Kimppen skrev:
Har nyligen köpt en BMW 330d årsm 2004. Det är en väldigt pigg å rolig bil att köra
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag har ägt bilen i ca 3 veckor och har nu börjat fundera om den verkligen går som den ska eller om det är någonting som inte står riktigt rätt till.
Saken är den att ibland när jag kör på låga varv i tvåan eller treans växel å trycker på känns motorn väldigt tam. Varven ökar men detdär riktiga "draget" kommer aldrig.
Som exempel kan vi ta idag när jag körde bakom en traktor. Det gick ungefär 30km/h och jag körde i tvåans växel. När jag sedan skulle köra om tyckte jag gasen i botten men det hände nästan ingenting, växlade till treans växel och gasade på men det hände nästan ingenting då heller.
Varven ökade men det kändes nästan som om motorn ville bromsa istället. Kan dethär vara något fel eller är det bara jag som kör på för låga varv å borde varva ur växlarna lite mera? Det är min första diesel bil så är ganska ovan med den ännu men vore tacksam för era åsikter
![smile](img/smilies/smile.png)
Undrar om turbon laddar som den ska? Gör den inte det så brukar det upplevas som du säger. En modern diesel vägrar att varva om turbon inte hänger med.
Gör ett enkelt test: Ta reda på vad bilen ska göra 0-100 på. Klocka den sedan.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!