tjena, min 940 Turbo ryker ganska mkt blått när man står i nedförslutning på tomgång men om jag står i uppförslutning istället så ryker den inte blått utan helt normalt. vad beror de på? den ryker inte när man gasar på när man kör och har kollat turbon så den är det inte. luktar även bränd olja när man kört. detta är bara när motorn är varm. kan det vara att min Vevhusventilation är igen täppt? har kollat var den sitter och vet det men hittar inga skruvar o skruva bort den, var sitter dom skruvar som ska hålla kvar den på motorblocket?
har letat runt men inte hittat någon guide på hur man tar bort och rengör Vevhusventilationsburken/oljefällan. om någon har eller kan länka till en guide skulle vara bra.
burken sitter med 2st 12/13mm bultar bakom hållaren till elhärvan, enklast att testa om den är täppt är väl att hålla 2000-2500 varv och sen öppna oljelocket.. pyser det inte så bygger den inte onormalt högt tryck
Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
burken sitter med 2st 12/13mm bultar bakom hållaren till elhärvan, enklast att testa om den är täppt är väl att hålla 2000-2500 varv och sen öppna oljelocket.. pyser det inte så bygger den inte onormalt högt tryck
okej tack har hittat skruvarna men det sitter något precis framför som jag måste ta bort för att komma åt vet inte vad det är för något? läste om någon egr ventil är det den som sitter precis framför boxsen över skruvarna?