4513
Sök

Mitsubishi Carisma GDI, Hård bromspedal

2 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
Tjo gubbz,

Har problem med bromspedalen. Oavsett om motorn är igång eller ej, blir bromspedalen hård efter att ha pumpat 3-4 gånger. Den blir bra efter 2-3 sec, sedan om man pumpar 3-4 grg igen blir den hårt den igen. När den är bra så går den inte helt ner utan halvvägs. När den är hård och om håller foten på bromsar så känner jag pedalen håller på gå ner. Det känns motstånd som kompressor!

Jag har läst lite om den på engelska forum, och de säger att det kan vara Brake booster noose har sotat .. fast när jag tog ut slangen och kollade då den var helt ren. Kan det vara noosen på själva motorn? 

Jag har inte bytt bromsvätska på senaste två år jag har haft bilen. Kan det vara luft i bromssystem?
Kan det vara vakuum läckage någonstans?

Va kan det vara?
Tack på förhand!
OBS! Motorn är en GDI motor.

6 656 Inlägg
6 april 2014
Låter normalt menmen..kan vara kasst servo också.

Om du pumpar upp och håller tryck, sjunker pedalen efter du startar bilen?

De/Dem

914 Inlägg
6 april 2014
Det är vanligt att de sotar igen i insuget ,skruva bort nippeln som vacuumslangen sitter fast på i insuget .Peta rent /bort sotet med en mejsel så nippeln blir öppen igen så ska du se att bromsen kommer att kännas somn ny.

2 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
ja, jag känner så att pedalen sjunker om jag håller tryckte efter att ha pumpat och startat bilen .... 

Aronson, med insuget menar du nippeln som sitter på bromsservo? eller som sitter på motorn?

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

Kolla på bild url! Sorry! är helt ny i det här bilmeka grejer..

914 Inlägg
6 april 2014
Nippeln som sitter på motorns insugningsrör.

2 849 Inlägg
3 juni 2021
Aronson skrev:
Nippeln som sitter på motorns insugningsrör.

Garaget och sökfunktionen är super.

Hade exakt detta problem och tänkte byta servo. Sen sökte jag här och gjorde som du skrev och det var helt igensotat. Nu blev det bromsar som aldrig förr.

Sök