3853
Sök

Volvo p1800 es, värd att återställa?

1 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Hejsan!
Ska börja med att berätta att jag är ung och fortfarande lär mig inom detta område. Har tummen på rätt ställe och kan hantera de verktyg som en riktig man ska kunna. (läs svets etc, inget annat hehe)

Det är så att jag har fått ett erbjudande av en vän att få köpa en p1800 es årsmodell 1973. Efter att ha vart och kikat på bilen kan jag konstatera följande.

-bilen är en av carliforniabilarna som återvänt
-rost finns mycket lite av, det handlar om en liten fläck under "bagageluckan"
-hel och fin utvändigt
-lacken är förfärlig, halva bilen är grundad samtidigt som halva har fortfarande orginalkulör (115 sea green)
-stor spricka i plasten (kan se stoppning) övanför instrumentpanelen
-utbytta spruckna framstolar (gröna, orginal är bruna)
-taket hänger en aning längst bak
-bilen kommer att vara rullande och besiktad när jag övertar den
-motorn är hel och fin

Allt detta för 45000kr. Gjorde en snabb översiktskoll, säg att lacken kostar 10000kr att ordna (känner en lackerare som fixar), framstolarna kostar ca 6000kr att fixa och att ordna den fula överdelen på instrumentpanelen kostar också kanske 2000kr. Om vi då säger 45000kr för bil, 10000kr för interiör, 10000 för exteriör. Totalt ca 65000kr+lite "övrigt".

Jag skulle uppskatta om ni vill ge lite förslag, tips på hemsidor och gubbar som kan detta. Jag är ny och är otroligt sugen på en orginalrenovering av en lite äldre bil. Är det värt mödan? Det är trots allt ganska mycket jobb med lack, service på motorn (olja mm), fixa tak och stolar mm... Att ha en p1800 att visa upp på små bilmässor" är ju målet, men är pengarna och tiden värt det?

301 Inlägg
25 mars 2014
Jämför med bilar till salu i bra skick är ett tips! Kollar man en snabbis på blocket finns två ute idag, ena ligger på 115 000 kr och den andra på 125 000 kr, och då är de inte i helt toppskick. Personligen hade jag gjort iordning den, helt klart! Om du bestämmer dig för att göra det, önskar jag dig all lycka till smile

If there's a will there's a way :)

Sök