3342
Sök

BMW 330d 2004 dåligt vrid

11 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#1
Har nyligen köpt en BMW 330d årsm 2004. Det är en väldigt pigg å rolig bil att köra smile Jag har ägt bilen i ca 3 veckor och har nu börjat fundera om den verkligen går som den ska eller om det är någonting som inte står riktigt rätt till.

Saken är den att ibland när jag kör på låga varv i tvåan eller treans växel å trycker på känns motorn väldigt tam. Varven ökar men detdär riktiga "draget" kommer aldrig.

Som exempel kan vi ta idag när jag körde bakom en traktor. Det gick ungefär 30km/h och jag körde i tvåans växel. När jag sedan skulle köra om tyckte jag gasen i botten men det hände nästan ingenting, växlade till treans växel och gasade på men det hände nästan ingenting då heller. Varven ökade men det kändes nästan som om motorn ville bromsa istället.

Kan dethär vara något fel eller är det bara jag som kör på för låga varv å borde varva ur växlarna lite mera? Det är min första diesel bil så är ganska ovan med den ännu  men vore tacksam för era åsikter smile


Cupra_
8 maj 2014
#2
Jag vet inte hur bmws dieslar är riktigt.. Generellt brukar man väl inte tokvarva en diesel. Men en klar skillnad jag märker på min Bmw jämfört med andra bilar jag ägt är att toppeffekten ligger högt I varvtalsregistret. Vid 4-5000 varv kommer en knuff. Min bil är död vid allt under 2500 varv. Dieslar ska ju dock vara vridstarka.. Inga felkoder/varningar eller annat som dykt upp?

Forummoderator
18 149 Inlägg
9 maj 2014
#3
Kimppen skrev:
Har nyligen köpt en BMW 330d årsm 2004. Det är en väldigt pigg å rolig bil att köra smile Jag har ägt bilen i ca 3 veckor och har nu börjat fundera om den verkligen går som den ska eller om det är någonting som inte står riktigt rätt till.

Saken är den att ibland när jag kör på låga varv i tvåan eller treans växel å trycker på känns motorn väldigt tam. Varven ökar men detdär riktiga "draget" kommer aldrig.

Som exempel kan vi ta idag när jag körde bakom en traktor. Det gick ungefär 30km/h och jag körde i tvåans växel. När jag sedan skulle köra om tyckte jag gasen i botten men det hände nästan ingenting, växlade till treans växel och gasade på men det hände nästan ingenting då heller. Varven ökade men det kändes nästan som om motorn ville bromsa istället.

Kan dethär vara något fel eller är det bara jag som kör på för låga varv å borde varva ur växlarna lite mera? Det är min första diesel bil så är ganska ovan med den ännu  men vore tacksam för era åsikter smile

Undrar om turbon laddar som den ska? Gör den inte det så brukar det upplevas som du säger. En modern diesel vägrar att varva om turbon inte hänger med.

Gör ett enkelt test: Ta reda på vad bilen ska göra 0-100 på. Klocka den sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 maj 2014
#4
Just 0-100 är ju ganska olika mellan förare så skulle nog försöka hitta en tid på t.ex 80-150 eller liknande istället.

- Time Attack -

2 982 Inlägg
9 maj 2014
#5
Kimppen: kolla din luftmassemätare.


11 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#6
Rock-Star skrev:
Kimppen: kolla din luftmassemätare.

Ser man om luftmassemätaren har något fel om man kopplar in datorn? Har också upptäckt ett annan konstigt beteende. Ibland (läs: väldigt sällan) när jag trycker gasen i botten i tvåans växel varvar motorn upp direkt men strax över 3000 varv stannar varvmätaren, motorn tar inge mera varv och det känns som om den håller på att bli dränkt/kvävd eller något liknande. Men när jag växlar till trean och gasar på drar den iväg hur bra som helst. Vad kan detta bero på? (Väldigt störande beteende när man tänker hinna ut på vägen före bilar kommer eller köra om och man vet inte om bilen drar iväg eller inte hmm )



Sök