3309
Sök

960 t5 "kamaxelpress" (hur man pressa dit kamaxlarna)

26 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
Hej!
Jag ska försöka sätta dit mina kammar igen och har kollat runt lite med några polare och dom säger att man ska pressa dit kamaxlarna på sin plats med någe slags verktyg. Någon som vet hur jag kan få tag i ett sådant eller tillverka ett eget?
Tack på förhand!
Mvh Viktor

Team VeboTrim
322 Inlägg
7 april 2014
Finns tillverkningsguide i heynesboken till 850. Man måste inte ha det, det går att dra ner kåpan med bultarna men rekommenderas att göra det med verktyg. Så kammarna går ner rakt.

Edit. Volvo har verktygen som behövs men svårt o låna ett av dom kanske.
Senast redigerat av TurboAnton (7 april 2014)

Team VeboTrim @ Facebook

26 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Okej ska kolla i heynesboken! Hört att det går med tvingar också. men som sagt ska kolla det du tipsa om . Tack!

TurboAnton skrev:
Finns tillverkningsguide i heynesboken till 850. Man måste inte ha det, det går att dra ner kåpan med bultarna men rekommenderas att göra det med verktyg. Så kammarna går ner rakt.

Edit. Volvo har verktygen som behövs men svårt o låna ett av dom kanske.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 april 2014
om man är försiktig och bara drar lite runt runt runt så går det utmärkt att dra ner dem med skruvarna, det viktigaste är ju att motorn (inkl kamaxlarna) är nollade innan man börjar så man inte trycker sönder ventiler...

annars går det tillverka egna pressverktyg för en ganska liten summa (det gjorde jag, men används sällan)

det som behövs

M10 gängtapp
skruvstäd
borrmaskin och 10.5mm borr (eller 11mm)
ett gäng gamla tändstift till motorn
2st pinbular M10 längd runt 400mm styck kanske
8st muttrar M10
2st planbrickor M10 gärna av bred modell (detta missade jag)
2st grova plattgärn, längd runt 300-400mm kanske

Börja med att knäcka sänder tändstift, få ur allt innehåll, sedan gängar du upp stiftet med M10 invändigt,sätt på mutter på pinbult, skruva in muttern kanske 5cm, dra i pinbult gärna med stenhård locktite tills den ligger gämnsmed stiftet i nederkant, dra muttern hårt mot stiftet för att låsa lite extra...

Borra ett 10.5mm hål i mitten på plattgärnet, trä på plattgärn på pinbult, sedan planbricka och mutter, sedan sätter du 2st muttrar i toppen, gärna med hård locktite och drar de så hårt du vågar mot varandra, att de blir gämna är viktigt så man kan trä förbi en 17mm ringnyckel när de är färdiga...

tillverka 2st lika...

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4671/4671-8a0201f11f3e7f0dc80a7c55d8aa8c33_large.jpg
OBS, plattjärnet i min konstruktion är för klent, det böjde sig vid användning, så gärna grövre plattgärn eller kanske tillåmed 4kants rör eller liknande?

verktyget används sedan som så att du drar i verktyget i 2an och 5ans cylinder och drar ner halvan med plattgärnet och 17 ringnyckel...
Senast redigerat av Xoff (11 april 2014)

Sök