Jahapp då blev det en helg igen, inte den mest effektiva men ändå
Började med att göra en video till YouTube för det var en snubbe som ville ha en sån, så här är den:
https://www.youtube.com/watch?v=SzKn5hfd2kUFrånsäger mig allt kvalitetsansvar då jag än så länge saknar intresse för att göra videor och därmed bara gjorde en tagning på varje och endast klippte ihop det efteråt
Sen tog jag fram en bladfjäder igen, eftersom mitt förra test var väldigt grovt plus att jag nu har fjädrarna under axeln ville jag ta nya mått.
Spände fast den i golvet, hängde ena änden i traversen och lade den andra på en palltruck med våg
Började spänna upp den på behörigt avstånd, hade den vrängt sig och lappat till mig hade jag nog inte uppdaterat tråden idag
189 kg, motsvarar ungefär ett ton på bakhjulen inklusive axelns vikt
Spände upp lite till
293 kg, motsvarar ungefär 1400 kg på bakhjulen, vilket nog är rätt nära sanningen
Den böjer sig på ett lite olustigt sätt i de olika lagerna tycker jag, kan hända att den är gammal och sliten
Måtten blev åtminstone helt annorlunda i den här mätningen, så det var tur att jag gjorde den. Nu får jag sätta mig och rita om fästena och förhoppningsvis tillverka inom en snar framtid
Passade in framvagnen på ramen (första gången!)
Jag kunde borra de övre hålen efter att ha mätt in så allt var rakt, dock är övriga hål dolda så det blev en del (läs jävla massa) meck
Fick använda mig av de gamla balkarna (som jag har sparat av just den anledningen). Eftersom de är oformliga kunde jag inte lägga dem mot rören ordentligt, så de fick smaka plasma
Sen gick det hyfsat bra att skruva dit dem i hålen jag hade lyckats göra. Behövde inte öppna rören för jag får in armen upp till armbågen i änden
(Använde mig att den vänstra balken på höger sida och vice versa) Så fick jag dit de två andra hålen också. Nu återstår de tre hålen på undersidan av röret, är inte säker på hur jag ska mäta in dem än men det får lösa sig.
Sen var det dags för ena fästet till styrningen, jag hade hålen kvar i den gamla balken att gå efter. Så jag mätte in det nedre hålet och sen matchade jag lutningen och borrade det andra
På andra sidan ska styrväxeln sitta, vilket kommer bli ett projekt i sig
Försökte matcha upp alla vinklar så gott det gick (har ju inte mycket att gå efter dessvärre
)
Så här har vi problemet, styrväxeln i sig är inte platt, den ska dessutom ha en lutning mot röret, och samtidigt sitta väldigt nära
Jag började med att borra ut de tramsiga tumgängorna
Sen gjorde jag en mall för att kunna föra över hålbilden på ett plattjärn (fin va?)
Så tanken var att bygga in de här plattjärnen i röret för att sedan borra genom röret och bulta från insidan. Detta sket sig dock i stor stil då ett av hålen hade hamnat i kanten
Så planen blev istället att svetsa in bultarna i plattjärnet för att sedan svetsa plattjärnet i röret
Så långt kom jag innan jag blev alltför trött på allt pill
En hel helg för ett par hål känns inte så effektivt, men nästa gång jag ger mig på det ska det iaf bli klart