Massa letande har det blivit, gått framåt en bit till iaf, så här kommer en uppdatering
Fick borra upp banjon lite för att få i bulten, sen blev det mycket funderande över hur jag skulle dra slangen.
Orginalslangen har en liten kringla av rör närmst oket som ger den en bättre riktning, så det blev lite klurigt.
Fick även fräsa bort lite från banjon för att den skulle lägga sig rätt mot oket
Såhär får nog dragningen bli, så ett litet fäste får fixas på mitten
Sen satt jag länge och väl med gängtolk och google och försökte hitta vad i hela h* det var för gängor.
Fick till slut fram att det ibland kunde vara metriskt, och efter ett besök hos bilmeken brevid hade jag en M12x1.5 (M12 fingäng) och en 3/8" i respektive hål. M12:an stämmer men 3/8" stämmer inte riktigt. Det är dock extremt nära, den går i 3.5 varv innan det nyper, så den får duga tills vidare. (Om någon vet något som är nästan exakt som en 3/8" men ändå inte kan ni hojta
)
Sen blev det ett besök i svarven
Och så hade jag plötsligt nipplar (kommer korta dem sen, men ville inte göra nåt drastiskt innan jag visste att det skulle lira
)
Och så blev det lite bromsrörsdragning, har ju lite bråttom inför mässan nu så det ser ut som det gör, men det snyggas till i samband med att bakbromsarna kopplas in
Och så bakbromsen
Provade pumpa fram vätska innan jag kopplade på slangarna så jag skulle skölja ut eventuell skit, samt få bort lite luft. Sen kopplade jag ihop det hela och provade pumpa, trots massa luft i oken går det skittungt att bottna pedalen, så jag kom fram till att jag måste få dit servopumpen också innan mässan.
Det blev en tripp till skroten där jag hittade den här skönheten!
Och ur den kom den här:
Tyckte den kunde sitta här. Tiden får utvisa om den klarar uppgiften, den är ju byggd för en A-klass med typ 24 kg axeltryck
Till detta behöver man ju slang, så jag mätte upp längderna jag skulle behöva och gav mig av till Swedol för att få lite pressat (Tung låda). Men ack nej det hade de inget som passade i (Jänkare som varit i farten igen
)
Så det blev ingen slang dragen denna helgen. Har sedan dess lyckats utläsa att gängorna i styrväxeln är SAE Inverted Flare som tydligen användes till bilgrejor ibland back in the day. Planen nu är att dra till Hydroscand och se om deras utbud är bättre. Har inte de nåt heller så slår jag fan egna gängor på svarven och använder konade rör istället
Men det var ju tid kvar av helgen så jag hittade på annat. Plockade en genomföring från torpeden som såg ut att funka som kudde till pumpen, så det fick den bli
Och så ett litet fäste (var precis såhär det satt i A-klassen) pumpen står på tappen i botten och skruvas med en M6:a i fästet som sedan är gummiupphängt.
Blev riktigt bra tycker jag
Sen kom en kompis och hetsade så vi grävde fram lite karossdelar
Första gången den har en nos, inte illa det
Nu får ni komma med idéer och åsikter på hur det här ska lösas
PS. Har troligtvis en lösning på transporten till mässan, så det känns bra, ha de!