_XenoX_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jag hade en Mercedes 300D -96 (odödlig men inte idealisk) innan min nuvarande bruksbil. 2000 mil per år.
Mercedes.Skatt: 6133:-
Diesel: 23520:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4944:-
Totalt: 35597:-Toyota.Skatt: 360:-
Bensin: 12642:-
Försäkring: 4464:-
Totalt: 18466:-Visst är det ett extremfall med en gammal sur diesel men jag tjänar 17'131:- per år på att köpa en nyare "modern" bil... Förvisso kostar den mer men även om vi skulle lånat till den så blir det plus ändå. Vi köpte en nyare bil ett par dagar senare...
Även Polon från -05 går samma väg. En styck fabriksny släde kommer 10 juni. Det tjänar vi INTE på men merkostnaden är blygsam.
Lite förskönande siffror (iom Diesel vs "miljöbil") men skillnad är de ju. Men vad kostar en kamremsbyte med nya rullar plus arbete? En drivknut? eller främre hjullager? Kompisen hade en mercedes 300 AMG ed och 2 spindelleder skulle kosta 12,000kr i och med att länkarmrana "ingick" (Originaldelar)
Detta är ju slitdelar som byts nån gång på båda bilarna. Vad skulle det kosta?
VOLVO 240(Baserat på 2000mil)
Skatt: 1742:-
Bensin: 20880:- (E85)
Försäkring: 3250:-
Totalt 26872Lite kul att jämföra faktiskt
Det är skitkul att räkna bilägande.
Varken Prius eller MB har kamrem utan bägge har kedja, fast jag begriper givetvis vad du menar.
Några fördelar till med denna omtvistade Prius, den har ingen separat startmotor eller generator då detta sköts utav elmotorerna, visst kan även en 68hk startmotor bli grinig någon gång men mig veterligen har det aldrig hänt så länge ingen har varit och fipplat med bilen hemma i vedboden.
Fast visst har du en Point när det gäller delar då det finns vissa saker till Priusen som inte finns på piratmarknaden, bromsar och vanliga slitdelar finns det uppsjöer av både i fysiska butiker såsom billigt online.
Värdeminskningen har någon nämnt, givetvis sjunker en "nyare" bil mer i värde än en som i princip bara blir dyrare för var år som exempelvis dessa välskötta 240 som börjar klättra i pris.
Vi tänker oss att Priusen jag äger tappar runt 5000kr detta år i försäljningspris vilket då läggs till min tidigare uträkning, då blev det 5522,20kr/år gentemot att åka en -02 S60 170hk, och då är inte värdeminskningen på S60 inräknad, den tappar förmodligen runt 3000-4000kr detta år.
På tre år tappar förmodligen Priusen runt 20000kr och S60 tappar nog runt 10000kr, ändock blir det billigare för mig att under tre år åka och äga den nyare dyrare bilen med runt 21566,60kr.