Volvo 244 -78 långsam renovering till original (mitt första projekt)
snyggaste volvo tillverkat enligt mig. Har alltid velat lägga ner lite själ i en sådan bil. Kommer i möjligaste mån försöka renovera till original, alltså ej trimma eller styling eller konstiga ombyggen. listan är lång med vad... Visa mer
Blev ju stiligt efter motortvätten. Motorkudde måste jag byta på min också, inte så bra när motorn vilar på oljefiltret.
Haha, nä, då är det nog dags! bytt även den andra idag, var inte helt busenkelt, eller det var okomplicerat men bökigt. underlättar nog om man är två personer när man gör det.
passade även på att demontera generatorn och fästet och gjorde lite rent.
idag har jag även fått på det nya avgasgrenröret med nya fina packningar. kommer bild på det senare.
Har även fått hem ett insugsgrenrör som är original till min bil, det som satt på var en äldre variant. det ska rengöras och är nästa sak som ska på. ska även på med resten av de nya kylslangarna.
sen är nästa steg att slänga på nya insugsgrenröret. Det har rengjorts idag, någorlunda iaf, och alla packningsrester är borta både på topp och insug. crc packningsborttagning funkade väldigt bra faktiskt, provade både med t-röd och aceton innan jag gick loss med den.
Tvättat av/diskat luftfilterburk och tillhörande rör - snart dags att montera på igen
nya insuget och en någorlunda rengjort förgasare på igen. Kommer ev byta membran i förgasaren men vill först kolla så allt funkar. Även diskat och gjort rent kylvätskebehållaren idag, sitter en del ingrott kvar i behållaren på sidorna som är väldigt svårt att komma åt.. spolat o petat med allt möjligt. även fyllt den med acteon utan större resultat.. får fundera vidare
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Idag har jag satt ihop hela kylsystemet och rengjort kylarbehållaren så gott jag kunnat. Har inte hunnit fylla på med ny kylvätska än men det är inköpt, ska bara blandas ihop.
Har även plockat ner spolartanka, spolarmotor och ramen som tanken sitter i - allt detta ska fräschas upp är det tänkt. Måla ramen bland annat.
Ny olja har jag slängt ner i motorn.
Har även skruvat isär förgasaren ovantill för att stilla min nyfikenhet hur där ser ut. Upptäckte att det antagligen saknas olja, då det inte fanns en droppe vilket jag förstår att det borde, efter att läst på om detta.
Planen är att beställa en rep. sats till stromberg-förgasaren och byta membran med mera. Känns som att det nog inte gjordes igår, så att säga.
Minns jag rätt så ska väl den där lilla toppen man fyller i oljan i förgasaren, vara fylld? Ser bra ut hittills dock.
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jo det ser ut som ett roligt projekt Då får man se vad andra folk göra med deras 240s Men det är dock väldigt stor skillnad på våra projekt Din ska vara orginal, Min kommer inte vara i närheten av orginal Prem lagd
Jo det ser ut som ett roligt projekt Då får man se vad andra folk göra med deras 240s Men det är dock väldigt stor skillnad på våra projekt Din ska vara orginal, Min kommer inte vara i närheten av orginal Prem lagd
Ehm..det står ju i namnet på ditt projekt att bilen skall förbli original? Eller har du ändrat dig?
Ehm..det står ju i namnet på ditt projekt att bilen skall förbli original? Eller har du ändrat dig?
Vaa? De här är inte min projekttråd om de va så du tänkte?
Vaa? De här är inte min projekttråd om de va så du tänkte?
Hahaha..nej det är det ju inte! Då var det inget..ehm. Blandade ihop er en aningen..
Har nu startat igång motorn för första gången efter allt pillande med den, startade mycket fint och verkar gå fint i motorn dessutom, mycket jämnare än innan. nöjd bytte även membran och fyllde på olja i förgasaren (det var inte en droppe i den) även rengjort i stora drag det värsta i förgasaren, kolv mm. penslade lite aceton o "skurade" lite.
några bilder kommer senare idag, ska även fundera på vad av allt som finns att göra jag kan/ska ta tag som nästa steg..