4563
Sök

Lättare uppiffning av Volvo 440 GL

32 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Halloj!

Har, trots dess rykte, köpt en 440 GL då den var fin och lågmilare för 10 000. Tyckte detta var överkomligt!

Innan jag ens börjar, detta är min första bil och jag vill passa på att lära mig om bilen så därför tänkte jag ta mig an att fixa iordning den lite! De är ju jäkligt fula så varför inte!
Men till att börja med, är det billigare att köpa en annan bil (tips?) som man kan få någorlunda snygg och någorlunda prestandahöjningar på till rimligt pris. Eller ska jag köra på och fixa upp 440n? smile

Och om jag nu ska ta 440n så har jag ingen aning om var jag ska börja. Var börjar man när man piffar upp bilen? Prestanda eller styling? Och var kan jag hitta "lätta lösningar" på dessa? smile

Helt enkelt behöver jag hjälp att komma igång med lite tips och råd och ev. länkar till var jag kan köpa saker jag kan tänkas behöva för att piffa upp den. Vet inte var man hittar sånt till 440's ens!

Tack!

EDIT: Har lite hjälp av min far som kan en del. Om det är till nytta.
Senast redigerat av Retrofit (5 april 2014)

5 741 Inlägg
5 april 2014
10k för en 440 GL anser då jag vara överpris såvida den nu inte är i nyskick. Låga mil säger inte nått om skicket, det enda det betyder är att bilen stått still mycket.

Det är alltid billigare att köpa en annan bil som är snyggare original ifall du inte gillar utseendet.
För enkel prestandaökning är alltid en turbobil att föredra, mappa eller chippa bilen för någon tusenlapp och vips så var det 50hk+ extra.

Det absolut första man gör vid köp av en begagnad bil är att göra en stor service.
Dvs
Kamrem (om bilen har det)
Luftfilter
Olja
Oljefilter
Bränslefilter
Tändkablar
Tändstift
Rotor
Fördelarlock

Sen efter det är gjort hänger det på vad du prioriterar.
Är utseendet viktigare än prestanda, börja då med utseendet.
Är prestandan viktigare än utseendet börja då med prestandan.

Prestandaökning är det inte mycket som går att göra lätt på en 440GL med 2,0L sugmotor på 110hk.
Ska du ha ut någon prestanda att tala om är det turbokonvertering med allt vad det innebär som gäller (bilen är då inte heller längre laglig eller besiktningsduglig).

Utseendet, ja börja med det du tycker inte ser "rätt" ut för din smak. Byte till 460-front kanske är ett alternativ ifall du vill ha en modernare look.

Finns förmodligen inte mycket eftermarknadsgrejjer till 400-serien då den inte är en populär bil att styla så kan det bli väldigt svårt att hitta grejjer.

32 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Hm okej, ja jag misstänkte att eftermarknaden kan vara svår. Men om jag nu skulle ha kvar bilen som den är ett tag till och till sommaren köpa en annan bil. Vad rekommenderar du/ni?

Någon bil som kan modifieras både prestandamässigt och utseendemässigt, men som samtidigt är relativt lätt att arbeta med så jag kan lära mig under tiden. Skulle troligen kunna lägga upp till 50K i sommar på en ny bil.

Så vad skulle du vilja tipsa om för bilar?

5 741 Inlägg
6 april 2014
Vilka krav på bil har du?
Turbo?
Drivning fram, bak eller på alla fyra?
Kombi, sedan, halvkombi?
Bränslesnål?

Det jag skulle leta efter vore:
Volvo 940/960, 850, S40/V40, S70/V70
Saab 9000, 9-3, 9-5
BMW 3-serie, 5-serie (inga turbomotorer, men 2,5L och större rör på sig ganska bra ändå)
Mercedes finns det även många av, jag har dock inte stor koll på vad modellerna heter.

Ett tips är att surfa in på blocket och kolla vilka bilar du får för upp till 50k och sen kolla vad det finns för leksaker att få tag i till dem bilmodellerna som såg intressanta ut.

32 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Turbo är att föredra då det verkar roligast att ha, även när det kommer till att meka turbo-bilar.
Drivning är inget viktigt i mina ögon då jag inte buskör på det viset att det spelar roll om jag driver bak eller fram.
Kombi är jäkligt snyggt i mina ögon, så det är väl att föredra.
Bränslesnål är ju ekonomiskt, så det är väl också att föredra sålänge det inte gör bilen tråkig pga väldigt låga förbrukning!

Om detta gav dig mer hjälp så ge mig fler tips, men tills dess ska jag dyka ner i de du sa nyss!

Tack! smile

5 741 Inlägg
6 april 2014
Ja då är nog mina tips ganska lämpliga.
Kanske inte BMW dock då deras kombi brukar se fel ut.

Men 9-5 kombi och V70 är ju snygga och är inga problem att få tag i med turbomotor (9-5 finns endast med turbomotor) och styling och trim är inga problem att få tag i heller smile

32 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Okej, har lite av en förkärlek till 855, då min pappa äger en 855 t5-r aka T-gul! (se min bild)
Det har den som fått in mig på bilar öht faktiskt, väldigt sexig bil faktiskt. Men tack för hjälpen, ska kolla runt på dem modellerna så lägger jag troligen 440-uppiffningen på is smile

5 741 Inlägg
6 april 2014
Jo 855orna är snygga.
En polare har en 95as 855 T5, helsvart både på insidan och utsidan,fullutrustad (förutom automat då). Den är lite lättare stylad med V70-övre baklysen (vit blinkers), takvinge, klarglasblinkers fram, XC-grill och svarttonad på alla bakre rutor.

32 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Jo de är ju det..
Låter sjysst, toningen gör mycket för bilen!

5 741 Inlägg
6 april 2014
Jo toning gör mycket på kombi.

Sen är det ett sånt härligt ljud i T5orna, farligt för körkortet när man bara vill mata ut växlarna för att få höra ljudet tongue

32 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Haha jo skoja inte, skulle knappt våga sätta mig i farsans T5-R med nytaget körkort wink

Men nu börjar vi glida ifrån Topic här, tack för hjälpen. Lär väl komma tillbaka med en ny tråd den dagen jag tänkt börja igen smile

Tack igen smile

5 741 Inlägg
6 april 2014
Jo det börjar glida iväg från topic lite väl mycket.

Inga problem, hoppas du känner att du har lite mer kött på benen nu smile

3 173 Inlägg
6 april 2014
Varför inte lägga 50k på en 855 t5r eller 855r.Eftersom du verkar ha lite kärlek till dom modellerna?

32 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
tobzter skrev:
Varför inte lägga 50k på en 855 t5r eller 855r.Eftersom du verkar ha lite kärlek till dom modellerna?

Jo jag kollar på just de nu när jag ändå bestämt för att vänta till sommaren.
Kollade och hittade direkt denna http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_85 … 11&w=3 , dock är det för tidigt för att jag ska köpa den men känns som att priset matchar miltalet, och man får ganska mycket kul för dem pengarna känns det som. Vad tror ni? Vad är ert första intryck av annonsen?

Försöka hitta nått liknande till sommarn tongue

Sök