2905
Sök

Generator problem, låg volt golf mk3

40 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
Hej. Håller på att felsöker varför jag får låg volt från generatorn i golf
mk3 cabrio abs motor, 90 amp

Lite om bilen:
Införskaffade förra året denna bil är från 1996.

Har baslåda med slutsteg (för tillfället ca 300 watt rms)

De dumma ungdomarna innan som plågade denna bil med både extralysen med lustig switch(dessa sitter ej kvar)
Öppet luftfilter (sitter ej kvar heller fick spel på luftmassemätare), och en hemsk sportljudämpare (som fd bilförsäljaren
som var deras far var tvungen att ta bort innan han sålde bilen till mig för han kunde inte sälja den så med gott samvete)
Dom har säkerligen haft ett rejälare ljudsystem med härliga fuskdragningar osv(tex satt det en salig blandning av högtalare med konstiga kabeldragningar innan.

Om generatorn
Den laddar nu bara 12.04 volt eller vad man säger, batteriet ger 12,6 vid avslagen motor.

Jag har idag testat att byta laddregulatorn, som visserligen var slut och ledsen, men den nya gav ingen skillnad på laddningen, remmar ser bra spända ut, fräsha utan slir.

Är det då med stor sannolikhet generatorn ?, bilen har bara gått 11 tusen mil, men är ju nästan 20 år gammal.

Och vågar man då köpa en begagnad generator?, alternativt då sätta i nya laddningsregulatorn i den?.
Eller ska man kosta sig på en ny ?. känns tråkigt eftersom man redan lagt ner pengar på abs sensor, tändkablar, tändspole, nya hjulmuttrar, tändstift osv.

Ny eller begagnad generator?,
och om ny vågar man sig på biltema ?
tusen tack för hjälp

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet

2 251 Inlägg
13 maj 2014
När du sätter på tändningen, utan att starta, lyser laddlampan?

Vissa generatorer kräver en ström genom via laddlampan för att börja ladda.

40 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Nej den lyser inte för någon korkbol har anlitat fuskeldragarna och inte dragit d+ kabeln från instrumentbrädan, kan man lura den på något sätt, koppla via lampkabel eller något ?., Generatorn laddar men lågt, och kontakten för d+ är borta, förstörd trasig av fuskdragarna(köpt en nya begangad som kommer inom par dagar).

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet

21 761 Inlägg
14 maj 2014
Menar du att kontakten för D+ på själva generatorn är borta?
Hur ser den kontakten ut?

På lite äldre generatorer från exempelvis Bosch så brukar det vara en gängad anslutning (M6) där man sätter en ringkabelsko, är den anslutningen borta så är det enklast med byte av generator.

Din generator behöver någon form av förmagnetiseringsström till D+ för att kunna ladda, men det kan också hända att laddningen går att "tvingas igång" genom att varva upp motorn till 3000 varv eller liknande. Dock finns huvudproblemet kvar och nästa gång du startar motorn får du göra samma sak igen. smile

Sök