3705
Sök

Power Glide till 520-hästars stridsvagnsmotor?

505 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#1
Jag har köpt en Transmash 38,88-liters V12 diesel som utvecklar 520 hästkrafter och ca 1850 Nm vrid.

Skulle en original Power Glide fixa det? Jag kommer inte köra på strippen men kliva på lite vill man ju kunna smile Förstärkt Power Glide tror jag inte är något alternativ då priserna är i högsta laget.

Om inte det håller, vet nån hur mycket stryk en momentomvandlare från en Power Glide eller liknande tål? Med 1850 Nm behöver jag inte någon växellåda egentligen utan då kopplar jag bara den direkt på kardanen ^^

Tacksam för svar!
http://forumbilder.se/DC86U/20140330-190313.jpg


klabbarpan
3 041 Inlägg
31 mars 2014
#2
Lite offtopic nu, men vad ska du ha den besten till :o jäkla as till att vara stor :o


505 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#3
Jag tänker mig smyga in den i en skåpbil och ha den som busbil ^^ Lämna kvar originalmotorn på framhjulen och koppla den här till bakhjulen smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
Meister
6 763 Inlägg
31 mars 2014
#5
Nej en PG kommer att explodera direkt. 1800NM är jävligt mycket. Jag tror att du får titta på lastbilslådor om du överhuvudtaget ska kunna få skiten att hålla


Dunken
31 mars 2014
#6
En PG håller säkert men frågan är väl hur den kommer och funka med det lägre varvet..?

Antar att den där pjäsen inte varvar så mycket..
//Dunken

505 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#7
Drevningen har jag också funderat på och inte kommit fram till nån bra lösning än, motorn varvar 2000 rpm.

Om man tar en bakaxel från en volvo som exempel (för att jag visste utväxlingen i en sån) så hade ekipaget toppat 90 km/h. Jänkaraxlarna har något högre drevning vet jag men det gör nog inga underverk.

Att dreva upp motorn innan lådan hade varit det bästa men en sån växel e inte direkt dussinvara tongue


415 Inlägg
31 mars 2014
#8
Dieselkonverter lär ju ha en passande stallspeed. Sedan lär man ju få till en rejäl börn innan alla 1850 Nm nått backen så om man har normala däck borde lådan hålla. Jag gillade annars idén med kardan direkt till kopplingen smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
31 mars 2014
#9
MaskinarN skrev:
Jag har köpt en Transmash 38,88-liters V12 diesel som utvecklar 520 hästkrafter och ca 1850 Nm vrid.

Skulle en original Power Glide fixa det? Jag kommer inte köra på strippen men kliva på lite vill man ju kunna smile Förstärkt Power Glide tror jag inte är något alternativ då priserna är i högsta laget.

Om inte det håller, vet nån hur mycket stryk en momentomvandlare från en Power Glide eller liknande tål? Med 1850 Nm behöver jag inte någon växellåda egentligen utan då kopplar jag bara den direkt på kardanen ^^

Tacksam för svar!
http://forumbilder.se/DC86U/20140330-190313.jpg

Detta är en rejäl pjäs, vad väger den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

505 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#10
Enligt uppgift väger den 920 kg, men jag har inte vägt den själv än. Det ska jag nog göra i helgen, vi har en våg till traversen.

Just nu står den tom på vatten och olja så den borde vara lite lättare.

Det mesta är i aluminium faktiskt men ska man ha tolv burkar på över tre liter styck så väger det till ändå!


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
1 april 2014
#11
Automatlåda från nån gammal sopbil eller brandbil kanske skulle kunna gå, dom tål ju en del nm iaf, även om dom kanske inte byggdes för 1800nm... tongue Då kanske även utväxlingen passar iaf någorlunda...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 april 2014
#12
BW35 klarar biffen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

505 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#13
TobbeE_87 skrev:
Automatlåda från nån gammal sopbil eller brandbil kanske skulle kunna gå, dom tål ju en del nm iaf, även om dom kanske inte byggdes för 1800nm... tongue Då kanske även utväxlingen passar iaf någorlunda...

Det låter inte som en helt dum idé!
Frågan är ju då hur lätt det e o hitta en sån låda utan o köpa en hel brandbil tongue


Evolution Garage
394 Inlägg
2 april 2014
#14
För dom krafterna behöver du antingen riktigt förstärkta värstinggrejer (DYRT), eller både låda och bakaxel från Lastbil (TUNGT).
Att kränga ned dom prylarna i skåpet på en "busbil" blir varken lätt eller billigt! smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 april 2014
#15
Satsa på en allison lastbilslåda, fast det är inte några små pjäser det heller..

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

7 274 Inlägg
2 april 2014
#16
Kolla på lite lastbilsskrotar och liknande.


505 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#17
Nu har jag kollat runt lite på växlar, lådor och axlar.

http://www.pistonheads.com/gassing/topi … p;t=245424

Den grabben använda sig av en låda från Jaguar XJ6. Har hört att dom ska hålla bra men jag vill helst ha en automat då det i regel är säkrare med momentomvandlare än koppling.

Innan lådan satte han en planetväxel från nån buss för att växla upp motorn till vettigt ingångsvarv. Nån sån lösning är det jag tittar på just nu.

Bakaxel blir nog Ford 9" eller nått liknande.

För övrigt är de sista delarna på väg kommande vecka så om allt går rätt till blir första starten på 28 år nästa helg smile


4 586 Inlägg
5 april 2014
#18
MaskinarN skrev:
Nu har jag kollat runt lite på växlar, lådor och axlar.

http://www.pistonheads.com/gassing/topi … p;t=245424

Den grabben använda sig av en låda från Jaguar XJ6. Har hört att dom ska hålla bra men jag vill helst ha en automat då det i regel är säkrare med momentomvandlare än koppling.

Innan lådan satte han en planetväxel från nån buss för att växla upp motorn till vettigt ingångsvarv. Nån sån lösning är det jag tittar på just nu.

Bakaxel blir nog Ford 9" eller nått liknande.

För övrigt är de sista delarna på väg kommande vecka så om allt går rätt till blir första starten på 28 år nästa helg smile

En film är ett krav. Vilken best


505 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#19
Film blir det definitivt!

Kommer nog slänga upp en projekttråd också när jag har kommit igång.


301 Inlägg
6 april 2014
#20
J*vla galning... I love it!!
Kommer följa detta, helt klart... big_smile

If there's a will there's a way :)


Sök