna med när man köper en bil. Jag har även hört att lagerna inte går att byta, utan man måste byta ut hela motorn till en kostnad av ca 40 000kr. Någon som vet nåt om detta? Tycker det låter konstigt men vad vet jag.... Så frågan är, vågar man köpa en sådan bil? Går det att kolla upp om lagerna är bytta och på något sätt förebygga att de rasar, eller kan man bara hoppas på det bästa och bara vänta på att det går sönder?
Mycket tacksam för svar då jag är ganska sugen på just en sådan bil, men det som avskräcker mig är det man hört om vevlagerna. Mvh