3090
Sök

Skämtar dom?

86 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#1
Läste nyss detta och blev helt stum..


http://bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg#xtor=AD-500-[bytbil]-[tf_TPMS_kostnad_1402]-[integration]-[aftonbladet]-[Nyheter]-[14001]

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
30 april 2014
#2
Fjompa skrev:
Läste nyss detta och blev helt stum..


http://bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg#xtor=AD-500-[bytbil]-[tf_TPMS_kostnad_1402]-[integration]-[aftonbladet]-[Nyheter]-[14001]

Förmodligen är det inget skämt men sånt här får vi tacka dom som röstade för EU.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sir
935 Inlägg
30 april 2014
#3
Hoppas inte det är sant. Då kommer det inte säljas många nya bilar alls.
Sån tur gäller det bara nya bilar men är väl bara en tidsfråga

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

86 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#4
Jag menar, Om det ska sitta en sensor i däcket så måste man ju balansera däcket efter den. Annars lär det ju bli ett jä*la skakande i högre astigeheter, samt däckslitage.

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10

Forummoderator
26 339 Inlägg
30 april 2014
#5
Inte ett dugg förvånad egentligen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

236 Inlägg
30 april 2014
#6
1. Denna lag har gällt sedan 2012, dock på en mildare nivå.
2. Däcktryckssensorn går ofta att nollställa inne i bilen, efter ändrat lufttryck/hjulbyte. Så verkstadsbesök lär inte vara nödvändigt. (om inte biltillverkarna nu väljar att ändra systemet, så att det kräver verkstadssbesök)
3. Priset på sensorn kommer sjunka ordentligt inom några år. Priset i dagsläget ser ut som det göra p.g.a. en stor vinstmarginal som lagts på av försäljaren. Ett rimligt pris för sensorn är runt hundralappen styck när fler försäljare dyker upp på marknaden och konkurrerar med priset.
host host, fråga inte hur jag vet detta... Jag råkar bara ha en liten inblick i monopolet.

Power is measured in dB

5 119 Inlägg
30 april 2014
#7
Förstår inte varför det ska behöva sitta en sensor, finns ju många andra bra system som bla mäter rullomkrets via ABS secorer osv.
Många av dagens bilar har ju redan det systemet som standard när dom saknar reservhjul.
Fast och andra sidan är kanske inte det systemet exakt nog, vad vet jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

558 Inlägg
30 april 2014
#8
Undrar om det ens kommer skona miljön som dom påstår.  lär ju vara massa ustläpp för att tillverka dom osv osv.

Nog bara ett sätt att försöka dra in mer pengar på.


236 Inlägg
30 april 2014
#9
Fjompa skrev:
Jag menar, Om det ska sitta en sensor i däcket så måste man ju balansera däcket efter den. Annars lär det ju bli ett jä*la skakande i högre astigeheter, samt däckslitage.

Självklart balanserar man hjulet efter montering. Det blir ofta runt 60-70 gram på andra sidan av fälgen som kompensation.

Power is measured in dB

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
30 april 2014
#10
Jag kollar lufttrycket med jämna mellanrum och det går lika bra. För varje bilägare skulle det bli billigare om dom som inte vet hur man kollar lufttrycket att dom går en sådan kurs och lär sig. Men då blir det ju inga extra pålagor på nya bilar. Attans att jag inte tänkte på detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 163 Inlägg
30 april 2014
#11
Kolade inte lufttrycket en enda gång förra sommaren det hade sjunkit under hela sommaren från 3kg till 2,8 samma runt om (kolade när jag bytte till vinter för jag kom på mig själv med att ej ha kollat)

Så så farligt tror jag ej det är och detta är nog bara ännu ett EU jippo för att man har för lite vettigt att göra/diskutera.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
30 april 2014
#12
Lutar mer åt lobbyister som förklarat hur mycket bättre miljön blir, men eg lobbar för biltillverkarna...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 april 2014
#13
skulle vilja säga att sensorerna sitter inte i däcket utan sitter i fälgen.... å att göra en sådan sensor batterilös skulle heller inte vara några problem i något som snurrar...
renault har haft de systemet i säkert 7-8 år men de är inte många som har köpt de...
dyrare är de blir nog svårare att få tag i eftermarknadsfälgar om alla fälgar ska ha gänga å vara klara för att få sensorn..


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
30 april 2014
#14
sen är ju frågan om lagen säger att de måste användas roll

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
30 april 2014
#15
Xuri skrev:
skulle vilja säga att sensorerna sitter inte i däcket utan sitter i fälgen.... å att göra en sådan sensor batterilös skulle heller inte vara några problem i något som snurrar...
renault har haft de systemet i säkert 7-8 år men de är inte många som har köpt de...
dyrare är de blir nog svårare att få tag i eftermarknadsfälgar om alla fälgar ska ha gänga å vara klara för att få sensorn..

Ska man vara strikt regelmässig så får man ju inte byta fälgar på nya helbilsgodkända bilar. Men jag vet ju att många vill ha lite roligare fälgar än originalet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 089 Inlägg
30 april 2014
#16
Så ni menar, att skicka piratpartiet till eu parlamentet så hjälpte dom inte oss svenskar med att få bort denna nya dumma regel??

Har varit förberedda på jobbet länge. Fördelen för "oss däckhandlare" är att vi kan ta höga summor att gå in med datorn å nollställa lampan som lyser i panelen när folk köper billigt på nätet smile

\Lindgren

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
30 april 2014
#17
Tyvärr som alltid så ska det bestämmas grejer av folk som knappt lämnat tryggheten vid tangentbordet på kontoret...

Säkerligen bra i teorin. Men de däckena lär säkerligen vara som de med lågt rullmotstånd. Stenhårda, bullriga, sämre prestanda mot "normala" däck i samma prisklass osv.
Dessutom lär det ju balla ur direkt för oss nordiska länder som har ett lite strängare vinter och kyla än de länder nedåt på kontinenten där man stora delar av året kan dricka paraplydrinkar på stranden.

Sen tror jag att det knappast lär dröja länge innan det kommer programvara/hårdvara för att manipulera så att bilens dator tror att allt är OK. Så att det går att byta som man vill med fälgar osv.

Vem skall kontrollera att detta följs till punkt och pricka? Kommer gå att massvis med skattepengar om polisen ska lägga ned energi och tid på extra kontroller av sådant.
Senast redigerat av AD_ (30 april 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 160 Inlägg
30 april 2014
#18
4 sensoror på reservdäcket.tuta o kör

7 392 Inlägg
30 april 2014
#19
horbybonnen skrev:
4 sensoror på reservdäcket.tuta o kör

haha, plus på den smile


178 Inlägg
30 april 2014
#20
borde inte en såndär ventilhatt som ändrar färg beroende på lufttryck räknas som "Tire Pressure Monitoring System" kostar ju inte mer än typ 50kr tongue



Sök