3617
Sök

Ecodriving med gammal automatbil - hur göra?

10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#1
Tja!

Fick i slutet av förra året överta min morfars gamla Opel Vectra 1,8 16v årsmodell -99 med automatlåda som förstabil då han (till alla andra bilisters lättnad) slutat köra. Efter att ha kört denna i c.a. 5 månader med varierande bränsleförbrukning (blandad körning ligger runt 0,8-1,3 beroende på körsträcka och trafik) har jag försökt ta reda på hur man bör gå till väga för att få en så låg bränsleförbrukning som möjligt.

En snabb googling ger inga direkt klara svar, då det verkar som att det finns många olika åsikter inom området ecodriving med automat, och det var inget vi riktigt tog upp på körskolan då jag tog manuellt körkort. Kan därför lika gärna prova lyckan på detta forum och kanske få det hela utrett för mig.

Bilen i fråga är en halvmodern (läs utdaterad) automatlåda med 4 växlar och ett sportläge, och är i stort sett oanvänd (passerade just 3000-milastrecket, så blev väl tekniskt sett just inkörd) men väl underhållen och går mycket bra i motor och låda för en snart 15-årig bil. Är dock ingen Tiptronic el. dylikt, så att växla manuellt har jag undvikit f.n. Om jag förstår det rätt är det inget man gör ofta under normal körning ändå?

Det jag behöver veta är helt enkelt: hur kör jag denna bil så ekonomiskt som möjligt? Är det höga/låga varvtal som gäller? Snabb/långsam acceleration? Bilen verkar gå bäst vid ca. 1500 rpm, vilket är där sportläget ligger om man inte trampar på alltför hårt, men detta skall ju istället öka förbrukningen och kopplar även bort den fjärde växeln fullständigt, om jag har förstått rätt. Att köra bilen huvudsakligen i sportläget kan ju inte heller vara en bra idé. Att undvika kickdowns har jag lärt mig, och körplanering är något jag fick med mig från körskolan, så min fråga gäller helt och hållet bilhanteringen.

Alla svar är välkomna, så länge de är upplysande eller relevanta.

34 Inlägg
28 mars 2014
#2
Att köra snålt är näst intill omöjligt med en automat, du kan ju inte direkt välja växel. Du ska nog vara glad ifall du kommer under 0.8l/mil speciellt på en sån gammal bil.

10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#3
Jag är helt införstådd med att några speciellt låga siffror lär det inte bli.
Däremot vill jag gärna spara in det jag kan. I övrigt har bilen visat sig vara billig att äga, så bränsleförbrukningen är det enda jag f.n. kan påverka nämnvärt. Det verkar inte finnas någon specifik ecodriving-teknik likt den man lär sig för manuella lådor?

Mest intressant är varvtal och sportlägets påverkan på förbrukningen. Jag använder inte sportläget ofta, men det verkar generellt ligga närmare de bästa varvtalen (1500-1700 efter vad jag har märkt hittills). Blir förbrukningen märkbart högre, och tar lådan eller motorn mer stryk om det används ofta?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 mars 2014
#4
Kör på lådans "vanliga" läge och gör bestämda men inte överdrivna accelerationer (som på vilken bil som helst). Försök lära dig hur den vill göra sina växlingar och anpassa körningen/gasandet därefter. Jag vet inte när den kopplar in lockup (en koppling som tar bort "sliret" i lådan, den beter sig då som en manuellt växlad bil när man gasar genom att motorvarvet följer hastigheten) På min suburban gasar jag på ganska bestämt och när jag kommer till den absolut lägsta hastigheten där jag vet att den kopplar in lockupen (70 km/h i mitt fall) så släpper jag gasen så mycket att den kopplas in och fortsätter sen accelerera. (när lockupen kopplas in varierar beroende på gaspådrag så gasar man mycket kopplas den in vid högre hastighet)

Sportläget gör förmodligen inget mer än att öka bränsleförbrukningen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Hjultomte
1 500 Inlägg
28 mars 2014
#5
Vad kör du oftast? i städer eller landsväg?
Kör BMW 528 -98 Kombi och automatare och får snitt på långkörning lagligt 0.74 (räknat på tanking) håller jag mig på 90 på motorväg och annat så går den snålare. Men sen o andra sida BMW. Testa 90 på motorvägen så kanske du ser skillnad. smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Evildan
28 mars 2014
#6
Jag köper henke_99s svar och tillägger, släpp gasen tidigt och motorbromsa/rulla i -D- dig fram till rödljus/korsningar och andra förutsägbara orsaker till ett stopp, det är från stillastående till rörelse som en bil kräver mest energi, så länge man inte försöker bryta ljudvallen med den wink där tror jag det kan finnas en del droppar att spara.

Annars växlar lådan optimalt på egen hand i det normala -D- läget, tänk även på att Vectralådan förmodligen är adaptiv så kör du som en biltjuv så växlar lådan sent och -sportigt- kör du lugnt växlar den mest ekonomiskt.
Pumpa däcken lite extra så får du några droppar där också.
Kul med en lågmilad Opel.

10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#7
Till Toos: Jag kör huvudsakligen i stad under veckan, mer landsväg på helgerna. Något jag skulle kunna göra är att försöka ta vägar där jag kan hålla högre, jämnare hastighet, antar jag.

Till henke_99 och Evildan: Jag misstänkte att det skulle vara lugna, jämna accelerationer snarare än kraftiga. Konstigt nog står det antingen eller beroende på vart man tittar. Vectralådan är nog adaptiv, tror jag att jag läste i manualen när jag tog över den. Bäst att jag läser igenom den igen. Däcken hade jag faktiskt inte tänkt på, men jag byter till sommardäck nästa vecka, så då passar jag på att kontrollera trycket.

Lockup-hastigheten får jag nog ta och kolla upp, men det lär nog vara runt 80 eller så på Vectran med. Sportläget låter jag väl vara så länge då, det verkar inte göra mycket för accelerationen och bilen är överraskande snabb ändå.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 mars 2014
#8
Sportläget brukar vara anpassat mer så att lådan inte växlar upp så fort man släpper gasen och att den håller till högre varvtal innan den växlar. Detta för att man vid aktiv körning och hastiga släpp på gasen ska slippa att den håller på o växlar upp/ner hela tiden.

Accelerationerna ska inte vara för lugna utan hyfsat ordentliga utan att gasa som en dåre, att sega sig upp i fart kan dra lika mycket bränsle totalt som att tokgasa. Är lådan adaptiv så försök lära den att växla tidigt så att säga wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 086 Inlägg
28 mars 2014
#9
Adaptiv automatlåda på en Vectra från 99? Skulle inte tro det tongue
Ecodriving i bemärkelsen att köra på ett visst sätt (förutom lugnt och planerat) kan du nog glömma då det huvudsakligen går ut på att motorbromsa och hoppa växlar vilket båda är omöjligt med din växellåda.

Tipset är alltså helt oväntat, kör lugnt och planerat, det gör störst skillnad på förbrukningen ändå.

Of World
3 372 Inlägg
28 mars 2014
#10
Germax skrev:
Adaptiv automatlåda på en Vectra från 99? Skulle inte tro det tongue
Ecodriving i bemärkelsen att köra på ett visst sätt (förutom lugnt och planerat) kan du nog glömma då det huvudsakligen går ut på att motorbromsa och hoppa växlar vilket båda är omöjligt med din växellåda.

Tipset är alltså helt oväntat, kör lugnt och planerat, det gör störst skillnad på förbrukningen ändå.

De e samma låda som i 9-5 tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Evildan
29 mars 2014
#11
opel_vectra_gts skrev:
Germax skrev:
Adaptiv automatlåda på en Vectra från 99? Skulle inte tro det tongue
Ecodriving i bemärkelsen att köra på ett visst sätt (förutom lugnt och planerat) kan du nog glömma då det huvudsakligen går ut på att motorbromsa och hoppa växlar vilket båda är omöjligt med din växellåda.

Tipset är alltså helt oväntat, kör lugnt och planerat, det gör störst skillnad på förbrukningen ändå.

De e samma låda som i 9-5 tongue

AW50-42le heter den om jag inte missminner mig, den lådan är monterad i en mängd olika bilmodeller.
tongue
Senast redigerat av Evildan (29 mars 2014)

1 948 Inlägg
29 mars 2014
#12
För det första, när servades bilen senast? En service brukar kunna sänka bränsleförbrukningen en del. Rätt (om inte lite högre än rekommenderat) lufttryck i däcken är viktigt det också.

Sen är det som vanligt vid ecodriving, BROMSA INTE! smile 3/4 gas brukar oftast vara det bästa att hålla vid acceleration. Runt 70-80 brukar dom flesta bilarna även gå billigast... sen blir det sånt jävla luftmotstånd.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
29 mars 2014
#13
Har du "växlar" som du kan välja förutom D, R, N, P?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Of World
3 372 Inlägg
29 mars 2014
#14
Lillkanto skrev:
Har du "växlar" som du kan välja förutom D, R, N, P?

1,2.3 finns där har  jag för mig.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
29 mars 2014
#15
Precis också införskaffat mig en automatare. Golf mk2 1.6, fast med 3 stegad låda och jag snittar väl 1liter/milen tror jag om inte mer
Dyrt å tanka gamla automatare, men billiga att äga :-P

Allmänt körd i huvudet

383 Inlägg
29 mars 2014
#16
Lådan heter 50-40LN och sitter även i saab 900 och 9-3.

10 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#17
Hjälp, mycket att svara på helt plötsligt.

Bilen servades senast i januari och fick då alla filter utbytta, i övrigt var det inget som de tyckte att man behövde byta, och den gick igenom besiktningen igår med blankt papper och bra värden. Bilen har som vectra_gts säger 1,2 och 3 förutom D-läget. Adaptiv var den inte, men det var väl ingen större överraskning, heller. Lufttrycket i däcken har jag inte kontrollerat, men det bör ha gjorts under servicen. Nu byter jag som sagt till sommardäck i veckan som kommer, så då får jag väl se till att det kontrolleras och stämmer igen.

Jag antar att jag ska rulla mycket, då. Bör jag låta bli cruise-controllen? Den verkar mest höja förbrukningen, och att hålla hastigheten i en automat är ju inte precis en svårighet.

1 283 Inlägg
30 mars 2014
#18
De lilla extra farthållaren drar brukar man spara in på att man håller en jämnare fart.

Jag kör ecodriving dagligen med Lupon som har automatlåda. Visserligen en annan konstruktion men lika så så växlar den själv och hoppar inga växlar. I den blir det stora skillnader i förbrukningen om man planerar sin körning och tänker på förbrukningen mot om man bara gasar på som vanligt.

Dom tipsen jag kan ge dig är att lägga i neutral i nedförsbackar osv. glida är effektivare än att motorbromsa på gamla bilar.(Drar fortfarande mer, men du förlorar inte lika mycket rörelseenergi, bättre i slutändan). Planera stop noga, bromsen ska du knappt använda!

Edit: Just ja ang. luft. Kolla luften i däcken ca varannan tank och ha i lite extra mot va tillverkaren tycker(speciellt på äldre bilar). Tror jag ska ha 2.4 bar i Lupon enligt manualen men kör på 3 bar, vilket är max vad folk rekommenderar på Lupo forumen... rullar på som bara fan gör de:P
Senast redigerat av Vita_Vargen (30 mars 2014)


5 742 Inlägg
30 mars 2014
#19
FjonkeeN93 skrev:
Precis också införskaffat mig en automatare. Golf mk2 1.6, fast med 3 stegad låda och jag snittar väl 1liter/milen tror jag om inte mer
Dyrt å tanka gamla automatare, men billiga att äga :-P

Den drog soppa :x
Har själv haft en Kadett E 1,6L förgasarmotor och 3-stegad automat. Gått ca 24000mil och dåligt servad. Hade ändå aldrig en snittförbrukning över 0,8L/mil fastän jag plågade skiten ur den tongue


Tips till TS:
Cruise-control ökar oftast förbrukningen.

Använd motorvärmare när det är kallare än +15°C om det är möjligt.

Pumpa upp däcken lite mer än vad som är rekommenderat.

Se till så bilen är välservad och att inga bromsar ligger på.

Använd så smala däck som möjligt.

Stäng av alla onödiga strömförbrukare.

Kom upp i rätt hastighet så snabbt som möjligt, drar bara mer soppa att ligga och segdra.

Bromsa endast i nödfall. Släpp bara på gasen för att sakta ner, även då du saktar ner för korsningar, rondeller m.m (kräver att man lär sig hur tidigt man måste släppa gasen).

Kör aldrig över 90km/h på planmark och gasa aldrig mer än vad som behövs för att hålla hastigheten.

Håll samma gas även i nedförsbackar, även om bilen kommer upp i högre hastighet eftersom du ändå kommer sakta ner igen då det planar ut.

Vet du att det kommer en uppförsbacke inte långt efter nedförsbacken kan det vara bra att öka farten i nedförsbacken för att kunna bibehålla lämplig hastighet uppför nästa backe.

Undvik tomgångskörning. Stäng alltid av bilen hur kort du än stannar och se till att köra iväg så fort som möjligt efter du startat bilen.

Det är mina tips jag kan komma på just nu.
Senast redigerat av simlar (30 mars 2014)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 mars 2014
#20
En "vanlig" automatlåda i den bemärkelsen folk tänker sig (den gamla hederliga modellen) är ingen idé att peta i neutralläget på, dom motorbromsar ändå mycket marginellt. Att använda dom "extra" växellägena är heller ingen idé, det enda man kan göra med dom är att hindra lådan från att växla upp. Att tvinga den till att växla upp går inte.

En sån här bil kräver att man håller farten hyfsat länge och sen bromsar, om man inte vill göra sig själv till en plåga för andra bilister. Ska man bara rulla sig ner i fart jämt kommer man betraktas rätt negativt...

Det bästa TS kan göra är att lära sig hur bilen jobbar och köra därefter, nån extrem eco-driving går ändå inte att få till med en sån här bil och det skulle även bli så drygt att köra enligt mig...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök