Hela tanken med projektet är att få ihopa en godkänd och körklar husvagns dragare till sommaren 2014 alla upptåg! Vad jag har att lira med är en Volvo 245 GL - 92:a. Importerad dock vet jag ej ursprungsland. Mycket kommer att... Visa mer
Då var en Volvo 245 - 92:a inköpt. Största anledningen till köpet var för att dra husvagn men den skall även göras vid och bli sjukt rå. Ni som kommer följa projektet kommer inte ångra er. För där kommer inhandlas fälgar samt annat smått och gott som inte är era standard "mk18" fälgar!
Såg pärlan på blocket för 2500kr. Fottad bakifrån med ett amerikanskt takräcke på. Så lite smått intressant ut och låg endast ca: 2 mil ifrån där jag bor så jag passade på. När man väl kommer dit så står där en i princip rostfri Volvo 245 silver metallic. Dock krockad höger fram men det skall göras vid! Efter lite smått prutande så fick vi kärran för 1800kr.
Saker som skall göras tar jag lite med tiden. Men här kommer en kort lista. # Styrleder # Spindelleder # Smörja upp bromsar # Byta belägg, skivor # göra vid den lilla rosten där är # Byta kofångare fram. # Göra vid bulan fram höger
Måndag 12/5 - 14
Började med att ta av skivor och belägg bak idag. Råkade då skjuta av kolven på ena sidan. Dock jag inget har bilder på men skrattretande var det..
Iallafall, blästrade och målade skivorna fört. Tyckte där var stor slityta kvar så kastade upp dom för att se om dom var raka.
Slog på ca: 0,4 på varje skiva. Fick dom raka iallafall.
Fick en bra slityta kvar med! Min på dessa skivor är ca 8,4 så där är mer att ge och där man kan snåla in på pengar kan man spara till annat roligt senare!
Och sen var dom klara bak iallafall!
Tisdag - 13/5 - 14
Rivit av styrlederna på varje sida idag samt skivor och belägg. Även smort upp kolvarna!
Även spindellederna skall bytas imorgon! Volvo original skall det vara!
Lite bilder på bilen samt tråkig rost.. Dock det roliga är att där inte är en stymmelse till rost under eller på skuff samt i eller runt reservhjuls baljan!
Rev även av kofångaren fram idag och riktade bulan lite på sidan! Gick ganska smidigt på min bil faktiskt. Reservdels bilden gick det inte lika lätt. Alla bultar var fastrostade och satt som attan! Men med lite våld och tålamod så fick jag av den! Även bytt grill fast vill få tag i en turbo gill. Fast inte så högt på listan just nu.
Vill fokusera på att få bilen rullandes och besiktigad. Sen får allt annat komma efter!
Bild på skadan efter lite mindre serriöst riktande!
Och där var den nya kofångaren på igen , fick även bytat den ena dämparen som går ut och håller kofångaren då den var krökt.
Blev ganska hyfsat ändå! skall försöka rikta ut det sista samt spackla och bättra
Beställde även olja, filter, skift och div service detaljer idag! Så man kan serva 50 tusen mils hingsten! Blev även två nya styrleder så hoppas på att det trillar in imorgon. Annars blir det till att byta spindelleder imorgon
Hittade även ett par 240 original vindavisare som skall sättas på! Roligt med original styling
sista bilden för idag, bild på inredningen som skall få ett helt annat utseende längre fram! Skall försöka ihop ett "farmor/farfar" utseende. Lite andra överdrag på stolar samt div andra saker. Har lite små planer på hur jag skall göra. Men det får ni se sen!
Drog upp skivorna i svarven och kollade så dom var ok.
Gamla spindelleden rök av och nya volvo originalare kom på
Även styrlederna!
Här har ni skivorna monterade dock hänger oken löst fortfarande för skall sätta längre hjulbultar fram! Så känns lite onödigt att slänga på allt redan Dock blir det först att byta koppling imorgon, eller påbörja iallfall. Har ju inte inhandlat den än. Men det blir att köra till KG-trimmning på fredag och köpa
Extra bild på montering utav vindavisarna, dock bröt polaren den ena när han skulle ta bort lim..... Hur man nu lyckas med det! Ingen som har liggandes ?!
Sen kommer en litet försmak på fälgarna som beställdes idag! Vet ni vilka så håll det för er själva Vill att det ska bli en liten överraskning precis som allt annat som kommer
Då har vi samma smak iallafall, breddade plåtisar är inte helt fel det me!
Daniel-N skrev:
Absolut! tankarna angående runt fälgar te min 245 har gått i samma kretsar men dem blir nog breddade plåtisar i första tag
Tackar så mycket för den vänliga kommentaren! Roligt med folk som tar sig tiden att skriva lite
VolvoBengan skrev:
Kommer nog bli riktigt fint det här. Att följa detta kommer bli kul.
Torsdag - 15/6 - 14
Tjena boys! Idag bestämde jag mig för att riva ner lådan. Märke direkt att motorkuddarna är helt slut samt växellådskudden mår inte så bra heller! Dock skall man inte hänga läpp för det bilen har 50 tusen mil på mätaren och många fler skall det bli! Så det blir att åka och inhandla nya kuddar imorgon samt lite annat smått och gott!
Service detaljer kom idag iallafall. Olja, stift, oljefilter så det är ju något på rätt väg iallafall!
Iallafall, var ett rent helvete att riva lådan idag. Kändes som alla fel som kunde uppstå hände. Men till sist efter någon timme så var den av..
Rundade stoppskruven till sprinten som håller spakstället. Jävla mög. Slog upp en torx och sen gick den fint av efter lite våld Inte snålat med underredsmassa här inte
Tagit av kardanen!
Spaken av!
Trångt och jävligt! Hatar de två översta bultarna som håller lådan. I och med att min motor hänger rätt duktigt åt vänster så kom den bakre delen av toppen längre emot torpeden. Så fick precis på en ringnyckel Alla fästen till växellådsbalk och liknande ramlade av ganska snabbt!
Garagepolaren tar över en stund. Svårt att komma ihåg att knäppa lite bilder undertiden! Skall bättra mig
Där var den mäktiga M47:an av. Skönt som fan! imorgon åker tryckplattan av!
Extra bild på min granna ratt. Många som har denna typen? Inte sätt så värst många såna i 240/245:or faktiskt ?
Allt för idag! Tack folket som följer projektet! Ni ger en motivation!
Slutade jobba runt halv 6. Stack hem direkt och gick och la mig och vaknade runt 12 när klockan ringde. Då var det direkt upp ur sängen och käka lite snabbt sen vidare mot KG-trimning med min polare som jag hämtade upp på vägen! Sjukt fin fredag har det varit här i skåne gott väder o allt
Väl inne hos KG så började det verkligen att klia i fingrarna. Vilken underbar affär det är. Bra utbud samt personal
Efter vår shoppingtur på KG så var det att köra direkt till garaget och lasta av allt. Man får till och med en helt ny 940 huv om man handlar för över 2000kr så det är bara att passa på folket haha
Iallafall, här har ni vad jag köpte! ¨ ■ Luftfilter ■ Rotor ■ Fördelarlock ■ Tändkablar ■ Kopplingvajer ■ Koppling komplett Sachs ■ Packbox till veven samt packning till kåpan ■ Kudde till växellådan ■ Förstärkta motorkuddar ( Hade slut på standard kuddar så fick bli snäppet värre )
Efter allt var uppackat så var det action direkt, under bilen och fortsätta där jag hade slutat! Av med tryckplattan som sitter med 6st insexskruvar. Var noga med att slå in hylsan/insexnyckeln ordentligt. Har dessa suttit ett tag som på min, 50.000 mil så är det lika bra att vara på den säkra sidan och knacka in hylsan ordentligt eller lirka in den
Efter tryckplattan är av så är det bara att ta ut lamellen Trodde faktiskt att min lamell skulle vara mer sliten än så då den slirade vid fullt gaspådrag i 3,4,5 haha.. Men tror tryckplattan spelade tix på mig med Så lika bra att byta så den orkar dra husvagnen efter! Tycker alla fortfarande ska ha detta i åtanke att detta är ett projekt nästan endast för att kunna dra husvagnen
Efter det så var det svänghjulets tur då jag skulle byta packboxen till veven med Av med svänghjulskåpan som sitter med 4 st bultar
Efter det så var det bara kvar att ta av svänghjulet som inte är en direkt raketforskning om man har tillgång till mutterknackare Har man inte det så kan man bara spärra svänghjulet med en mejsel eller liknande i "taggarna".
Titta vad som gömmer sig bakom svänghjulet! Packboxen samt kåpan som packboxen sitter i! Bara till att lossa bultarna runt om kåpan samt två på botten som sitter fast i sumpen med Blev faktiskt förvånad när jag rev av svänghjulet när jag såg att där inte var någon olja. Hade droppar på lådan så trodde nästan direkt att packboxen var kass. Men tror det är de gamla oljefiltret som är boven nu Eller får hoppas på det iallafall
Där var kåpan av samt den gamla packboxen Dra sig ut under bilen för att tvätta av och plocka av packboxen. Min packbox satt rätt bra men knackade bara ut den med ett dorn. Akta bara godset runt packboxen!
Då var kåpan tvättad halvseriöst med avfettning samt med packningsbortagning
Packboxen i!
Nya packboxen på plats samt packningen till kåpan. Ett tips för att få packningen till kåpan på rätt plats lätt är att dutta ytterst lite flytande packning på godset där packningen skall sitta sen trycker du bara på packningen på blocket så den stämmer in mot hål och alla konstens regler. Sen pressar du bara på kåpan så vet du att allt hamnar 100% rätt
Tröttnade på oljan som var på sumpen.. Som en sådan putsbög man är så var det bara att torka bort! Blev lite bättre! Måste dock underredstvätta kärran senare fram i projektet innan besiktning. Har olja lite överallt tycker jag! haha
Remskivan nollad och svänghjulets markering är satt upp mot startmotorn
Nya lamellen samt tryckplattan under Nu skall den jävlar i de inte slira! Splinsen fettades in innan montering
Polaren centrerar lamellen och låter mig plocka en fin bild samtidigt! Dålig belysning i verkstaden med.. Måste fixa något bättre snart
Nya urtrampningslagret som skall på! Sachs is the shit!
Urtrampningslagret monterat, uppsmort och klart!
Innan vi monterade lådan så ville jag tvätta den samt byta motorkuddarna så jag trodde att vinkeln där skulle hjälpa oss få i lådan lättare vilket som senare skulle visas stämma jävligt bra Som sagt motorkuddarna var heeeeeeelt slut. Fick halva kudden rakt i handen vid demontering
Gamla VS nya.
Halvkass bild på färdig montering på insugssidan
Polaren tofflar som vanligt med luren under jobbets gång Lyften är alltid ett måste vid montering utav nya kuddar såklart
Lite bättre bild på färdig montering på grenrörs sidan
När kuddarna äntligen var på plats så var det dax att tvätta lådan. Bytade olja innan tvätten. dock fick jag ingen bild på detta
Mycket miljövänlig avfettning !
Efter lite skrubbande. Bättre än så blev det inte
Dubbel checkar innan lådan rycker upp. Så allt sitter där det ska och tryckplattan är spänd!
Lådan är uppe! Svårt att ta bilder under den processen! Men vi tog in den på en liten vinkel och parerade med domkraften samtidigt! Så gick jävligt smidigt upp ! Samt är det mycket roligare att arbeta med saker när det inte är speciellt oljigt! Så tyckte lådan blev rätt ren ändå
Gamla kopplingsvajern av. Inget fel på den direkt men tyckte den var lika bra att byta om man nu ska ut och dra mycket vagn i sommar
Tappade sedan ut gamla oljan, satte på nya filtret och slängde i ny olja i kärran och så var den redo för uppstart! så här får ni en liten rulle ifrån uppstart. Startar jävligt lätt och går rätt rappt ändå Dom förstärkta kuddarna gav lätt 50hk haha! Skämt o sido! Dock ingen luftmassemätare där av den ojämna tumgången
Arbetet för dagen belönas med en kall!
Vill tacka alla som följer projektet och på fredag nästa vecka är fälgarna beräknade och då får ni en liten överraskning ! Imorgon blir det att dra till feltema och inhandla lite Uppdatering kommer imorgon kväll! HADE GUTT BOYS & GIRLS
Härlig update du kommer alltså ha på däck på fredag elr vad menade du? :p
Tyckte jag knäppte bilder hela tiden men blev kanske inte speciellt mycket ändå! Men lagom är väl alltid bäst Firman jag köpte dom ifrån sa att troligen var däck samt fälgar hos min närmaste bussgods station på fredag !
Idag var det iväg till feltema och AD-center för att handla lite
■ Underredsmassa ■ Sandpapper ■ Spackel ■ Filler ■ motorrengöring till min snygga motor ■ Glykol ■ Rostskydd ■ Bättringsfärg ■ Klarlack ■ Orange toning, ni ska se vad jag ska ha det till senare ■ Belägg fram samt bak, lika bra att köra på nya så dom sliter in sig efter skivorna. ■ Samt lita annat smått och gott!
Tror jag köpte fel torkarblad, har inte 240 16" blad? Aja, passar bak iallafall i så fall
Började med att ta av klossarna fram idag!
Spänna fast oket och den obligatoriska kopparpastan
Beläggen på väg i
Monterat och klart! Någon som vet var man kan få tag på sprintarna till låsningen till beläggen? Finns säkert vanliga små sprintar på biltema. Bara inte lagt tid på att kolla upp det!
Rengjort lamporna fram fick jag även göra då det ska hända lite saker snart
blev en kort uppdatering idag då jag ska iväg och fira mossan som fyller 50 år imorgon! Men ska sticka till garaget imorgon med Så då får ni en updatering