FjonkeeN93 skrev:
Precis också införskaffat mig en automatare. Golf mk2 1.6, fast med 3 stegad låda och jag snittar väl 1liter/milen tror jag om inte mer
Dyrt å tanka gamla automatare, men billiga att äga :-P
Den drog soppa :x
Har själv haft en Kadett E 1,6L förgasarmotor och 3-stegad automat. Gått ca 24000mil och dåligt servad. Hade ändå aldrig en snittförbrukning över 0,8L/mil fastän jag plågade skiten ur den

Tips till TS:
Cruise-control ökar oftast förbrukningen.
Använd motorvärmare när det är kallare än +15°C om det är möjligt.
Pumpa upp däcken lite mer än vad som är rekommenderat.
Se till så bilen är välservad och att inga bromsar ligger på.
Använd så smala däck som möjligt.
Stäng av alla onödiga strömförbrukare.
Kom upp i rätt hastighet så snabbt som möjligt, drar bara mer soppa att ligga och segdra.
Bromsa endast i nödfall. Släpp bara på gasen för att sakta ner, även då du saktar ner för korsningar, rondeller m.m (kräver att man lär sig hur tidigt man måste släppa gasen).
Kör aldrig över 90km/h på planmark och gasa aldrig mer än vad som behövs för att hålla hastigheten.
Håll samma gas även i nedförsbackar, även om bilen kommer upp i högre hastighet eftersom du ändå kommer sakta ner igen då det planar ut.
Vet du att det kommer en uppförsbacke inte långt efter nedförsbacken kan det vara bra att öka farten i nedförsbacken för att kunna bibehålla lämplig hastighet uppför nästa backe.
Undvik tomgångskörning. Stäng alltid av bilen hur kort du än stannar och se till att köra iväg så fort som möjligt efter du startat bilen.
Det är mina tips jag kan komma på just nu.