Hej jag är nybliven SAAB ägare, har haft bara några dagar en 9000 CD 2.3 16V års model 91. Den stannar också vid svängar el så fort man släpper gasen, men den går att starta direkt och köra hur länge/långt som helst inga problem. Denna problem förekommer lite då o då inte alltid. Idag har den krånglat hela dag. Jag tycker att den drar ganska mycket bensin jämfort men min BMW728 97, BMW drar 0.8. Vad kan det beror på. Jag har läst några trådar här men jag blir inte klok.
Jodå, visst har den det. Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.
>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?
Den drar mer än vad färddatorn säger, enligt färdator ska den drar melllan 0,7-0,9 men den ligger mellan 1,2 -1,6. det gick cirka 60litre bensin fram o tillbaka Stockholm-Gävle. bensin är inte min största problem just nu,
Det står i display CHECK OIL LEVEL men den är ju nyfylld. Föra ägaren har bytt bensin pump, filter, och några sensorer i motor, kamkedjan är byt för ett år sedan. Väldigt väldokumenterat Service bok. Jag tycker bilen är bra i övrigt, det var lite svårt för mig att gå över från BMW till SAAB men det gick jätte bra, väghållning är ju myckat bättre på Saaben. Jag gillar SAABen. den är påkostad av föra ägaren med 35k i 2005-2006, det mesta är bytt.
CHECK OIL LEVEL, i framkant på oljesumpen sitter en elektronisk nivågivare. Det är förmodligen denna som spökar men så länge du är HELT säker på att det är olja i kan du glatt köra vidare.
Är det ett extremt störande moment kan du dra ur kontakten så länge och byta givare nästa gång du byter olja.
Bränsleförbrukning , de ÄR törstiga men så törsig som du uppger är i grövsta laget i synnerhet på bra väg som det är mellan Stockhom-Gävle. Kan ju vara rätt mycket grejjer men vissa saker är ju rätt lätt att kolla: • Lufttryck i däcken? • Anligg på bromsarna? • Tändstift (NGK gäller)
Tomgången , som sagt.....börja med tomgångsmotorn. Hur är vakumslangarna? Läck kan ge både knepig tomgång samt hög bränsleförbrukning.
Desiman skrev:
Den drar mer än vad färddatorn säger, enligt färdator ska den drar melllan 0,7-0,9 men den ligger mellan 1,2 -1,6. det gick cirka 60litre bensin fram o tillbaka Stockholm-Gävle. bensin är inte min största problem just nu,
Det står i display CHECK OIL LEVEL men den är ju nyfylld. Föra ägaren har bytt bensin pump, filter, och några sensorer i motor, kamkedjan är byt för ett år sedan. Väldigt väldokumenterat Service bok. Jag tycker bilen är bra i övrigt, det var lite svårt för mig att gå över från BMW till SAAB men det gick jätte bra, väghållning är ju myckat bättre på Saaben. Jag gillar SAABen. den är påkostad av föra ägaren med 35k i 2005-2006, det mesta är bytt.
Mvh Harvy
Kul att du trots felen gillar din bil (och förvånande) att du tycker väghållningen är bättre än i BMW:n .
CHECK OIL LEVEL, i framkant på oljesumpen sitter en elektronisk nivågivare. Det är förmodligen denna som spökar men så länge du är HELT säker på att det är olja i kan du glatt köra vidare.
Är det ett extremt störande moment kan du dra ur kontakten så länge och byta givare nästa gång du byter olja.
Bränsleförbrukning , de ÄR törstiga men så törsig som du uppger är i grövsta laget i synnerhet på bra väg som det är mellan Stockhom-Gävle. Kan ju vara rätt mycket grejjer men vissa saker är ju rätt lätt att kolla: • Lufttryck i däcken? • Anligg på bromsarna? • Tändstift (NGK gäller)
Tomgången , som sagt.....börja med tomgångsmotorn. Hur är vakumslangarna? Läck kan ge både knepig tomgång samt hög bränsleförbrukning.
Desiman skrev:
Den drar mer än vad färddatorn säger, enligt färdator ska den drar melllan 0,7-0,9 men den ligger mellan 1,2 -1,6. det gick cirka 60litre bensin fram o tillbaka Stockholm-Gävle. bensin är inte min största problem just nu,
Det står i display CHECK OIL LEVEL men den är ju nyfylld. Föra ägaren har bytt bensin pump, filter, och några sensorer i motor, kamkedjan är byt för ett år sedan. Väldigt väldokumenterat Service bok. Jag tycker bilen är bra i övrigt, det var lite svårt för mig att gå över från BMW till SAAB men det gick jätte bra, väghållning är ju myckat bättre på Saaben. Jag gillar SAABen. den är påkostad av föra ägaren med 35k i 2005-2006, det mesta är bytt.
Mvh Harvy
Kul att du trots felen gillar din bil (och förvånande) att du tycker väghållningen är bättre än i BMW:n .
Lycka till!
Hejsan Jonte Tack för alla omtänksamma svar. Bränsleförbrukning: Däck trycket är helt rätt, Bromsarna ligger inte på, men där imot tändstifterna har jag inte kollat än.
check oil level tror jag oxo att det kan vara nångivare...inga problem..Jag byter den snart.
Men tomgångsmotor ska blir undersökt idag av en polare som är bil mekanik samt han ska kolla om det nån läcka ngnstans.
Väghållning: det beror på vilken BMW model man jämför med. Jag köpte saaben för att BMW vart krockat i förra veckan och det är svårt att få tag på tid hos BMW Stockholm. Det första tid jag får är 1 vecka i mars. de har ju fått in hur många biler som helst efter den snö kaos i Stockholm.
Hej nu har vi kollat lite, Luftm.m. fungera bra, men där mot den sensor/motor/gasspel som håller koll på gasen/tomgång (vet inte vad den heter) den verkar vara tarsig for att det händer ingenting när man drar ut kontakten till den. Enligt bilmek. motor ska agera konstig el dö när man drar ut kabel. Men nu har vi beställt den samt vi ska byta alla slangar och tändstiftar.
Tack för alla svar jag har fått, jag återkommer när det fixat. vi ska tar det på lördag.
Hej! Det du brskriver stämmer till viss del in på kass dumpventil förutsatt att det är en turbo. Då tvärdör motorn när man släpper gasen efter ax där turbon laddat, direkt när man skall lägga i nästa växel alltså. När du kör på plan väg i 90 knyck bör momentanförbrukningen visa ca 7 L/100km. Visar den 12 till 14 så är LMM kass och går i Limphome mode, då är det bara att byta den. Kan hittas på skroten för ca en tusenlapp. MVH Karraa