3537
Sök

Enbart för oss med fotograferade färddatorer, hur lite drar er bil?

Evildan
12 april 2014
#1
Så, då görs ett nytt försök.

1. Hur lite drar din bil?
(hur snabbt den går är helt obetydligt)

2. Fotobevis med angiven sträcka och förbrukning i färddator vars resultat inte kan manipuleras med möjlighet av separat nollställning av tripmätaren med bibehållen förbrukningsuppgift.

3. Exempelvis på manipulerbara siffror ges utav bla färddatorerna i Volvo V70/S80, där kan bilföraren köra en lång sträcka, för att vid lämpligt tillfälle nollställa färddatorn, köra skitsnålt i 7km för att sedan tanka fullt, då blir räckvidd och snittförbrukning helt felaktiga i paritet med den visade sträckan.

4. Färddatormodell likt den som visas nedan där körd sträcka utan undantag raderas vid nollställning gör att det är den faktiskt körda sträckan som visas tillsammans med snittförbrukningen.

5. Ja jag vet att en stor mängd medlemmar dessvärre exkluderas ur denna tråd, men nu handlar det om verifierbara förbrukningssiffror för att inte få ännu en kissa längst/mytomanitråd utan enbart riktiga faktauppgifter.

Det finns flera andra trådar där den som känner sig nödgad kan skriva ut sin förbrukning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-e19e71d3065ff45d1ed288fa4a586f88.jpg

Forummoderator
18 013 Inlägg
12 april 2014
#2
Antar att jag ska stänga din gamla tråd?

PS. Nu är det vår! Hämtat 300C ur vinterförvaringen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 april 2014
#3
Hybridsmurfen skrev:
Antar att jag ska stänga din gamla tråd?

PS. Nu är det vår! Hämtat 300C ur vinterförvaringen!

För min del får du gärna stänga den.

Härligt. Ut och glid, glöm inte att ta bild på färddatorn wink

679 Inlägg
12 april 2014
#4
https://www1.garaget.org/archive/69/68045/205567/205567-2692092.jpg

Här är på min gamla 9-5 Aero, manuell körd med 95 oktanig soppa. Långkörning på 16" fälgar 205/55 däck.

Låg länge innan på 6,3/100km innan den växlade över men den gick tillbaks till 6,3 en kort stund senare. Denna tank körde jag på blandat 7,2l/milen, vilket förövrigt är rekord.


3 121 Inlägg
12 april 2014
#5
Bara för att din färddator visar en viss förbrukning är det fortfarande inte samma sak som att det är bilens snittförbrukning. Du nämner själv Volvo, min gamla XC90 drog 25% mer i verkligheten än vad den visade på färddatorn.


Forummoderator
18 013 Inlägg
12 april 2014
#6
viccoA skrev:
Bara för att din färddator visar en viss förbrukning är det fortfarande inte samma sak som att det är bilens snittförbrukning. Du nämner själv Volvo, min gamla XC90 drog 25% mer i verkligheten än vad den visade på färddatorn.

Han har nämnt det förut: En Prius färddator är mycket exakt. Samma på min Prius. Den stämmer och diffar max 0.02 per mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 013 Inlägg
12 april 2014
#7
Efter en vinter i garaget... Körts ut och in några gånger. Uttagen inför sommaren idag så ge mig ett par veckor så ligger den stadigt på sina 0,89 l/mil. Chrysler 300C. Väger cirka 18 ton.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/156017/156017-3360328.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 april 2014
#8
viccoA skrev:
Bara för att din färddator visar en viss förbrukning är det fortfarande inte samma sak som att det är bilens snittförbrukning. Du nämner själv Volvo, min gamla XC90 drog 25% mer i verkligheten än vad den visade på färddatorn.

Jo i det här fallet är det precis så att vad färddatorn visar är den faktiska förbrukningen.
Jag har jämfört min dators siffror med verklig sträcka mätt med GPS över 8 påföljande tankningar och därav kunnat se att siffrorna en färddator i min Prius och även Hybridsmurfens visar stämmer mycket bra med verkligheten.
Gjorde detta då enstaka tankningar inte fungerar på Prius för att mäta förbrukning pga tankens konstruktion med en lös blåsa på insidan likt en bag in box, denna blåsa är olika eftergivlig beroende på fyllnadsmängd och yttertemperatur, förmodligen därför några taskigt pålästa biljournalister raljerar över att bilen inte går att köra på angiven förbrukning.

Jo, Volvos färddatorer i bla V70N har även jag fått se att dom är opålitliga, riktigt positiva siffror som snabbt övergår i besvikelse hos föraren när den kvarvarande sträckan att köra minskar expotentiellt med körd sträcka.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
13 april 2014
#9
Min 525i Touring -96. (Modellen tillåter inte att visa allting på en bild) Trippen syns nedan och förbrukningen det samma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1f0a72abc98e309350e6f9cf203f57c1.jpg
4 pers och lite packning i trafiktempo på landsväg. Den kröp faktiskt ner en kort stund på 0,77. Rekord för min del med bilen tongue Sedan ökade det till 0,83 när det blev motorväg.
Totalt för resan blev ungefär 0,83 på ca 70 mil med över hälften motorväg.

520dA Touring -08.
http://i59.tinypic.com/xlyupt.jpg
Samma bil har vi lyckats få ner till 0,5, dock ingen bild på det.

Båda bilarna är förvånansvärt nära verkligheten, vid kontroll vid pumpen.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

377 Inlägg
13 april 2014
#10
http://i58.tinypic.com/261p3er.jpg
Saab 9-5 2.3t, manuell låda.
Ligger runt 7,7l/100km.
Får väl anses som ganska ok ändå, med tanke på att det är en hel del stadskörning också.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 april 2014
#11
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild lol

Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.


Evildan
13 april 2014
#12
Andromeda skrev:
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild lol

Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.

Mer exakt än vad?
Varför den visar så precist vet inte jag, det var inte jag som kalibrerade den. wink
Att den däremot visar riktiga värden är jag säker på efter utförlig kontroll enligt text ovan.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 april 2014
#13
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild lol

Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.

Mer exakt än vad?
Varför den visar så precist vet inte jag, det var inte jag som kalibrerade den. wink
Att den däremot visar riktiga värden är jag säker på efter utförlig kontroll enligt text ovan.

Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar. Det är ingen konst för biltillverkare att konstruera en lösning för att få fram väldigt exakta siffror på förbrukningen i en volymenhet. Men den måste ju sättas i relation till en körsträcka, och den är ju väldigt svår att få exakt. Byter du fälgar eller sliter ned däcken så att omkretsen minskar öka eller minskar med bara 2% får du ju en diff på 2% på körd sträcka.

Därför menar jag att det inte går att få en mer exakt uppskattning från en färddator oavsett metod eller grad av komplexitet, den största osäkerheten kommer alltid att ligga i mätningen av körsträckan.

Byter du fälgar är det alltså en stor sannolikhet för att färddatorn inte visar lika exakt längre, om du inte gör dig besväret att kalibrera om den.
Senast redigerat av Andromeda (13 april 2014)


Evildan
13 april 2014
#14
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild lol

Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.

Mer exakt än vad?
Varför den visar så precist vet inte jag, det var inte jag som kalibrerade den. wink
Att den däremot visar riktiga värden är jag säker på efter utförlig kontroll enligt text ovan.

Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar. Det är ingen konst för biltillverkare att konstruera en lösning för att få fram väldigt exakta siffror på förbrukningen i en volymenhet. Men den måste ju sättas i relation till en körsträcka, och den är ju väldigt svår att få exakt. Byter du fälgar eller sliter ned däcken så att omkretsen minskar öka eller minskar med bara 2% får du ju en diff på 2% på körd sträcka.

Därför menar jag att det inte går att få en mer exakt uppskattning från en färddator oavsett metod eller grad av komplexitet, den största osäkerheten kommer alltid att ligga i mätningen av körsträckan.

Byter du fälgar är det alltså en stor sannolikhet för att färddatorn inte visar lika exakt längre, om du inte gör dig besväret att kalibrera om den.

Vem har diskuterat hjul med en annorlunda rulldiameter än original?
Fälg 16" 16*2,54=406,4mm
Däck bredd 195 med profilen 55% =195*0,55=107,25mm =214,5mm.
Detta ger en diameter om 406,4+214,5= 620,9mm.
Vilket ger oss omkretsen 1949,626mm.
Tar vi nu bort 5mm mönster, vilket är då är 10mm totalt på diametern.
Diameter 610,9mm.
Omkrets med nötta däck 1918,226mm.
Det ger en skillnad om 1,6105% i rullomkrets.
(har jag räknat fel någonstans så rätta mig gärna, det var länge sedan jag räknade högstadiematte wink )

Dessa 1.6105% blir alltså i praktiken skillnaden i körsträckan beroende på hur friska däck som är monterade fram på bilen.
Med en snittförbrukning om 0.43l/10km kommer alltså denna skillnad att visa 0,0026l/10km i ökad förbrukning vilket då skulle visas som om någons färddator hade den mängden decimaler 0,4326l/10km.
Därav att jag envisas med att påstå att den är väldigt rättvisande.
Senast redigerat av Evildan (13 april 2014)

En Medlem
405 Inlägg
13 april 2014
#15
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild lol

Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.

Mer exakt än vad?
Varför den visar så precist vet inte jag, det var inte jag som kalibrerade den. wink
Att den däremot visar riktiga värden är jag säker på efter utförlig kontroll enligt text ovan.

Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar. Det är ingen konst för biltillverkare att konstruera en lösning för att få fram väldigt exakta siffror på förbrukningen i en volymenhet. Men den måste ju sättas i relation till en körsträcka, och den är ju väldigt svår att få exakt. Byter du fälgar eller sliter ned däcken så att omkretsen minskar öka eller minskar med bara 2% får du ju en diff på 2% på körd sträcka.

Därför menar jag att det inte går att få en mer exakt uppskattning från en färddator oavsett metod eller grad av komplexitet, den största osäkerheten kommer alltid att ligga i mätningen av körsträckan.

Byter du fälgar är det alltså en stor sannolikhet för att färddatorn inte visar lika exakt längre, om du inte gör dig besväret att kalibrera om den.

Kan ju vara så enkelt att Prius helt enkelt har en flödesgivare på bränsleledningen, på så sätt kan du få väldigt exakta värden. Sen att den mäter hastigheten väldigt exakt kan också bero på att de flesta priusägare inte monterar opassande eftermarknadsfälgar.

Slitaget på däckmönstret påverkar ju också såklart men jag tror det blir lite i det stora hela.

1 562 Inlägg
13 april 2014
#16
Hybridsmurfen skrev:
Efter en vinter i garaget... Körts ut och in några gånger. Uttagen inför sommaren idag så ge mig ett par veckor så ligger den stadigt på sina 0,89 l/mil. Chrysler 300C. Väger cirka 18 ton.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/156017/156017-3360328.jpg

Helt fantastiskt, med den vikten, gissar på en rejäl husvagn bakefter.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
13 april 2014
#17
mange_240 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Efter en vinter i garaget... Körts ut och in några gånger. Uttagen inför sommaren idag så ge mig ett par veckor så ligger den stadigt på sina 0,89 l/mil. Chrysler 300C. Väger cirka 18 ton.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/156017/156017-3360328.jpg

Helt fantastiskt, med den vikten, gissar på en rejäl husvagn bakefter.

Ja, eller ett helt hus kanske till o med big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
13 april 2014
#18
Min S70 2.5t automat, kan tro Volvo tillverkade den i maskopi med nåt bensinbolag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105832/105832-3cb772256c2838b39f1b3a86b8d4bc57.jpg

"My drinkingteam has a racingproblem"

679 Inlägg
13 april 2014
#19
-jimmy skrev:
http://i58.tinypic.com/261p3er.jpg
Saab 9-5 2.3t, manuell låda.
Ligger runt 7,7l/100km.
Får väl anses som ganska ok ändå, med tanke på att det är en hel del stadskörning också.

Det är bra, men vad snittar du på en tank? Min nuvarande med automat snittar jag litern men med min gamla Aero (som f.ö min tidigare bild kommer ifrån) snittade jag runt 0,82-0,83 blandat.

Andromeda skrev:
Ingen som har en Saab 9000 bytt till större spridare som kan lägga ut en bild lol

Varför skulle Priusens färddator vara mer exakt? Saab bl a mäter spridartider och körd sträcka. Det är alltid distansmätningen som kommer att vara den största osäkerhetsfaktorn för alla bilar. Det är nämligen inte alls svårt att få en diff på 10% mot verkligheten.

Måste faktiskt säga att om man kör original däck/maskin m.m och nollar färddatorn direkt efter tank så är 9-5 färddatorn väldigt nära inpå den faktiska förbrukningen. tror det brukar diffa -+ 1dl vilket jag tycker är helt okej på en 13 år gammal bil.


326 Inlägg
13 april 2014
#20
Andromeda skrev:
Men hur kan körsträckan mätas mer exakt än på andra bilar.

Det kan inte vara som på min första Citroen C5 då? Där användes en av ABS-givarna för att räkna sträcka per hjulvarv tillsammans med GPS:n. Det här kalibrerades med jämna mellanrum, så man fick en väldigt exakt vägmätare som dessutom var lika exakt oavsett vilka hjul som satt på. Den bilen var en -01 så det är ju ingen ny teknik direkt. Har för mig att det satt VDO-grejor i den.

Undrar om det är lika på min nuvarande C5:a? Måste kollas..


Sök