Vill tillägga att jag vill att bilen helt enkelt ska bli LITE roligare att köra än vad den är nu. Känna lite mer drag i bilen när jag stampar på gasen och höra det goa ljudet som custom avgasrör ger!
Så du menar på att det faktiskt är värt att lägga pengar på att öka effekten på bilen?
nej ;-) ska man hård dra det så är tyvärr svaret nej.
det betyder samtidigt inte att jag inte tycker du ska köra på det du känner för.
effekten är tok tam från början skulle nog välja en Gti att utgå ifrån istället det blir garanterat billigare redan där har du fått 50hk utan att göra något med motorn. på köpet får du en sportigare polo som har rätt mycket skoj godis redan orginal
kanske låter som en polo gti skiljer rätt mycket i pris mot din nuvarande bil så tror jag tyvärr att det blir billigare så. än att trimma en sugis med 50hk. och då får du inte samma driftsäkerhet som med en som har effekten orginal.
det kostar att trimma tyvärr.. men! polon och lupon är väldigt poppis att vässa och utomlands finns det många tips och ideer om man börjar söka sig runt!
Jag förstår. Men om man lägger det ekonomiska åt sidan och faktiskt köper det som länkades från Ebay. Hur mycket skulle det i sig påverka bilens prestanda/känlsa/ljud?
känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk när man väl mäter effekten. tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal
nej ;-) ska man hård dra det så är tyvärr svaret nej.
det betyder samtidigt inte att jag inte tycker du ska köra på det du känner för.
effekten är tok tam från början skulle nog välja en Gti att utgå ifrån istället det blir garanterat billigare redan där har du fått 50hk utan att göra något med motorn. på köpet får du en sportigare polo som har rätt mycket skoj godis redan orginal
kanske låter som en polo gti skiljer rätt mycket i pris mot din nuvarande bil så tror jag tyvärr att det blir billigare så. än att trimma en sugis med 50hk. och då får du inte samma driftsäkerhet som med en som har effekten orginal.
det kostar att trimma tyvärr.. men! polon och lupon är väldigt poppis att vässa och utomlands finns det många tips och ideer om man börjar söka sig runt!
Jag förstår. Men om man lägger det ekonomiska åt sidan och faktiskt köper det som länkades från Ebay. Hur mycket skulle det i sig påverka bilens prestanda/känlsa/ljud?
känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk när man väl mäter effekten. tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal
Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?
nu ska du kanske inte köpa rakt av det jag länkade för det är en snabb sökning jag gjorde för att visa vad som finns. det är inte dom billigaste grejerna utan dom första jag hittade. www.Ebay.dewww.ebay.co.uk är dom sidorna som gäller för skapligt bra priser
nu ska du kanske inte köpa rakt av det jag länkade för det är en snabb sökning jag gjorde för att visa vad som finns. det är inte dom billigaste grejerna utan dom första jag hittade. www.Ebay.dewww.ebay.co.uk är dom sidorna som gäller för skapligt bra priser
Ja alright. Men en annan "noob" fråga här då: Vad gör 10HK extra i en bil som min bil?
Jag förstår. Men om man lägger det ekonomiska åt sidan och faktiskt köper det som länkades från Ebay. Hur mycket skulle det i sig påverka bilens prestanda/känlsa/ljud?
känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk när man väl mäter effekten. tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal
Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?
njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr. sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.
det som ger mest är kamaxlar. ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.
känslan och ljudet blir nog mycket trevligare..äkta effekt är nog föga stor. gissar på 10hk när man väl mäter effekten. tyvärr men känslan och ljudet kommer nog göra att bilen känns rätt pigg för dom låter inget roligt orginal
Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?
njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr. sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.
det som ger mest är kamaxlar. ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.
Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt?
Alltså, skulle jag lägga 5000kr på det som länkades så skulle det resultera i runt 10HK endast? Hade det varit skillnad om jag utgick från GTI modellen? Hade det resulterat i mer HK då?
njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr. sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.
det som ger mest är kamaxlar. ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.
Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt?
nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..
tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.
här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775 så det blir rätt bortkastat. det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis. funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4 direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt
njäe effekten ökar inte mer med lite avgasystem om det inte är turbo bilar. tyvärr. sen lovar vissa effekter upp till 25hk men i verkligheten ger det sällan någon direkt effekt förutom att känslan.
det som ger mest är kamaxlar. ihop med avgassystemet så har du runt 25-35hk att hämta beror lite på hur snälla kammar det sitter nu.
Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt?
nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..
tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.
här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775 så det blir rätt bortkastat. det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis. funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4 direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt
Okej, men skulle jag byta motor till den som rekomenderas.. Vad skulle det gå på isåfall? Det finns ju en gti version med 125 hästar
Okej men vi säger det som länkades från Ebay eller liknande. Skulle det ge bilen 25-35hk om kammarna som sitter på nu är i bra skick? Förstod jag dig rätt?
nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..
tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.
här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775 så det blir rätt bortkastat. det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis. funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4 direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt
Okej, men skulle jag byta motor till den som rekomenderas.. Vad skulle det gå på isåfall? Det finns ju en gti version med 125 hästar
lättast är att leta på en komplett motor från en polo gti som är komplett med styrenhet och allt. en som är från samma årgång som din så ska det inte vara några som helst problem att byta motor. finns många trådar om sånna byten fast inga svenska sidor utan engelska för har funderat isamma banor men det blir nog en 8v för mig pga det är mindre strul med bes då men du har 16v orginal så där ser dom ingen skillnad
nej med några värre kammar som dom jag länkade till från dli deras värsta gatkam men det kostar oxå över 6000kr..
tror du börjar förstå vad jag menar med att det sällan är försvarsbart med trimmning sätt till ekonomin.
här är en tråd om hur liten effekt ökning det faktist blir http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/view … mp;t=46775 så det blir rätt bortkastat. det som gör störst skillnad är topp kam osv även en ökning från 1.4 till 1.6 gör sitt till det finns som sagt massor att göra men det kostar massor av flis. funderar på att fixa min Seat arosa så den får aningen mer effekt men där blir det motorbyte sitter en 60hk 1.4 direkt får man 15hk genom att byta till en 1.6:a på 75hk det gör rätt stor skillnad en del jobb men sätt till att jag köper en sån motor för 1200kr så är det inte så farligt
Okej, men skulle jag byta motor till den som rekomenderas.. Vad skulle det gå på isåfall? Det finns ju en gti version med 125 hästar
lättast är att leta på en komplett motor från en polo gti som är komplett med styrenhet och allt. en som är från samma årgång som din så ska det inte vara några som helst problem att byta motor. finns många trådar om sånna byten fast inga svenska sidor utan engelska för har funderat isamma banor men det blir nog en 8v för mig pga det är mindre strul med bes då men du har 16v orginal så där ser dom ingen skillnad
Vad skulle detta kosta och vart ska jag börja leta? Ebay?
finns en del info kanske inte står rakt ut i trådarna jag länkar till men man kan söka vidare på dom sidorna och hitta mer info
Är det inte smartare att sälja bilen och köpa en gti version från tyskland? Kollar man blocket så är priserna helt sinnessjuka men ebay eller mobile.de där finns det gti versioner för typ 2500 euro vilket blir typ 22k..
Problemet är att jag inte vet vad som lönar mig mest i slutändan. Ska man köpa ny bil eller ska man piffa upp den jag har. Jag är sugen på att känna lite mer klös i bilen när jag gasar men jag är verkligen helt kluven :S
Rent ärligt så hade jag isf bytt bil till en GTI då har du mer klös redan från start och bättre utgångsläge för vidare och enklare modifikationer ofall man inte är så hemma på att skruva och byta motor mm...
Rent ärligt så hade jag isf bytt bil till en GTI då har du mer klös redan från start och bättre utgångsläge för vidare och enklare modifikationer ofall man inte är så hemma på att skruva och byta motor mm...
sånt är en tolkningsfråga..
jag var så dum att jag tog en nätt tripp på 40mil i går för att köpa en polo gti 1.4 gti maskin från en 96:a..
Så nu blir det 16v i Arosan.. verkar vara bulton samma boxkontakt och allt ser rätt ut
så i mitt fall lönar det sig att byta 40hk extra bara på ett motorbyte. ska bara vänta till lön kommer så beställer jag dom sista grejerna som fattas för en konvertering.
är ett främre rör och en ny koppling och en kamrems sats.
sen lite mätning av elsystemet för att försäkra mig om att allt stämmer..
har men en 6n2 så är det elgas så det blir lite krångel att para ihop dom med 1.4:an som har vanlig vajer så 1.6 16v gti motorn är rätt väg att gå.
sen är det som alltid sällan lönsamt. men 1000kr gav jag för polo motorn svårt att hitta billigare 40hk