Har inte uppgraderat vevhusventilationen. Ryker inte mer än vad jag tror är vanligt vid kallstart. Kan tyvärr lite om bilar så har inte kollat tryckröret.
Ta bort kåpan över insuget. På övre vänstra sidan av ventilkåpan sitter en gummi "slang" intryckt i kåpan. Den kan spricka. Kolla annars över alla slangar för vevhusventilationen. En bra idé är ju också att uppgradera vevhusventilationen.
Sen kan du ju kolla glappet i turbon.
Min 9-5 aero dricker mycket olja. Å den har inte gått så långt. Vissa säger att bilar med hydrauliska tryckare bara gör det. Kolla även på STCS där hittar du mycket trådar om problemet.
Hej! Min Audi 100 Avant 2,0E -889 som gått snart 32000mil har aldrig druckit någon olja under de 21år jag haft bilen och den har hydrauliska ventilltryckare.
Turbon är kass eller så är vevhusventilationen dålig.
Ta bort ett eller båda rören som går in/ut från turbon och se om det ligger olja eller om den är glapp. Ta annars ur slangen som beskrevs innan och sug på den, sätt sedan tungan mot. Fastnar tungan är backventilen bra, om inte... BYT!
Kolla annars oljetryckskontakten o bultarna till topplocket. Dessa har en förmåga att lossna. När du ändå har ventilkåpan av kollar du att dom två rören i ventilkåpan inte är igensatta.
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår