3298
Sök

Kan verkligen Porsche cayenne vara så billiga i Tyskland mot Sverige ?

64 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej garaget.
Av någon anledning kom jag in på Porsche cayenne avdelningen på blocket idag, och blev riktigt förvånad av vilket bra pris det är för tex en 04-06a. Går på ca 100-140k vilket var långt under vad jag trodde dom låg ute för, det är ju trots allt Porsche.
Och sedan bara för skojs skull så gick jag in på Tysklands motsvarighet på blocket och tittade priserna där. Där var det ÄNNU lägre, här var det skrämmande lågt. 20-40k billigare. bara här som tex
http://www.ooyyo.de/detail/c=CDA01D7114 … 9027.html/
lite dåligt med info och bilder, så fundersam blir man ju. Men ändå löjligt billig:
Full utrustad med bla
glastaklucka.
man/aut låda.
450 hästar orginal
17.000mil(räknat fel?) lite långt kanske men inte farligt.
Och priset ligger bara 62k med dagens valuta. Och då är inte ens lite prutmån(vilket jag antar är svårt för det här priset) med i bilden.

Nu till diskussion, kort och gott.
Hur kommer det sig att Porsche cayenne är så sjukt jävla billiga i Tyskland mot Sverige ?
Varför är dom så billiga överlag ?
Dyra i drift därför billig i inköp ?
Hoppas någon har bra svar smile bara att skriva på !

Mvh //Toxicz.
Senast redigerat av Toxicz (7 maj 2014)

1 758 Inlägg
8 maj 2014
#2
Begagnatmarknaden är antagligen stendöd och det är en dyr bil att äga. Skatt och bensin lär kosta en bra slant och försäkringen lär vara skyhög.
Väldigt stort utbud i Tyskland också!

Ung&Dum
430 Inlägg
8 maj 2014
#3
Slickar i sig duktigt med soppa , reservdelar kostar snusk specc keramiska bromsar om den har det , elfel , kostar fläsk att äga .. osv osv ska du ha en vanlig cayenne eller en turbo ?

In hoc signo vinces

Avstängd
1 031 Inlägg
8 maj 2014
#4
Toxicz skrev:
17.000mil(räknat fel?) lite långt kanske men inte farligt.
Mvh //Toxicz.

10650 mil.


64 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
Begagnatmarknaden är antagligen stendöd och det är en dyr bil att äga. Skatt och bensin lär kosta en bra slant och försäkringen lär vara skyhög.
Väldigt stort utbud i Tyskland också!

Skatt ligger på ca 4300 kr. Inte jätte farligt då det är ca 2000 kr mer än en "vanlig" bil och betydligt billigare än gamla diesel bilar.
Bensin förbrukningen är en kanske lite aningen hög för en vanlig medel Svensson. 1.4 L/milen på motorväg och 1.7 L/milen blandad skojar man inte bort.
Försäkring är även här ca 5000 kr dyrare/år än en "vanlig" bil, grovt räknat.
Så ca 7000 kr/år bara för att det är en Porsche vilket inte är överdrivet.

CurvaN skrev:
Slickar i sig duktigt med soppa , reservdelar kostar snusk specc keramiska bromsar om den har det , elfel , kostar fläsk att äga .. osv osv ska du ha en vanlig cayenne eller en turbo ?

Sant, en extra kostnad är det allt. En vanlig 340 hk vill man ju helst ha, men motorn verkar vara dåligt byggda på dessa har jag hört på div forum. 450 hk i papprerna lär kosta fan och äga.

Runn WS7 skrev:
Toxicz skrev:
17.000mil(räknat fel?) lite långt kanske men inte farligt.
Mvh //Toxicz.

10650 mil.

Tackar smile hur lyder beräkningen ?

Sir
935 Inlägg
8 maj 2014
#6
Ett par bekanta till mig har en cayenne. Dom köpte den rent ny och har kört till 10000mil med den. Då började alla bekymmer med el fel och strulande luftfjädring. Så då bytte dom in den och köpte en rent ny 2013 och dom är nöjda. Dock sa dom att alla problem mm börjar runt 10000 mil även om den är välservad. Så dom sa att vid 10k mil kommer dom byta igen så vet inte om man skulle våga köpa en som gått så långt med tanke på vad dom sagt. Reservdelar kostar ju på lite.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

64 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#7
marcus80 skrev:
Ett par bekanta till mig har en cayenne. Dom köpte den rent ny och har kört till 10000mil med den. Då började alla bekymmer med el fel och strulande luftfjädring. Så då bytte dom in den och köpte en rent ny 2013 och dom är nöjda. Dock sa dom att alla problem mm börjar runt 10000 mil även om den är välservad. Så dom sa att vid 10k mil kommer dom byta igen så vet inte om man skulle våga köpa en som gått så långt med tanke på vad dom sagt. Reservdelar kostar ju på lite.

har med hört att vid 10k mil kommer problem på dom lite äldre. Vet du något om barnsjukdomar på cayenne ? Vilken års modell är INTE att rekommendera, har hört att allt under 04 är bara skit, stämmer detta ? Vilken års modell och vilken cayenne hade dina bekanta ?

Sir
935 Inlägg
8 maj 2014
#8
Den första dom köpte var en 2006 med turbo motorn (bensin).
Barnsjukdommar finns på alla bilar så det vore ju konstigt om inte cayenne var drabbade. Första suven Porsche gör. Så det är nog många är billiga när dom börjat gå långt. Allt styrs ju via el med och felsökning kostar ju på om det blir något fel.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

64 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#9
marcus80 skrev:
Den första dom köpte var en 2006 med turbo motorn (bensin).
Barnsjukdommar finns på alla bilar så det vore ju konstigt om inte cayenne var drabbade. Första suven Porsche gör. Så det är nog många är billiga när dom börjat gå långt. Allt styrs ju via el med och felsökning kostar ju på om det blir något fel.

Så pass mycket problem med även en 06a, trodde jag inte. Motor problem fick dom aldrig eller ?

414 Inlägg
8 maj 2014
#10
Ska du ha en cayenne så håll dig helst borta från S modellen i alla fall dem tidigare årsmodellerna. Inte allt för ovanligt med motorfel på just den motorn. Kostsamma sådana, glappande kolv och tickande ventiler är det som kan hända. Drar galet mycket soppa, men ändå inte speciellt snabb.

Jag själv va på gång att handla Turbo modellen, men kom fram till att det kanske ändå är lite väl mkt familjebil för mig som 20år grabb. Samtidigt kändes den jag kollade på lite väl gammal och omodern.

Turbon har ungefär samma förbrukning som S modellen, men men bra mycket bättre prestanda. Turbon kan även förbruka en del olja, kanske lite väl mycket egentligen och Porsches tolerans om vilken oljeförbrukning som är "okej" är ganska hög.

I grunden ska den ha samma motor som S modellen, så även här bör det finnas lite risk, men den verkar ändå ha klarat sig från haverier betydligt bättre än S.


64 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#11
Powe_R skrev:
Ska du ha en cayenne så håll dig helst borta från S modellen i alla fall dem tidigare årsmodellerna. Inte allt för ovanligt med motorfel på just den motorn. Kostsamma sådana, glappande kolv och tickande ventiler är det som kan hända. Drar galet mycket soppa, men ändå inte speciellt snabb.

Jag själv va på gång att handla Turbo modellen, men kom fram till att det kanske ändå är lite väl mkt familjebil för mig som 20år grabb. Samtidigt kändes den jag kollade på lite väl gammal och omodern.

Turbon har ungefär samma förbrukning som S modellen, men men bra mycket bättre prestanda. Turbon kan även förbruka en del olja, kanske lite väl mycket egentligen och Porsches tolerans om vilken oljeförbrukning som är "okej" är ganska hög.

I grunden ska den ha samma motor som S modellen, så även här bör det finnas lite risk, men den verkar ändå ha klarat sig från haverier betydligt bättre än S.

Med hört att S modellen 340 hks har större chans för motorhaveri. Dom äldre modellerna är 04 och neråt, eller vad anser du som dom äldre ?

414 Inlägg
9 maj 2014
#12
Toxicz skrev:
Powe_R skrev:
Ska du ha en cayenne så håll dig helst borta från S modellen i alla fall dem tidigare årsmodellerna. Inte allt för ovanligt med motorfel på just den motorn. Kostsamma sådana, glappande kolv och tickande ventiler är det som kan hända. Drar galet mycket soppa, men ändå inte speciellt snabb.

Jag själv va på gång att handla Turbo modellen, men kom fram till att det kanske ändå är lite väl mkt familjebil för mig som 20år grabb. Samtidigt kändes den jag kollade på lite väl gammal och omodern.

Turbon har ungefär samma förbrukning som S modellen, men men bra mycket bättre prestanda. Turbon kan även förbruka en del olja, kanske lite väl mycket egentligen och Porsches tolerans om vilken oljeförbrukning som är "okej" är ganska hög.

I grunden ska den ha samma motor som S modellen, så även här bör det finnas lite risk, men den verkar ändå ha klarat sig från haverier betydligt bättre än S.

Med hört att S modellen 340 hks har större chans för motorhaveri. Dom äldre modellerna är 04 och neråt, eller vad anser du som dom äldre ?

Äldre anser jag som innan facelift, dvs med 4.5L motorn. Tror facelift kom andra halvan av 2007, dock inte 100% säker. Sen kanske motorproblemen är "uppblåsta" vilket det kan bli ibland, så fort några har problem så är alla bilar av samma modell skit.
Jag själv skulle ändå valt Turbo modellen, ungefär samma driftkostnader som S förutom försäkringen.


64 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#13
Powe_R skrev:
Toxicz skrev:
Powe_R skrev:
Ska du ha en cayenne så håll dig helst borta från S modellen i alla fall dem tidigare årsmodellerna. Inte allt för ovanligt med motorfel på just den motorn. Kostsamma sådana, glappande kolv och tickande ventiler är det som kan hända. Drar galet mycket soppa, men ändå inte speciellt snabb.

Jag själv va på gång att handla Turbo modellen, men kom fram till att det kanske ändå är lite väl mkt familjebil för mig som 20år grabb. Samtidigt kändes den jag kollade på lite väl gammal och omodern.

Turbon har ungefär samma förbrukning som S modellen, men men bra mycket bättre prestanda. Turbon kan även förbruka en del olja, kanske lite väl mycket egentligen och Porsches tolerans om vilken oljeförbrukning som är "okej" är ganska hög.

I grunden ska den ha samma motor som S modellen, så även här bör det finnas lite risk, men den verkar ändå ha klarat sig från haverier betydligt bättre än S.

Med hört att S modellen 340 hks har större chans för motorhaveri. Dom äldre modellerna är 04 och neråt, eller vad anser du som dom äldre ?

Äldre anser jag som innan facelift, dvs med 4.5L motorn. Tror facelift kom andra halvan av 2007, dock inte 100% säker. Sen kanske motorproblemen är "uppblåsta" vilket det kan bli ibland, så fort några har problem så är alla bilar av samma modell skit.
Jag själv skulle ändå valt Turbo modellen, ungefär samma driftkostnader som S förutom försäkringen.

Ok. då är det skit samma om man väljer en från 03 upp till 06 då. Kollade upp skillnaden mellan en 340 hks och en turbo på försäkringen.  Skillnaden var bra mycket mindre än jag trodde smile, vilket är positiv. Så antar att det blir till att leta efter en 03-06a cayenne turbo(450 hks) hyfsat låga mil och bra servad. Lite dyrare i inköp oftast, men det är knappast inköp som är den stora kostnaden i det långa hela smile
Senast redigerat av Toxicz (9 maj 2014)


Sök