3864
Sök

Häva köp? Vilka rättigheter har jag?

20 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Köpte mig en saab för drygt två månader sedan, upptäckte vid provkörning att felmeddelande visades i displayen men i övrigt en mycket fin bil tyckte jag. Bilhandlaren sa att som skulle åtgärda felet, som då hade något med däcktryck att göra. Sagt och gjort, fick bilen och det verkade ok några dagar tills det började strula med elen och displayer.

Efter lite snack med dom erbjöd handlare än mig att få det reparerat mot att jag själv skulle lägga en del av kostnaden, vilket i mina öron lät fel men ville mest få det gjort.

Problemet var att felet åtgärdades inte och den har nu vart inne sammanlagt tre vändor, och problemet verkar kvarstå. Det kommer inte alls lika ofta, men finns uppenbarligen kvar. Tilläggas ska att jag inte betalt något än själv, så där hat firman vart ganska tillmötesgående, så när som på dodging av ett antal samtal.

Frågeställning:
Har jag rätt att häva köpet? Pratade med konsumentrådgivningen och på dom verkade det så, men vad ska man egentligen pusha på?
Bör jag kanske luska fram kvittona på reparationerna (som jag inte fått) först?
Om dom säger nej, hur går jag vidare?

Forummoderator
18 158 Inlägg
20 maj 2014
inkus skrev:
Köpte mig en saab för drygt två månader sedan, upptäckte vid provkörning att felmeddelande visades i displayen men i övrigt en mycket fin bil tyckte jag. Bilhandlaren sa att som skulle åtgärda felet, som då hade något med däcktryck att göra. Sagt och gjort, fick bilen och det verkade ok några dagar tills det började strula med elen och displayer.

Efter lite snack med dom erbjöd handlare än mig att få det reparerat mot att jag själv skulle lägga en del av kostnaden, vilket i mina öron lät fel men ville mest få det gjort.

Problemet var att felet åtgärdades inte och den har nu vart inne sammanlagt tre vändor, och problemet verkar kvarstå. Det kommer inte alls lika ofta, men finns uppenbarligen kvar. Tilläggas ska att jag inte betalt något än själv, så där hat firman vart ganska tillmötesgående, så när som på dodging av ett antal samtal.

Frågeställning:
Har jag rätt att häva köpet? Pratade med konsumentrådgivningen och på dom verkade det så, men vad ska man egentligen pusha på?

Har du varit inne 3ggr och de inte fixat felet låter det som återköp är en rimlig åtgärd. Råkat ut för detta själv när jag jobbade som handlare och då tog jag tillbaka bilen med ett mindre avdrag för brukandet.

Är firman MRF-ansluten är det bara bra. Du anmäler saken hos ARN och deras ord gäller då. Är det en mindre firma finns det dessa som struntar i ARNs rekommendation. Men som du säger: De verkar ju bry sig så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 maj 2014
Hybridsmurfen skrev:
inkus skrev:

Frågeställning:

Har du varit inne 3ggr och de inte fixat felet låter det som återköp är en rimlig åtgärd. Råkat ut för detta själv när jag jobbade som handlare och då tog jag tillbaka bilen med ett mindre avdrag för brukandet.

Är firman MRF-ansluten är det bara bra. Du anmäler saken hos ARN och deras ord gäller då. Är det en mindre firma finns det dessa som struntar i ARNs rekommendation. Men som du säger: De verkar ju bry sig så...

Man ska väl i första hand ta kontakt med firman och fråga hur de ställer sig till ett återköp innan man går till ARN?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
20 maj 2014
Var med om en liknande sak, men då frågade jag om jag kunde ersätta fordonet med ett annat som fanns inne.
Blev som ett inbyte med reducerat pris på det nya fordonet (Som kostade 30k mer från början). En annars väldigt dålig firma på reklamationer gjorde det mer än gärna i mitt fall.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Sök