Masquerade skrev:
Evildan skrev:
Ni som är tillräckligt "gamla" minns väl ramaskriet 1988 när det blev lag på katalysatorer och allt eleände detta skulle medföra och hur onödigt det var?
Eller Euro5 kraven osv osv osv.
Det här bara ett ytterligare steg i rätt riktning för att göra bilarna så "gröna" det går, vår miljö (jorden) klarar inte hur mycket utsläpp som helst och som det brukar heta: många bäckar små...
Teknik som hjälper -gemene man- att köra säkrare och mindre miljöpåverkande är i mina ögon bara bra.
Haha, storhetsvansinne eller helt vanlig hjärntvätt om du tror att vi människor faktiskt påverkar någonting.. Hade man verkat för en säkrare miljö för förarna skulle vi alla köra automatbilar med farthållare idag medan äldre bilar tvingades skrotas. Allt handlar om att öka kostnaderna för att få in fler skattepengar.
Nä, det är väl allmänt känt att -bara lilla jag- kan inte ändra någonting, en urgammal ursäkt för att slippa undan och få göra som man ändå tycker, varför ska jag sopsortera/stänga av vattnet när jag går hemifrån/släcka lyset som exempelvis under earthour osv osv.
Visst kan det kännas baklänges att -vi- i lilla Sverige ska göra dylikt när en större massa i öst skiter i det mesta, men vi som kan och har möjligheten bör ändå visa vägen för de ignoranta och okunniga.
Exempelvis var vi i Sverige väldigt tidiga med att demontera byggnader istället för att bara slå omkull eländet och lägga det på deponi, det reser människor till vårat lilla land och lär sig hur det ska gå till, det har blivit en bra industri att återanvända material.
Så om tillverkarna bygger bilar som med teknikens hjälp drar mindre bränsle samt minskar i detta fall även slitaget hos ett illa fyllt däck, vilket då ger lägre omkostnader för ägaren till bilen i form av ett lägre bränslekonto samt däckskonto så genererar detta enligt ditt tankesätt en ökad skatteintäkt?
Eller menar du att den lilla kostnaden för att ha däcktryckskontrollen på bilen är högre än de pengar som -gemene ointresserade man- sparar in på 5-7år som en givare lätt håller?
Det är väl samma skattepengar som ska finansiera alla dessa moderna lågskattade bilar som säljs, exempelvis betalar jag 360kr/år i skatt för en Prius, samt dessa är skattebefriade i 5år från försäljningsdatum, vilket då innebär att staten snarare får in mindre skattepengar även där än om alla skulle åka i äldre 1l/10km bilar med en årsskatt om 2500kr eller däromkring.