Update!Sådärja, nu har man roat sig färdigt för denna påsken, dags att visa vad vi har gjort
Började med ett oljebyte på bilen, var visst 1200mil sedan dom gjorde det.
Uppallad och redo för action
Började med att ta bort skyddsplasten under och märkte att ena bakre fästet hade gått av men det bryr vi oss inte om.
Sen fick jag göra ett specialverktyg till oljefilterhylsan, då vi inte hade nån adapter med rätt fattning och jag ville kunna dra åt med momentnyckeln.
Passade perfekt!
Efter det var det bara att tömma ur oljan som var becksvart och lossa filterkoppen, rengjorde den invändigt och utvändigt då den var redigt kladdig:
Blev bra tycker jag
Glömde köpa ny oljeplugg men som tur var va den gamla riktigt fin och tätningbrickan oxå:
Rengjord:
Dags för filtret då! Och här snålas det inte, äkta bosch för hela 111Kr!
Känns bra att byta det när det ser ut såhär:
Här var det ganska rent iaf! Rengjorde dock lite till men har ingen bild på det.
Filtret på plats!
Sen var det dags att pytsa i lite olja då och nu kommer väl ni skrika rätt ut att jag förstör bilen och så vidare men jag har aldrig hört om nån som haft problem med denna olja och även jag har använt deras oljor längre stunder förut utan problem. Däremot tänker vi byta oljan oftare än rekommenderat, vid ca 500-750mil.
Samtidigt som vi köpte oljan köpte vi biltemas nya textilmattor som är modellanpassade, var riktigt bra mattor faktiskt och kostade bara 229Kr! (uräkta skitigt golv men tog bilden i mora när vi var på utflykt, städade den senare i samband med oljebytet)
Sen var vi iväg till åland och åkte omkring och utforskade lite.
Riktigt fina vägar där, rekommenderar starkt att åka dit!
Bjuder på några bilder från resan:
I grisslehamn i kön till färjan:
Efter vägen till mariehamn stannade vi vid en sjö, var fint där:
I mariehamn för att käka lite(konstiga lila streck runt listerna, måste vara nån typ av reflektion)
Och en sista bild på en rastplats efter vägen mot vårdö:
Direkt efter oljebytet åkte vi till vindkraftverksparken i jädraås och utforskade lite, måste ju bjuda på nån liten bild från det oxå
Skapliga vingar till kraftverken:
Var bara breda jämna grusvägar därute så tog älgen dit, var riktigt kul!
Det var allt för denna gång! Glad fortsättning på er!
Hejs!