3152
Sök

BMW 540IA E34 drar kylarvatten

194 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#1
Har en arbetskamrat som köpt en 540IA E34 nyligen som jag frågar åt  bilen drar kylarvatten han  får fylla på nån DL en gång i veckan ungefär

Saker kollade

-Går stabilt på tomgång och går bra i motor vid körning
-Inget synligt läckage
-Ingen olja i kylvattnet eller tvärtom
-bra värme i kupen
-tryck om man skruvar av påfyllnads locket


Lite tankar om möjliga orsaker ?

-spricka i termostathuset
-topplockspackning
-läckande vattenpump
-minimala sprickor kylarslang
-spricka kylare
-spricka expansionskärl


Vissa saker är långsökta beronde på symptomen så klart men dela gärna med er om vad ni ser/tror av informationen som möjlig orsak



Mvh Tomas
Senast redigerat av Lojdstrom (13 maj 2014)


5 Inlägg
9 maj 2014
#2
Provtryck systemet, lättast att finna dessa fel då.

Så åk till billigaste stället du hittar då det är en simpel sak att testa.

Glöm inte uppdatera wink

194 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#3
Yes hade tänkt kolla om någon verkstad har öppet ihelgen annars får man ta det iveckan och kolla om man kan provtrycka systemet och är det intakt så kan man ändå när man är där kika om kylarvattnet ger utslag vid ett avgastest, Då är det ju topplockspackningen men känns lite långsökte det med när det inte är olja i kylvattnet eller tvärt om men man vet ju aldrig förns man testat smile


5 Inlägg
9 maj 2014
#4
Lojdstrom skrev:
Yes hade tänkt kolla om någon verkstad har öppet ihelgen annars får man ta det iveckan och kolla om man kan provtrycka systemet och är det intakt så kan man ändå när man är där kika om kylarvattnet ger utslag vid ett avgastest, Då är det ju topplockspackningen men känns lite långsökte det med när det inte är olja i kylvattnet eller tvärt om men man vet ju aldrig förns man testat smile
Du borde få ett övertryck om det läcker in avgaser kan jag tycka.

Men provtryckningen kommer nog ge bra svar smile

Kör du hårt med bilen annars? Eller tar du det lugnt med varvtalet.

194 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#5
Ja provtryckning ger nog ett bra svar, Det är inte min bil det är en arbetspolare som ganska nyligen köpt bilen och har nu efter ett tag börjat märkt att den drar vatten han har blivit nojjig att det är tex topplockspackningen eller nåt med vattenpumpen, men han kör inte speciellt hårt med bilen smile Hoppas det inte är nåt värre sak då som sagt bilen nyligen är köpt !


194 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#6
Tyvär ingen verkstad öppen idag men en sak som konstaterades idag var att det inte är något tryck när man skruvar av locket till expansionskärlet vad kan dra för slutsatser av det ?


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 maj 2014
#7
Att systemet inte är tätt "ut mot atmosfären" (förutsatt att du skruvade av locket vid någorlunda varm motor. säg 1-2 timmar efter en ordentlig varmkörning). Har bilen stått kall länge (dagar) behöver det inte vara nåt tryck kvar alls...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

194 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#8
Hallå dawwe smile vi var ute och körde bilen varm (genom varm) och ja låt säga efter 2-3min efter vi stannat så skruvade arbetspolaren av locket sakta men inget pysande eller tryck överhuvudtaget ! borde väl vara tryck efter körning tycker man?


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 maj 2014
#9
Skruvar man efter 2-3 min när motorn är genomvarm så skall det pysa bra, eller till o med så att vattnet trycks ut. Vid varm motor skall kylarslangarna var rätt hårda, inte stenhårda men det skall inte gå att trycka ihop de. Hade själv läckage på min bruxis (ut mot atmosfären) då var kylarslangarna "pösmjuka" varma, dvs lika mjuka som när bilen är kall. Visade sig vara ett sönderrostat kylarrör i mitt fall.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

194 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#10
Ja precis man hade ju trott att det skulle pysa som fan hade ju till och med en handduk över utifall det skulle bli en riktig fontän men det kom ingenting som sagt, den drar ju lite vatten och det är det vi ska försöka kolla upp vad det är ska provtrycka kylsystemet och avgastesta kylvattnet om det ger nå utslag !

Har inte hittat något läckage efter ett jäkla letande idag, är ju lite orolig för att det är inåt det läcker in men det borde ju tryck/avgas prov ge nå vettigare svar på inge roligt om det är toppackningen/toppen men tycker ju oljan/vattnet borde visa något då ?



Sök