Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild
Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.
Mer exakt än vad?
Varför den visar så precist vet inte jag, det var inte jag som kalibrerade den.
Att den däremot visar riktiga värden är jag säker på efter utförlig kontroll enligt text ovan.
Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar. Det är ingen konst för biltillverkare att konstruera en lösning för att få fram väldigt exakta siffror på förbrukningen i en volymenhet. Men den måste ju sättas i relation till en körsträcka, och den är ju väldigt svår att få exakt. Byter du fälgar eller sliter ned däcken så att omkretsen minskar öka eller minskar med bara 2% får du ju en diff på 2% på körd sträcka.
Därför menar jag att det inte går att få en mer exakt uppskattning från en färddator oavsett metod eller grad av komplexitet, den största osäkerheten kommer alltid att ligga i mätningen av körsträckan.
Byter du fälgar är det alltså en stor sannolikhet för att färddatorn inte visar lika exakt längre, om du inte gör dig besväret att kalibrera om den.
Vem har diskuterat hjul med en annorlunda rulldiameter än original?
Fälg 16" 16*2,54=406,4mm
Däck bredd 195 med profilen 55% =195*0,55=107,25mm =214,5mm.
Detta ger en diameter om 406,4+214,5= 620,9mm.
Vilket ger oss omkretsen 1949,626mm.
Tar vi nu bort 5mm mönster, vilket är då är 10mm totalt på diametern.
Diameter 610,9mm.
Omkrets med nötta däck 1918,226mm.
Det ger en skillnad om 1,6105% i rullomkrets.
(har jag räknat fel någonstans så rätta mig gärna, det var länge sedan jag räknade högstadiematte
)
Dessa 1.6105% blir alltså i praktiken skillnaden i körsträckan beroende på hur friska däck som är monterade fram på bilen.
Med en snittförbrukning om 0.43l/10km kommer alltså denna skillnad att visa 0,0026l/10km i ökad förbrukning vilket då skulle visas som om någons färddator hade den mängden decimaler 0,4326l/10km.
Därav att jag envisas med att påstå att den är väldigt rättvisande.