2263
Sök

Koppla motstånd på tuebo spridare ?

180 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#1
Hej ja ha köpt komplett kit från en 940 turbo som ja tänkte sätta på min vanliga 940 och motståndet ja fick med som ska va till spridarna hur kopplar jag det ?


Forummoderator
26 339 Inlägg
23 april 2014
#2
Vad menar du med "vanliga" 940?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 april 2014
#3
Enklast vore ju om du bytte elen till motorn. Annars får du skala upp höljet där spridarsladdarna går in i härvan. De går ihop till en tjockare kabel. Den gröna ska du koppla in dig på. Tjock sladd på tjock sladd. De tunna kan du sätta hursomhelst. Sen får du ju förlänga kablarna till lmm. Kan du få tag i rätt motorhärva så är ju det både enklast och bäst

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 008 Inlägg
24 april 2014
#4
Att byta motorhärvan hjälper inte TS något.
Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 april 2014
#5
240bns skrev:
Att byta motorhärvan hjälper inte TS något.
Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.

Iom att du är så tvärsäker så tänker jag inte argumentera... Bara konstatera att vi inte är överens.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Vad menar du med "vanliga" 940?

DiwraZ skrev:
Enklast vore ju om du bytte elen till motorn. Annars får du skala upp höljet där spridarsladdarna går in i härvan. De går ihop till en tjockare kabel. Den gröna ska du koppla in dig på. Tjock sladd på tjock sladd. De tunna kan du sätta hursomhelst. Sen får du ju förlänga kablarna till lmm. Kan du få tag i rätt motorhärva så är ju det både enklast och bäst

240bns skrev:
Att byta motorhärvan hjälper inte TS något.
Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.

DiwraZ skrev:
240bns skrev:
Att byta motorhärvan hjälper inte TS något.
Spridarmotstånden sitter anslutet till motorutrymmets kablage, och man kan inte byta bara ett av kablagen då kablaget i både bil, motor och motorutrymme skiljer mellan turbo och icke turbo samt finns skillnader mellan årsmodellerna.

Iom att du är så tvärsäker så tänker jag inte argumentera... Bara konstatera att vi inte är överens.

Spridarna har ju 2 konakter på sig. Det är inte där motståndet ska in? Jag har guldbox och tändbox(lr är det bränslebox?) Och har hört att man bränner dom om man ej får dit motståndet ?

De är alltså en vanlig 940 ingen turbo. Och ja har allt som ska dit. Och har motståndet också men vet ej hur de ska kopplas så de blir rätt smile


1 008 Inlägg
24 april 2014
#7
Precis, det absolut enklaste och minst tidskrävande är att dela kabelstammen vid insuget och  ta isär den skarv där spridarnas pluskablar möts och gå in med motståndet där precis som DiwraZ skriver i inlägg #3
I samma skarv finns yttligare en kabel, den skall sitta kvar på matningen då den går till tomgångsventilen.

Bränsleboxens spridarutgång går sönder om man kopplar lågohmiga spridare (som 740/940 turbo har) därför sätts effektmotstånd i serie med dessa spridare.


180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#8
240bns skrev:
Precis, det absolut enklaste och minst tidskrävande är att dela kabelstammen vid insuget och  ta isär den skarv där spridarnas pluskablar möts och gå in med motståndet där precis som DiwraZ skriver i inlägg #3
I samma skarv finns yttligare en kabel, den skall sitta kvar på matningen då den går till tomgångsventilen.

Bränsleboxens spridarutgång går sönder om man kopplar lågohmiga spridare (som 740/940 turbo har) därför sätts effektmotstånd i serie med dessa spridare.

De finns inga bilder runt nätet smile? Just el är inte min starka sida :p

Men om man byter spridare behöv man inte sätta motstånd då?


377 Inlägg
24 april 2014
#9
På med högohm spridare så är de bara o köra.

180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#10
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

nå billiga spridare som man kan köpa begad av någon som är högohm?

Hitta dålig bild. Men såhär ser motståndet ut smile

http://img.tradera.com/medium/648/17904 … 3e90ce.jpg


EDIT: Hitta en liten bild här via google är det såhär man ska koppla?

http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u1/_ … _ute_a.jpg
Senast redigerat av Racefactory (24 april 2014)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 april 2014
#11
Racefactory skrev:
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

nå billiga spridare som man kan köpa begad av någon som är högohm?

Hitta dålig bild. Men såhär ser motståndet ut smile

http://img.tradera.com/medium/648/17904 … 3e90ce.jpg


EDIT: Hitta en liten bild här via google är det såhär man ska koppla?

http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u1/_ … _ute_a.jpg

Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?

Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet
Senast redigerat av DiwraZ (24 april 2014)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#12
DiwraZ skrev:
Racefactory skrev:
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

nå billiga spridare som man kan köpa begad av någon som är högohm?

Hitta dålig bild. Men såhär ser motståndet ut smile

http://img.tradera.com/medium/648/17904 … 3e90ce.jpg


EDIT: Hitta en liten bild här via google är det såhär man ska koppla?

http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u1/_ … _ute_a.jpg

Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?

Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet

så ja ska klippa av dom 4gröna som går till den tjocka och ta kablarna från motståndet och sätta ihop dom med dom görna 4kablarna smile? sedan ska den tjocka kabeln ihop med dom sen lr?


180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#13
lr är det så att dom 4st gröna ska in i motståndet och sedan den sista kabel (då det finns 5 kablar på moståndet) ska in i den sista kabeln på motståndet? hitta nån bild här

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 13afbc.jpg


Varvstopparn
460 Inlägg
24 april 2014
#14
den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet
och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 april 2014
#15
Precis som kyngas skrev...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#16
kyngas skrev:
den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet
och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll

PERFEKT big_smile fan då vare inte så bökigt som ja trodde smile Tack för all hjälp smile har aldrig gjort detta så de blir första gången jag och min kompis ska prova. Alla är väll nybörjare nån gång iaf ;D

Kabelstammen var går den?


180 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#17
DiwraZ skrev:
Precis som kyngas skrev...

Tack så jävla mycket för hjälpen big_smile


180 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#18
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

DiwraZ skrev:
Racefactory skrev:
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

nå billiga spridare som man kan köpa begad av någon som är högohm?

Hitta dålig bild. Men såhär ser motståndet ut smile

http://img.tradera.com/medium/648/17904 … 3e90ce.jpg


EDIT: Hitta en liten bild här via google är det såhär man ska koppla?

http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u1/_ … _ute_a.jpg

Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?

Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet

kyngas skrev:
den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet
och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll

Tror ni man behöv kompsänka om man ska ladda 1 bar? Och isf lättaste sättet?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 april 2014
#19
Racefactory skrev:
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

DiwraZ skrev:
Racefactory skrev:

nå billiga spridare som man kan köpa begad av någon som är högohm?

Hitta dålig bild. Men såhär ser motståndet ut smile

http://img.tradera.com/medium/648/17904 … 3e90ce.jpg


EDIT: Hitta en liten bild här via google är det såhär man ska koppla?

http://cdn08.dayviews.com/103/_u3/_u1/_ … _ute_a.jpg

Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?

Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet

kyngas skrev:
den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet
och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll

Tror ni man behöv kompsänka om man ska ladda 1 bar? Och isf lättaste sättet?

Ja det måste du!! Ingen idé att hålla på med konvertering. Men dubbla packningar är ju en bra början. Sikta mer på 0,5-0,6bar.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 685 Inlägg
25 april 2014
#20
DiwraZ skrev:
Racefactory skrev:
-jimmy skrev:
På med högohm spridare så är de bara o köra.

DiwraZ skrev:
Han som ritat bilden får inte godkänt i Ellära eller för den delen i logiskt tänkande. Om du öppnar höljet på kabelstammen så ser du att alla 4 kablarna från spridarna (gröna) går ihop till en tjock. Klipp av där och sätt ihop den tjocka från reläet med den tjocka från kabelstammen. De övriga 4 tunna kablarna skarvar du ihop 1 och 1. Hänger du med?

Edit: Inte reläet utan givetvis Spridarmotståndet

kyngas skrev:
den tjockare ska in på mittre stiftet i motståndet
och dom 4smalre från spridarna ska in på dom 4andra stiftena. vilken ordning spelar ingen roll

Tror ni man behöv kompsänka om man ska ladda 1 bar? Och isf lättaste sättet?

Ja det måste du!! Ingen idé att hålla på med konvertering. Men dubbla packningar är ju en bra början. Sikta mer på 0,5-0,6bar.

Egentligen inte ifall man har en tillräckligt stor intercooler, kör på E85 och har stenkoll på att motorn inte går för snålt. Då går det att ladda 1bar med sugmotorkomp (är ju ändå bara 9,8:1 i komp.förhållande i B230F).
Senast redigerat av simlar (25 april 2014)



Sök