2790
Sök

Beräknad tid för att serva och laga min bil?

15 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#1
Jag har en Suzuki Baleno -99 1,6 l som behöver få två nya bromsbackar med ny upphängning/monteringssats monterade, samt två nya bromsbelägg fram och byte av generatorrem.
Hur lång tid beräknar du som är insatt att det kan ta? I timmar räknat.

Och hur lång tid tar det att byta generator? Det kan hända att den eventuellt behöver bytas. Det är enkelt har jag hört och borde ju gå ganska snabbt, eller ... ?
Tacksam för svar så snabbt som möjligt. Bilen har stått knappt 16 månader, men har transporterats kortare sträckor däremellan vid två tillfällen. Ena tillfället endast med lyset igång och den andra med motorn igång.
Bromsbackarna hade rostat ihop på ena sidan och fick slås upp med verktyg.

Så bilen är inte i jättebra skick, men var i helt okej form innan den blev stående.

Någon ... ?

Forummoderator
26 389 Inlägg
18 mars 2014
#2
Ska det vara räknat med att alla skruvar är utomordentligt uppsmorda och ej fastrostade, eller ska det vara inberäknat att generatorn kan ha rostat fast i sina fästen och så vidare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 214 Inlägg
18 mars 2014
#3
Hej!
Räkna med att det tar 4-5timmar om du är lite ovan. -Men det är enkla jobb bara du har erforderliga verktyg och material som  fastanycklar, insexnycklar , spärrskaft och hylsor, någon liter bromsvätska, luftningsslang, kopparpasta osv.


5 131 Inlägg
18 mars 2014
#4
Lika bra att byta bromsbackar och belägg på båda sidorna eftersom dom säljs i 4pack.
Sen brukar det vara en del pyssel med rengöring, smörjning och sånt smile
Sen kolla skivorna samtidigt, dom gillar sällan att stå still. Dom brukar rosta och bli fula.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#5
Stort tack för alla svar!
Den som ska laga bilen är väldigt duktig mek på gamla raggaråk och nyare fordon och vet till och med hur man lagar en generator om det bara är kolet i den som inte fungerar wink Han verkar ha alla verktyg man behöver.
Så han är van, men vi är inte riktigt överens om hur lång tid det kan komma att behövas till reparation. Eller hans "chef" är inte riktigt överens med hur lång tid det ska komma att ta. Och han kan inget om bilar och har satt ett överpris och säger att de ska debitera 10-12 timmar! Vilket jag tyckte lät väldigt mycket.
Tar det 5 timmar och timpriset är 250:- har man liksom ingen lust att betala det dubbla, så att säga!

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
19 mars 2014
#6
Ingenbilmek skrev:
Stort tack för alla svar!
Den som ska laga bilen är väldigt duktig mek på gamla raggaråk och nyare fordon och vet till och med hur man lagar en generator om det bara är kolet i den som inte fungerar wink Han verkar ha alla verktyg man behöver.
Så han är van, men vi är inte riktigt överens om hur lång tid det kan komma att behövas till reparation. Eller hans "chef" är inte riktigt överens med hur lång tid det ska komma att ta. Och han kan inget om bilar och har satt ett överpris och säger att de ska debitera 10-12 timmar! Vilket jag tyckte lät väldigt mycket.
Tar det 5 timmar och timpriset är 250:- har man liksom ingen lust att betala det dubbla, så att säga!

hur lång tid det tar att byta generator är mer eller mindre omöjligt att svara på innan man har kollat hur allt sitter, på vissa bilar sitter den väldigt dumt till och då tar det så klart längre tid !

så räkna med att det kan ta allt mellan 4-10 timmar ! men tar de ändå bara 250kr timmen är det billigt oavsett

vill du ha det billigare så får du skruva själv, 10 timmar = 2500kr ... det är billigt


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2014
#7
Om man får 10 timmars skruva för 2500:- så tar man det. LÄTT VÄRT.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

939 Inlägg
19 mars 2014
#8
SJUKT billigt ju==

15 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#9
Visst; billigt timpris.
Men fasta priset är baserat på att någon fått för sig att de vill ha betalt för 10 timmar, när han som ska meka informerat mig om att det ska ta ca 4-5 timmar.
Det är ingen auktoriserad bilverkstad, utan mer eller mindre utnyttjande av det nätverk denne "ledare" har tillgång till. Finansierat genom kommun och sponsorer i ett kooperativ för att få igång folk som hamnat av banan, mer eller mindre. Därför känner jag mig ganska utsatt när det gäller den här affären. Och jag litar inte längre på den som driver kooperativet.
Från början skulle han ha 4000:-, men då sade jag stopp.
Så visst hade det varit billigt om det hade handlat om en riktig verkstad eller ett från början satt pris. Men inte när det kommer i efterhand.
Självklart skulle jag ha bett om en skriven offert från början, men då var tongångarna annorlunda och jag fick aldrig veta hur mycket de ville ha.
Nu är jag glad om bilen kommer tillbaks i helt skick!

80 Inlägg
19 mars 2014
#10
Det är bara att betala dem där 2500 kronorna och vara nöjd för du lär inte hitta en enda jävel som vill göra det billigare speciellt om det stått och rostat i 16månader.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
20 mars 2014
#11
Ingenbilmek skrev:
Visst; billigt timpris.
Men fasta priset är baserat på att någon fått för sig att de vill ha betalt för 10 timmar, när han som ska meka informerat mig om att det ska ta ca 4-5 timmar.
Det är ingen auktoriserad bilverkstad, utan mer eller mindre utnyttjande av det nätverk denne "ledare" har tillgång till. Finansierat genom kommun och sponsorer i ett kooperativ för att få igång folk som hamnat av banan, mer eller mindre. Därför känner jag mig ganska utsatt när det gäller den här affären. Och jag litar inte längre på den som driver kooperativet.
Från början skulle han ha 4000:-, men då sade jag stopp.
Så visst hade det varit billigt om det hade handlat om en riktig verkstad eller ett från början satt pris. Men inte när det kommer i efterhand.
Självklart skulle jag ha bett om en skriven offert från början, men då var tongångarna annorlunda och jag fick aldrig veta hur mycket de ville ha.
Nu är jag glad om bilen kommer tillbaks i helt skick!

du vet aldrig hur lång tid det kan ta, allt kan sitta fast.

Hade det kostat 4000 så hade det också varit helt okej... nu kostar det 2500 och du ska se dig själv som en lycklig man. Du får tänka på att många större bilverkstäder tar 4 gånger så mycket, volvo här i stan tex tar 1170kr timmen


15 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#12
Hej igen och tack för alla svar!

Min bil står fortfarande ho den som har skruvat och mekat med den.
Jag köpte bromsbelägg fram och bak, monteringssats för bromsbackarna och generatorrem som han monterade. Jag vet att generatorn har fått sig ett par genomgångar, batteriet funkar bra och hela motorn är nu i rätt gott skick.
Men nu visar det sig att hjulcylinder vänster bak har kapsejsat. Så jag googlar fram ett antal och ser genast att det är mycket stora prisskillnader på olika fabrikat och vissa återförsäljare har bara dyrare fabrikat.
Så nu undrar jag om det är stor skillnad på olika fabrikat?
De jag googlat fram ligger i pris från knappt 80 kr och upp till 1050 kr.
Något jag ska tänka på när jag väljer märke?


Sök