Jag har köpt en Transmash 38,88-liters V12 diesel som utvecklar 520 hästkrafter och ca 1850 Nm vrid.
Skulle en original Power Glide fixa det? Jag kommer inte köra på strippen men kliva på lite vill man ju kunna Förstärkt Power Glide tror jag inte är något alternativ då priserna är i högsta laget.
Om inte det håller, vet nån hur mycket stryk en momentomvandlare från en Power Glide eller liknande tål? Med 1850 Nm behöver jag inte någon växellåda egentligen utan då kopplar jag bara den direkt på kardanen ^^
Nej en PG kommer att explodera direkt. 1800NM är jävligt mycket. Jag tror att du får titta på lastbilslådor om du överhuvudtaget ska kunna få skiten att hålla
Drevningen har jag också funderat på och inte kommit fram till nån bra lösning än, motorn varvar 2000 rpm.
Om man tar en bakaxel från en volvo som exempel (för att jag visste utväxlingen i en sån) så hade ekipaget toppat 90 km/h. Jänkaraxlarna har något högre drevning vet jag men det gör nog inga underverk.
Att dreva upp motorn innan lådan hade varit det bästa men en sån växel e inte direkt dussinvara
Dieselkonverter lär ju ha en passande stallspeed. Sedan lär man ju få till en rejäl börn innan alla 1850 Nm nått backen så om man har normala däck borde lådan hålla. Jag gillade annars idén med kardan direkt till kopplingen
Jag har köpt en Transmash 38,88-liters V12 diesel som utvecklar 520 hästkrafter och ca 1850 Nm vrid.
Skulle en original Power Glide fixa det? Jag kommer inte köra på strippen men kliva på lite vill man ju kunna Förstärkt Power Glide tror jag inte är något alternativ då priserna är i högsta laget.
Om inte det håller, vet nån hur mycket stryk en momentomvandlare från en Power Glide eller liknande tål? Med 1850 Nm behöver jag inte någon växellåda egentligen utan då kopplar jag bara den direkt på kardanen ^^
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Automatlåda från nån gammal sopbil eller brandbil kanske skulle kunna gå, dom tål ju en del nm iaf, även om dom kanske inte byggdes för 1800nm... Då kanske även utväxlingen passar iaf någorlunda...
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Automatlåda från nån gammal sopbil eller brandbil kanske skulle kunna gå, dom tål ju en del nm iaf, även om dom kanske inte byggdes för 1800nm... Då kanske även utväxlingen passar iaf någorlunda...
Det låter inte som en helt dum idé! Frågan är ju då hur lätt det e o hitta en sån låda utan o köpa en hel brandbil
För dom krafterna behöver du antingen riktigt förstärkta värstinggrejer (DYRT), eller både låda och bakaxel från Lastbil (TUNGT). Att kränga ned dom prylarna i skåpet på en "busbil" blir varken lätt eller billigt!
Den grabben använda sig av en låda från Jaguar XJ6. Har hört att dom ska hålla bra men jag vill helst ha en automat då det i regel är säkrare med momentomvandlare än koppling.
Innan lådan satte han en planetväxel från nån buss för att växla upp motorn till vettigt ingångsvarv. Nån sån lösning är det jag tittar på just nu.
Bakaxel blir nog Ford 9" eller nått liknande.
För övrigt är de sista delarna på väg kommande vecka så om allt går rätt till blir första starten på 28 år nästa helg
Den grabben använda sig av en låda från Jaguar XJ6. Har hört att dom ska hålla bra men jag vill helst ha en automat då det i regel är säkrare med momentomvandlare än koppling.
Innan lådan satte han en planetväxel från nån buss för att växla upp motorn till vettigt ingångsvarv. Nån sån lösning är det jag tittar på just nu.
Bakaxel blir nog Ford 9" eller nått liknande.
För övrigt är de sista delarna på väg kommande vecka så om allt går rätt till blir första starten på 28 år nästa helg