2666
Sök

Saab 9-5 högtalare bakdörrar

Avstängd
598 Inlägg
1 maj 2014
Öppna och se först vad som får plats. Du kan också köpa original på skroten. Det är ju bara plug and play. Menar du fylligt ljud fram när du skruvat upp basen på org. HU till max? Ja, "bas"kontrollen påverkar en bra bit upp i mellanregistret, vilket en riktig BASkontroll inte ska göra. Det kommer nog inte att låta bättre med andra högtalare bak eftersom steget har ett inbyggt delningsfilter och spelar nog bara från nedre mellanregister och uppåt, dvs ingen bas som tt killen skrev. Nu är det ett bredbandselemtn, med en koaxial får du en diskant. Det kommer att låta annorlunda, men inte nödvändigtvis bättre. Vill du få bättre ljud åker du på at byta HU + alla högtalare till Focal K2 serie (och byta ut filterkomponenter) eller Scan-speak, Dynaudio eller jämförbara audiofil prylar.

221 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
Aha okej, då är det nog inte värt ingreppet, alltså att byta ut mer eller mindre alla högtalare, då jag tycker att det låter riktigt bra just nu. Det är bara för passagerna bak som det inte låter riktigt lika bra.
Får prova en 5.25" koaxial och hoppas på det bästa att det åtminstone blir en liten förbättring! Blir ju bara några hundringar ändå och slipper sprakande. De lär ju även hålla längre än original från skroten. Spelar ganska högst så detta är min andra original högtalare som blivit sprängd. Första var mitten på instrumentpanelen, men den kopplade jag bara ur då den inte gör så stor skillnad.
Senast redigerat av kwamex (1 maj 2014)

2 035 Inlägg
5 maj 2014
Ta bort dörrsidan.
Kablar lossar du lätt med mejsel så du kommer åt lättare. I och med att du får väck hela dörrsidan.

Ta bort högtalaren och kolla vad det är för högtalare. Vad det nu är för storlek.

Kolla på skroten efter "nya". Finns ju annars bredbandselement att köpa hos diverse bilstereoshopar.

Biljudsveteran sen 1984!

221 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Kan lika gärna skriva här, någon i framtiden kanske googlar och undrar hur man gör!
Jag köpte ett par nya högtalare 5.25", dock i bakdörrarna sitter det 2.5" i en monteringsram, denna ramen var det bara att ta av och sedan ta en rondell o skära upp så får 5.25" plats perfekt och sedan fäster du 4 skruv i plasten.

Och göra ny höljen för ström, den brun/vita är alltid + och jorden är olika beroende på årsmodell. Sedan är det bara att montera på och köra!

Skulle eventuellt gå att köra utan monteringsramen om det skulle finnas någon 5.25" med 3 hål för fästen, då det var 3 hål för fästen på ramen.

Sök