Det har hänt saker, som sagt! En sak i taget, jag börjar med det första som uppgraderades - bromsarna!
Fick hem ett litet paket!
Banana for scale.
Bananen var, precis som jag, exalterad!
Slitsade och försänktborrade skivor med bettiga dammfria belägg. Fina grejer.
Måste ju få stopp på bilen också!
Bytte även handbromsbackarna, då de gamla var... Ja. Låter bilden tala för sig själv.
Den fick sig även nya främre bromssköldar. Lite skillnad?
Första skivan på plats! Målade även skivorna överallt förutom på slitageytan, så de håller sig fina längre. Använde värmebeständig färg, men hur bra det håller får tiden avgöra!
Det högra främre oket sjunger nog på sista versen, så det ska antingen renoveras eller bytas ut inom kort. Ska inte behöva använda en tving som är lika stor som jag själv för att kunna trycka in kolven, eller vad säger ni?
Sen hände en lite dum grej. Den ena glidbulten till okhållaren höger fram gick av, och det var helg så jag kunde inte få tag på en ny. Detta resulterade i att höger fram fick stå på en pallbock. Sedan skulle ju handbromsbackarna justeras in, och då behöver båda bakhjulen vara i luften.
Detta i kombination med en lutande uppfart är inte en höjdare precis. Höll på att hissa upp vänster bakhjul då bilen plötsligt började luta, och dunsade ner på marken med ett brak.
Som tur är hamnade pallbockarna inte allt för dumt till, och efter att ha trixat upp bilen i luften igen kunde vi konstatera att inget viktigt skadats. Det jag irriterar mig på är att bilen landade på och böjde till en splitter ny bromssköld rätt så rejält... Den får sitta kvar tills vidare, får se om jag byter ut den senare.
Sedan var det alltså dags för besiktning! Det var lite småfix kvar innan dess, först och främst fick jag hjälp av en kompis med att svetsa ihop en ny hållare till ABS-enheten och servobehållaren, då jag lagt igen de gamla. Lackade sedan dessa svarta.
Passade perfekt, har tyvärr ingen bild på hur de sitter just nu, men ska fixa fram en snart!
Sedan så började ju som sagt ABS-lampan lysa när jag fick ihop bilen. Felkoder indikerade på givaren vänster fram, mätte denna och mycket riktigt var den kass. Förstår inte hur den kan ha gått sönder när bilen bara stod still, men en ny handlades in. Den gamla var fruktansvärt jobbig att få ut, aluminiumet hade beslutat sig för att bli ett med fjäderbenet, men efter en hel del våld fick jag ut det som var kvar av den gamla givaren.
Byte av denna gjorde susen, lampan slocknade efter några meter.
Sedan nämnde jag ju att min bakvagn fick sig en smäll, och att bilen sedan dess klonkat från bakvagnen vid gaspådrag i högersvängar..? Nå... Jag hittade problemet.
Den bussningen såg... Något ansträngd ut. Mycket riktigt hade det staget mer eller mindre tagit formen av en banan.
Fint inställd bakvagn.
Fick tag på ett nytt, och det byttes ut. Problemet åtgärdat. Skönt att det var så lättfixat.
Dock måste jag säga att jag skäms lite för hur bilen ser ut undertill... Är så sugen på att blästra av och lacka även underredet. Dock är jag rädd för att jag då inte skulle våga köra med bilen längre. Det är ju trots allt en brukis om somrarna... Vi får se hur det blir med det. Någonting kommer iallafall göras åt det.
Sedan svetsade vi även ihop avgasröret vid katten, då det brutits av i en skarv, troligen när bilen gjorde sitt magplask på uppfarten.
Sedan kördes den in på bes! Det gick rätt så bra, den ena spindelleden hade börjat glappa, och besiktningsgubben gillade inte Le Mans-ratten lika mycket som jag gjorde. Tänkte inte på att byta tillbaka ratten i all hast.
Nå, bytte spindelled och ratt och åkte in igen, och får nu köra med bilen ett år till.