2957
Sök

Difftips till Volvo 940 ftt!

106 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! Tänkte ta och fråga folket här om lite info om olika diffar.
Jag har bilen och tänker ha bilen som vardag/pendlarbil så aussie locker är borträknad då det låter som bakaxeln håller på att slitas bort så fort man ska svänga!
Annars så alla tips är välkommen! smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 maj 2014
#2
Slung är ju mer tänkt när man kör fast. Fast spänner man den så funkar den för många. Dock kan den ge farliga kast.
Lamell är ju inte het fel annars.


1 861 Inlägg
9 maj 2014
#3
Extrazz skrev:
Slung är ju mer tänkt när man kör fast. Fast spänner man den så funkar den för många. Dock kan den ge farliga kast.
Lamell är ju inte het fel annars.

Svårt och få tag på lamell till Volvo axel? Och slung orkar den verkligen bita på torrt?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 maj 2014
#4
Finns ganska många 740 med lamell.. Tror att i princip alla 740 92 se? kom med lamell.
Slung finns ju på ganska många. Och ja den orkar dra loss. 135hästar är kanske lite i underkant för att den ska torrburna. men drar man upp den eller driftar så är det inte omöjligt. Annars somsagt.. Spänn om den eller kapa vikten så blir den många gånger bättre. Dock är man ovan så kan man få bra otäcka kast.


1 861 Inlägg
9 maj 2014
#5
Extrazz skrev:
Finns ganska många 740 med lamell.. Tror att i princip alla 740 92 se? kom med lamell.
Slung finns ju på ganska många. Och ja den orkar dra loss. 135hästar är kanske lite i underkant för att den ska torrburna. men drar man upp den eller driftar så är det inte omöjligt. Annars somsagt.. Spänn om den eller kapa vikten så blir den många gånger bättre. Dock är man ovan så kan man få bra otäcka kast.

Fast en fulltryckare har ju inte 135 häst! ^^ Men kast som i att enhjula och plötsligt sticker röven då typ?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 maj 2014
#6
Dr_struts skrev:
Extrazz skrev:
Finns ganska många 740 med lamell.. Tror att i princip alla 740 92 se? kom med lamell.
Slung finns ju på ganska många. Och ja den orkar dra loss. 135hästar är kanske lite i underkant för att den ska torrburna. men drar man upp den eller driftar så är det inte omöjligt. Annars somsagt.. Spänn om den eller kapa vikten så blir den många gånger bättre. Dock är man ovan så kan man få bra otäcka kast.

Fast en fulltryckare har ju inte 135 häst! ^^ Men kast som i att enhjula och plötsligt sticker röven då typ?

Ojj 135 och 165 är de ju på tongue  Spelar lite roll på Om man har M90 med Låg eller hög drev tycker jag nog allt.

Enhjula är gör de ju stundstal. beror ju på skicket på diffen och däck mm. Men jag skulle säga att det är relativt lätt att få den att dra på bägge samtidigt utan större problem.

Ligger man och driftar och tar 2-3 returer och farten ökar så kan nästa retur få slungdiffen att hoppa ur och nästa kast därefter kan vara lömskt att hantera.  man kan somsagt spänna fjädern hårdare eller kapa bort vikten för att få den att hålla stumt bra mmycket bättre. Folk säger att den ska klara upp till 90km/h.  Org tar den la knappt ens 20km/h?
Somsagt slung är inte inkopplad normalkörning utan endast när det ena hjulet börjar slira så hoppar den in och ska driva på bägge om farten inte är allt förhög.


1 861 Inlägg
9 maj 2014
#7
Extrazz skrev:
Dr_struts skrev:
Extrazz skrev:
Finns ganska många 740 med lamell.. Tror att i princip alla 740 92 se? kom med lamell.
Slung finns ju på ganska många. Och ja den orkar dra loss. 135hästar är kanske lite i underkant för att den ska torrburna. men drar man upp den eller driftar så är det inte omöjligt. Annars somsagt.. Spänn om den eller kapa vikten så blir den många gånger bättre. Dock är man ovan så kan man få bra otäcka kast.

Fast en fulltryckare har ju inte 135 häst! ^^ Men kast som i att enhjula och plötsligt sticker röven då typ?

Ojj 135 och 165 är de ju på tongue  Spelar lite roll på Om man har M90 med Låg eller hög drev tycker jag nog allt.

Enhjula är gör de ju stundstal. beror ju på skicket på diffen och däck mm. Men jag skulle säga att det är relativt lätt att få den att dra på bägge samtidigt utan större problem.

Ligger man och driftar och tar 2-3 returer och farten ökar så kan nästa retur få slungdiffen att hoppa ur och nästa kast därefter kan vara lömskt att hantera.  man kan somsagt spänna fjädern hårdare eller kapa bort vikten för att få den att hålla stumt bra mmycket bättre. Folk säger att den ska klara upp till 90km/h.  Org tar den la knappt ens 20km/h?
Somsagt slung är inte inkopplad normalkörning utan endast när det ena hjulet börjar slira så hoppar den in och ska driva på bägge om farten inte är allt förhög.

Det låter för läskigt för att jag ska va sugen på det... ^^ Låter inte kul och få kast i höghastighet pga att men kör en fuling... tongue


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 maj 2014
#8
Dr_struts skrev:
Extrazz skrev:
Dr_struts skrev:

Fast en fulltryckare har ju inte 135 häst! ^^ Men kast som i att enhjula och plötsligt sticker röven då typ?

Ojj 135 och 165 är de ju på tongue  Spelar lite roll på Om man har M90 med Låg eller hög drev tycker jag nog allt.

Enhjula är gör de ju stundstal. beror ju på skicket på diffen och däck mm. Men jag skulle säga att det är relativt lätt att få den att dra på bägge samtidigt utan större problem.

Ligger man och driftar och tar 2-3 returer och farten ökar så kan nästa retur få slungdiffen att hoppa ur och nästa kast därefter kan vara lömskt att hantera.  man kan somsagt spänna fjädern hårdare eller kapa bort vikten för att få den att hålla stumt bra mmycket bättre. Folk säger att den ska klara upp till 90km/h.  Org tar den la knappt ens 20km/h?
Somsagt slung är inte inkopplad normalkörning utan endast när det ena hjulet börjar slira så hoppar den in och ska driva på bägge om farten inte är allt förhög.

Det låter för läskigt för att jag ska va sugen på det... ^^ Låter inte kul och få kast i höghastighet pga att men kör en fuling... tongue

Skulle säga att det är lika farligt att köra "odiffat" nu än med slungdiff.  Bara testa på en parkering så märker man rätt snabbt hur man ska hantera det.  Hade jag haft en liggande så hade jag slängt på det oavsett.


1 861 Inlägg
9 maj 2014
#9
Extrazz skrev:
Dr_struts skrev:
Extrazz skrev:

Ojj 135 och 165 är de ju på tongue  Spelar lite roll på Om man har M90 med Låg eller hög drev tycker jag nog allt.

Enhjula är gör de ju stundstal. beror ju på skicket på diffen och däck mm. Men jag skulle säga att det är relativt lätt att få den att dra på bägge samtidigt utan större problem.

Ligger man och driftar och tar 2-3 returer och farten ökar så kan nästa retur få slungdiffen att hoppa ur och nästa kast därefter kan vara lömskt att hantera.  man kan somsagt spänna fjädern hårdare eller kapa bort vikten för att få den att hålla stumt bra mmycket bättre. Folk säger att den ska klara upp till 90km/h.  Org tar den la knappt ens 20km/h?
Somsagt slung är inte inkopplad normalkörning utan endast när det ena hjulet börjar slira så hoppar den in och ska driva på bägge om farten inte är allt förhög.

Det låter för läskigt för att jag ska va sugen på det... ^^ Låter inte kul och få kast i höghastighet pga att men kör en fuling... tongue

Skulle säga att det är lika farligt att köra "odiffat" nu än med slungdiff.  Bara testa på en parkering så märker man rätt snabbt hur man ska hantera det.  Hade jag haft en liggande så hade jag slängt på det oavsett.

Kör aga diffad slung diff på min Fulltryckare jag har och odiffat i 740n men när 740n byggs om blir det en ordentlig diff! ^^


106 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#10
Många bra tips och ideér! Jag har ju inte orginal 165hk utan min ligger på närmare 300 kus smile jag har M90 låda också.


39 Inlägg
9 maj 2014
#11
slungdiffen funkar original upp till ca 40km/h men går ju att kapa bort vikten, dock dom jag känner som kört med det har den slutat låsa efter att man lekt med den ett tag...


1 230 Inlägg
9 maj 2014
#12
torsendiff är det du vill ha! big_smile monterade precis min och den är precis som en vanlig när man åker normalt, inget ljud eller nåt.. men så fort man drar på låser den och ut kommer röven! smile


106 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#13
Okej men det lutar åt en torsendiff i så fall! smile är det billigare att köpa axel med diff eller lös??


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
10 maj 2014
#14
Komplett brukar bli billigare.. men ibland finns det folk som säljer iväg billigt.



Sök