3214
Sök

ang norrmännen som körde i 240km/h

873 Inlägg
24 november 2006
#61
Tja. Jag avskyr hastighetskameror och tycker att de gör mig till en sämmre förare.
Jag vill mena på att jag själv kan bedömma vilken hastighet som är lämplig och köra därefter.

Men det är ju vad jag TYCKER. I verkligheten kanske jag inte alls kan det.
Och jag VET att det finns folk som inte kan det, annars hade det inte skett så många olyckor på 30 sträckor.


Som någon som tycker om att stå på lite grann ibland när situationen tillåter det måste jag ändå säga att ovanstående talare har en stor poäng.

Ofta orsakar gammlingar olyckor. Men oftast klarar sig de som råkar ut för det eftersom det sker i stadstrafik vid stopljus och liknande.
Ungdommarna som maxar sina bilar dör sad De som egentligen inte kan hantera sitt fordon utan bara vill göra som alla andra alltså.

Själv tog jag det ett litet steg i taget, försöktigt och testade gränserna.
Jag har inte tappat kontrollen och ändå har jag maxat mina bilar.
Aldrig när det funnits andra trafikanter att sätta i fara, i synnerhet inte så kallade oskyddade trafikanter.

Men när jag läser det som står ovan kommer jag att tänka på en historia angående en kille som enligt historien inte tänkte lika långt.

Det var en dag när jag körde på en ganska slingrig och dålig väg där de flesta gärna blåser på lite extra. VET man hur vägen ser ut och det inte är halt fungerar detta alldeles utmärkt. Men det finns flera ställen där man blir lurad att tro att vägen svänger åt ett annat håll efter ett krön än vad den egentligen gör. Ligger man då för fort åker man av vägen.

Hur som helst så låg det en hög med förvridet metalskrot längst med vägkanten och det såg verkligen horibelt ut.
Fick då höra att det var en kille som precis hade tagit körkort och precis skaffat sin första bil.
Han fick för sig att han skulle maxa sin bil på denna värdelösa bonnaväg innan hans ens lärt sig känna varken vägen eller sin bil tillräckligt bra.
Han dog tydligen direkt och det låg vrakdelar och avspärrningstejp i flera månader när man körde förbi där.

Direkt efter olyckan körde jag mycket försiktigt på denna väg. Men det dröjde ju inte länge innan den bilden var ur mitt huvud och jag körde som vanligt igen.
Jag har aldrig varit i närheten att åka av denna väg trots höga hastigheter och dåligt väglag.
Ändå gjorde någon det med en enligt historien mycket dyrare och säkrare bil än bilen jag körde då, på torrt väglag, och dog. =/

Hastighetsbegränsningarna behövs som en fingerpekning för de som inte själva klarar av att bedömma vilken hastighet som är lämplig.
Visst sjutton finns det folk som fortsätter att köra i 90 för att skylten säger det fastän det kanske är blixthalka och rent av olämpligt att hålla denna hastighet?
Gissa hur fort de skulle köra om skylten inte fanns där.

Don't get mad, get even.

28 Inlägg
24 november 2006
#62
Själva farten är väl kanske inte det man är ute efter i första hand, utan accelerationen. Men visst, farten ger väl också en "kick".

Smiley skrev:
Är det igentligen så kul att köra så fort? Har kört för fort men det är fan så roligare att åka runt på sladd än att åka fort..Och så mycket säkrare!

Alldaglet..

12 086 Inlägg
24 november 2006
#63
HyperCello skrev:
Själva farten är väl kanske inte det man är ute efter i första hand, utan accelerationen. Men visst, farten ger väl också en "kick".

Smiley skrev:
Är det igentligen så kul att köra så fort? Har kört för fort men det är fan så roligare att åka runt på sladd än att åka fort..Och så mycket säkrare!
De där är väl ganska personligt.. själv får jag många kickar av allt möjligt när jag kör bil smile

266 Inlägg
26 november 2006
#64
Spjutski skrev:
nicke_b2 skrev:
men va fan 80 åringar som man "möter" i en rondell är inte det farligare än att köra 120 där det är 90!
Nej så behöver det faktiskt inte vara. I en rondell är hastigheten garanterat så låg att du eller den gamla tanten hinner reagera och undvika olyckan. Om du frontar med någon i 120 på 90 väg däremot så är du död.

Ju högre hastighet desta snabbare händer allting. Händer något i 90 på en landsväg har du betydligt längre tid på dig att vidta en eventuell åtgärd än om du färdas i 120. Så är det.

/Micke
Nja i en rondell kan det ju vara 70 tom så jag tror faktiskt det är farligare men vet ej her ej testat! en gammal tant? reagera? nej de kan de ej! ja ju högre hastighet så händer allt mycke fortare ja det ska kan man inte sticka under stolen med! men problemet i dagens samhälle är som jag sa i tidigare inlägg att folk inte kan reglerna inte farten!!
mvh niclas


87 Inlägg
26 november 2006
#65
tecman skrev:
p3pp3 skrev:
att dom klagar om dom som körde 240 säger jag inget om....men getaway serien är juh helt underbar111 rätta mig om jag har fel!!
hehe helt rätt big_smile


och som dom flesta innan har sagt.. vem har inte testat maxa bilen? nog för att det är roligare att försöka ta en kurva snabbt än bara köra toksnabbt rakt fram. så måste man ju bara testa hur snabbt den går raktfram.
Jag skulle vilja säja att getaway filmerna är rena idiotin. hur kan man vara så dum och brassa på så i centrala sthlm. Vad vill de bevisa? att de kan trampa plattan i mattan? Visst jag kör också fort (övningskör) och kommer nog att köra lite över gränserna (och även maxa ngn gång) när jag har mitt körkort men inte överdrivet fort... Vill man åka fort så kan man åka på banevents eller syssla med motorsport...
Kan förstå att svenska bilsportförbundet protesterar mot detta genom att inte infinna sig på svenska bilsportmässan

P.S. Birka Cup spärrar iaf av områderna de kör på...
Senast redigerat av RaaZer (26 november 2006)

157 Inlägg
26 november 2006
#66
Någon som råkar veta youtube.com tlänken till filmen? ^^
Vill höra de ord som beskrivs i artikeln med mina egna öron tongue


266 Inlägg
28 november 2006
#67
Spjutski skrev:
nicke_b2 skrev:
Nja i en rondell kan det ju vara 70 tom så jag tror faktiskt det är farligare men vet ej her ej testat! en gammal tant? reagera? nej de kan de ej! ja ju högre hastighet så händer allt mycke fortare ja det ska kan man inte sticka under stolen med! men problemet i dagens samhälle är som jag sa i tidigare inlägg att folk inte kan reglerna inte farten!!
mvh niclas
Fast grejen är ju också den att i en cirkulationsplats är man mycket mer alert på om något händer, i alla fall jag eftersom det är så många som kör rondell på olika knepiga sätt smile.
Sant att många kör på olika sätt! de vet ju inte vad filkörning är ens en gång! men en sidokrock är nog värre än en frontalkrock?!


3 112 Inlägg
28 november 2006
#68
nicke_b2 skrev:
Spjutski skrev:
nicke_b2 skrev:
Nja i en rondell kan det ju vara 70 tom så jag tror faktiskt det är farligare men vet ej her ej testat! en gammal tant? reagera? nej de kan de ej! ja ju högre hastighet så händer allt mycke fortare ja det ska kan man inte sticka under stolen med! men problemet i dagens samhälle är som jag sa i tidigare inlägg att folk inte kan reglerna inte farten!!
mvh niclas
Fast grejen är ju också den att i en cirkulationsplats är man mycket mer alert på om något händer, i alla fall jag eftersom det är så många som kör rondell på olika knepiga sätt smile.
Sant att många kör på olika sätt! de vet ju inte vad filkörning är ens en gång! men en sidokrock är nog värre än en frontalkrock?!
En sidokrock och du sitter i bilen som blir påkörd från sidan så är du med nästan all säkerhet död om du blir påkörd i 70 och sitter på den sidan som blir påkörd.

Vid en frontalkrock med fast föremål är du förmodligen död i allt över 100.



Sök