3826
Sök

Köpråd första bil

10 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej, jag skulle behöva tips på en bra första bil till en 18 åring, jag är helt borta när det kommer till motorer och sånt.
Det vore kanske bra att tillägga att jag endast är 17 i skrivande stund, så vill ha tips på bil modeller och liknande.
Jag har kollat runt lite och jag har fastnat för 2 bil modeller, modellerna är golf(nyare) och VW 1303s, men vill även höra va ni har och säga om andra bil modeller, skriv gärna varför och så ni rekommenderar den bilen.
Ge gärna andra tips med som vad man ska tänka på och så när man köper sin första bil

Tack på förhand:)

4 467 Inlägg
22 maj 2014
#2
en 1303S är väl inget du ska ha som första bil,skulle du bli påkörd/eller krocka så sitter du lite illa till,ja , inte så lite kanske heller..Golfen vad är det för årsmodell?

2 306 Inlägg
22 maj 2014
#3
Bubblor är trevliga, men jag skulle inte rekommendera en som brukis. Hade en 1303s tidigare, har en tidigare modell nu. Skulle aldrig sälja min 61:a, men jag skulle aldrig vilja ha den som ren brukis heller. Du bör ha något som man kan använda, som tål lite, speciellt om du inte är så bilintresserad.
Golfar är bra bilar, så du är inne på någonting där. smile En klassisk förstabil är ju också gamla Volvos, visst, inte världens bästa eller vackraste bilar, men de är pålitliga och rätt så bekväma. Se till att du inte hittar ett slutkört exemplar bara, det är ju inte så värst ovanligt precis. wink


10 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
en 1303S är väl inget du ska ha som första bil,skulle du bli påkörd/eller krocka så sitter du lite illa till,ja , inte så lite kanske heller..Golfen vad är det för årsmodell?

Är dem verkligen så osäkra?sad
Jag hittade ett par dem låg mellan 04 och 08 typ så ganska mycket nyare än bubblorna.
Mew skrev:
Bubblor är trevliga, men jag skulle inte rekommendera en som brukis. Hade en 1303s tidigare, har en tidigare modell nu. Skulle aldrig sälja min 61:a, men jag skulle aldrig vilja ha den som ren brukis heller. Du bör ha något som man kan använda, som tål lite, speciellt om du inte är så bilintresserad.
Golfar är bra bilar, så du är inne på någonting där. smile En klassisk förstabil är ju också gamla Volvos, visst, inte världens bästa eller vackraste bilar, men de är pålitliga och rätt så bekväma. Se till att du inte hittar ett slutkört exemplar bara, det är ju inte så värst ovanligt precis. wink

Fastnade verkligen för 2 bubblor som jag hittade på blocket, har alltid älskat bubblorna och deras form.
Som jag även skrev ovan är verkligen bubblor så osäkra?


Nu en fråga till båda, finns det någon annan bil som ni skulle rekommendera som inte kostar allt för mycket men inte heller 10 tusen och liknande, gärna inte för ful om man säger så.
Tack så mycket för svaren hitintills smile

2 306 Inlägg
22 maj 2014
#5
Mja, säkra bilar är de ju inte. tongue Otrolig körglädje, iallafall enligt mig, men som vardagsbil väldigt opraktiska. Min 61:a körs aldrig över 85, dock är det stor skillnad jämfört med 1303s, som natt och dag när det gäller veteranbilskänslan, men 1303s:an körde jag iallafall 100-110 med utan några problem. Man ska dock fortfarande sköta om de noggrannare än de flesta nya bilar kräver. Böttre att du köper en som hobbybil och har en annan brukis. smile

Anledningen till att jag rekommenderade gamla Volvo är för att jag själv har en som brukis, och jag är nöjd. tongue lite äldre BMW är otroligt bekväma bilar, de mindre motorstarka varianterna brukar man kunna hitta välskötta exemplar av rätt billigt, och för de svagare motorerna är försäkringen acceptabel, medan du fortfarande får all komfort. Däremot är reservdelar fortfarande dyra.

Värt att tänka på är att ska det löna sig med att äga en gammal bil ska du kunna skruva lite själv, eller iallafall vara villig att lära dig göra det. Om inte är du som sagt inne på ett bra spår med nyare Golf. smile Sen är det ju självklart alltid skönt att åka en nyare, modernare bil även som bilintresserad. wink Allt beror på din budget och vad du ska ha bilen till.


118 Inlägg
22 maj 2014
#6
Mew skrev:
Mja, säkra bilar är de ju inte. tongue Otrolig körglädje, iallafall enligt mig, men som vardagsbil väldigt opraktiska. Min 61:a körs aldrig över 85, dock är det stor skillnad jämfört med 1303s, som natt och dag när det gäller veteranbilskänslan, men 1303s:an körde jag iallafall 100-110 med utan några problem. Man ska dock fortfarande sköta om de noggrannare än de flesta nya bilar kräver. Böttre att du köper en som hobbybil och har en annan brukis. smile

Anledningen till att jag rekommenderade gamla Volvo är för att jag själv har en som brukis, och jag är nöjd. tongue lite äldre BMW är otroligt bekväma bilar, de mindre motorstarka varianterna brukar man kunna hitta välskötta exemplar av rätt billigt, och för de svagare motorerna är försäkringen acceptabel, medan du fortfarande får all komfort. Däremot är reservdelar fortfarande dyra.

Värt att tänka på är att ska det löna sig med att äga en gammal bil ska du kunna skruva lite själv, eller iallafall vara villig att lära dig göra det. Om inte är du som sagt inne på ett bra spår med nyare Golf. smile Sen är det ju självklart alltid skönt att åka en nyare, modernare bil även som bilintresserad. wink Allt beror på din budget och vad du ska ha bilen till.

Reservdelar är inte mycket dyrare än vad det är till Volvo, det är bara en gammal myt att BMW skulle vara så mycket dyrare än Volvo. Försäkring och skatt tror jag inte heller är högre än motsvarande Volvo faktiskt. smile

Visst, en bubbla är häftig, åkte en till Bugrun förra året och då höll vi precis 80 km/h nästan hela vägen, när det är en så kort tripp så gör det inte särskilt mycket men hade själv inte klarat av det då jag åker mycket mellan Stockholm och Jönköping, skönt att ha en bil som det är lite tryck i och med bra komfort då. Men det är ju självklart beroende på vad man gör och prioriterar!


Volvos och VW Golf är bra bilar också givetvis, men hade rekommenderat BMW med risk för att vara lite partisk, en BMW med 15-20 år på nacken borde fixa det mesta som en förstabil ska göra. Beroende på motorval och extrautrustning så har du en bil med bra komfort, ser bra ut och inte kostar massa flis att köra!

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

10 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#7
Mew skrev:
Mja, säkra bilar är de ju inte. tongue Otrolig körglädje, iallafall enligt mig, men som vardagsbil väldigt opraktiska. Min 61:a körs aldrig över 85, dock är det stor skillnad jämfört med 1303s, som natt och dag när det gäller veteranbilskänslan, men 1303s:an körde jag iallafall 100-110 med utan några problem. Man ska dock fortfarande sköta om de noggrannare än de flesta nya bilar kräver. Böttre att du köper en som hobbybil och har en annan brukis. smile

Anledningen till att jag rekommenderade gamla Volvo är för att jag själv har en som brukis, och jag är nöjd. tongue lite äldre BMW är otroligt bekväma bilar, de mindre motorstarka varianterna brukar man kunna hitta välskötta exemplar av rätt billigt, och för de svagare motorerna är försäkringen acceptabel, medan du fortfarande får all komfort. Däremot är reservdelar fortfarande dyra.

Värt att tänka på är att ska det löna sig med att äga en gammal bil ska du kunna skruva lite själv, eller iallafall vara villig att lära dig göra det. Om inte är du som sagt inne på ett bra spår med nyare Golf. smile Sen är det ju självklart alltid skönt att åka en nyare, modernare bil även som bilintresserad. wink Allt beror på din budget och vad du ska ha bilen till.

Så som det ser ut nu "tuffar" jag runt i en moped bil som gör 50-60 i olika förhållanden (dock i backar så gör den ca 30) så allt som går över 80 hade varit ett riktigt lyft wink
Vilka modeller av volvo rekommenderar ni/du eftersom det finns så många smile
Jag hittade en Golf och jag måste fråga, vad står FTI för?
Så som jag förstått det står GTI för något runt "större motor" typ så vad står FTI för?

Koniiz skrev:
Mew skrev:
Mja, säkra bilar är de ju inte. tongue Otrolig körglädje, iallafall enligt mig, men som vardagsbil väldigt opraktiska. Min 61:a körs aldrig över 85, dock är det stor skillnad jämfört med 1303s, som natt och dag när det gäller veteranbilskänslan, men 1303s:an körde jag iallafall 100-110 med utan några problem. Man ska dock fortfarande sköta om de noggrannare än de flesta nya bilar kräver. Böttre att du köper en som hobbybil och har en annan brukis. smile

Anledningen till att jag rekommenderade gamla Volvo är för att jag själv har en som brukis, och jag är nöjd. tongue lite äldre BMW är otroligt bekväma bilar, de mindre motorstarka varianterna brukar man kunna hitta välskötta exemplar av rätt billigt, och för de svagare motorerna är försäkringen acceptabel, medan du fortfarande får all komfort. Däremot är reservdelar fortfarande dyra.

Värt att tänka på är att ska det löna sig med att äga en gammal bil ska du kunna skruva lite själv, eller iallafall vara villig att lära dig göra det. Om inte är du som sagt inne på ett bra spår med nyare Golf. smile Sen är det ju självklart alltid skönt att åka en nyare, modernare bil även som bilintresserad. wink Allt beror på din budget och vad du ska ha bilen till.

Reservdelar är inte mycket dyrare än vad det är till Volvo, det är bara en gammal myt att BMW skulle vara så mycket dyrare än Volvo. Försäkring och skatt tror jag inte heller är högre än motsvarande Volvo faktiskt. smile

Visst, en bubbla är häftig, åkte en till Bugrun förra året och då höll vi precis 80 km/h nästan hela vägen, när det är en så kort tripp så gör det inte särskilt mycket men hade själv inte klarat av det då jag åker mycket mellan Stockholm och Jönköping, skönt att ha en bil som det är lite tryck i och med bra komfort då. Men det är ju självklart beroende på vad man gör och prioriterar!


Volvos och VW Golf är bra bilar också givetvis, men hade rekommenderat BMW med risk för att vara lite partisk, en BMW med 15-20 år på nacken borde fixa det mesta som en förstabil ska göra. Beroende på motorval och extrautrustning så har du en bil med bra komfort, ser bra ut och inte kostar massa flis att köra!

Vad jag har kunnat läsa mig till går en 1303s i ca 100 och lite över det, visst det är inte jätte snabbt men till skillnad mot vad min nuvarande "bil" (mopedbil) går i så är det ett kliv.
Finns det någon specifik modell som du rekommenderar då jag är helt ute på bilar som sagt smile .

Har en kanske ganska dum fråga som jag säkert skulle kunna googla mig till men vad är skillnaden mellan en golf och en polo, är det bara storleken på karossen?
Jag är som ni förstått ganska så förtjust i både bubblan och golfen, men tack för alla förslagen och ursäkta om jag är jobbig som frågar en del. smile

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 maj 2014
#8
En kompis fick -körande i sin bubbla- en Volvo 240 i sidan en gång. Ett rattfyllo. Han bröt i princip alla ben man kan bryta... Låg i respirator mycket länge. Ingen hit som första bruksbil.

Polo är en trevlig bil men en Golf är lite trevligare. Köper du en Volvo 740/940 åker du riktigt bra och relativt tryggt med tanke på priset. Dessutom kan bakhjulsdrift vara roligt på vintern när du haft kortet ett tag och vill ut och busa lite... Mercedes 190E kan ju vara något med...

Men Bubbla: Nej för helvete.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
23 maj 2014
#9
"Om man inte frågar får man inget veta." smile

Jag funderar på vilken budget du har att röra dig med till inköp och sedan för drift av bilen, bränsle, försäkring osv.

Jag har ägt några VW "Bubblor" genom åren, bla, 1200 -62, 1200 -65, 1300 -67, 1500 -68, 1302 -71, 1303s -73.
Roliga bilar sommartid när det inte regnar, värme och ventilation är inte för vårat klimat, en bensinvärmare hjälper till men det är ändå långt ifrån komforten i en modern vätskekyld bil.
Då du funderat på en Golf från 2008 kanske du har ekonomin till att åka en billig Polo/Golf -96 som vinterhäck och åka en "Bubbla" sommartid så gör det, men dom är inte några "Daily Drivers" du i modern tid och trafikrytm vill köra till och från arbete var dag.

Det är verkligen essensen av bilkörning, inga hjälpmedel, en direkt känsla med tekniken.

118 Inlägg
23 maj 2014
#10
Jappejopp skrev:
Vad jag har kunnat läsa mig till går en 1303s i ca 100 och lite över det, visst det är inte jätte snabbt men till skillnad mot vad min nuvarande "bil" (mopedbil) går i så är det ett kliv.
Finns det någon specifik modell som du rekommenderar då jag är helt ute på bilar som sagt smile .

Har en kanske ganska dum fråga som jag säkert skulle kunna googla mig till men vad är skillnaden mellan en golf och en polo, är det bara storleken på karossen?
Jag är som ni förstått ganska så förtjust i både bubblan och golfen, men tack för alla förslagen och ursäkta om jag är jobbig som frågar en del. smile

Jag skulle rekommendera en BMW E36 320, 325 eller 328, men det är bara för jag älskar BMW´s sexor, deras fyrcylindriga motorer går också såklart bra, men hade undvikit 316 då den är tokslö! Annars finns 318 och 318is också att välja på. Och givetvis ska du helst välja en som gått igenom besiktningen relativt nyligen utan större problem, där du får vinterdäck till och det är ju skönt om den är skattad ett tag till!

BMW's motorer går långt, men en som gått under 25k mil skulle jag i alla fall leta efter. smile

Yes, Polo och Golf är bara två olika karosser, annars tror jag motorvalen nästintill är detsamma!

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

5 111 Inlägg
23 maj 2014
#11
Hybridsmurfen skrev:
En kompis fick -körande i sin bubbla- en Volvo 240 i sidan en gång. Ett rattfyllo. Han bröt i princip alla ben man kan bryta... Låg i respirator mycket länge. Ingen hit som första bruksbil.

Prinsessan Diana åkte Mercedes S-klasse en gång. Hon dog. tongue

Man åker säkrare i en 1303 än i en mopedbil i alla fall kan jag i stort sett garantera, säkrare än en motorcykel också, så allt är som vanligt relativt.

Men man skall inte förvänta sig en modern bil på något sätt, vare sig säkerhetsmässigt eller något annat, även om det nu är ett lyft jämfört med vad du kör idag. Folk har kört med bubblor i alla tider, de har fått gå som bruksfordon på ett sätt som få andra bilar gjort, så visst tusan går de att använda.

Sedan är ju en annan sak om man nu vill och står ut när du krasst sett hittar billigare och bättre alternativ rent bruksmässigt, om än inte roligare. roll


10 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#12
Hybridsmurfen skrev:
En kompis fick -körande i sin bubbla- en Volvo 240 i sidan en gång. Ett rattfyllo. Han bröt i princip alla ben man kan bryta... Låg i respirator mycket länge. Ingen hit som första bruksbil.

Polo är en trevlig bil men en Golf är lite trevligare. Köper du en Volvo 740/940 åker du riktigt bra och relativt tryggt med tanke på priset. Dessutom kan bakhjulsdrift vara roligt på vintern när du haft kortet ett tag och vill ut och busa lite... Mercedes 190E kan ju vara något med...

Men Bubbla: Nej för helvete.

Jag ska kolla in Mercedes med, tack för tipset smile
Volvo är en så "standard" 18 års bil, iaf här omkring.
Evildan skrev:
"Om man inte frågar får man inget veta." smile

Jag funderar på vilken budget du har att röra dig med till inköp och sedan för drift av bilen, bränsle, försäkring osv.

Jag har ägt några VW "Bubblor" genom åren, bla, 1200 -62, 1200 -65, 1300 -67, 1500 -68, 1302 -71, 1303s -73.
Roliga bilar sommartid när det inte regnar, värme och ventilation är inte för vårat klimat, en bensinvärmare hjälper till men det är ändå långt ifrån komforten i en modern vätskekyld bil.
Då du funderat på en Golf från 2008 kanske du har ekonomin till att åka en billig Polo/Golf -96 som vinterhäck och åka en "Bubbla" sommartid så gör det, men dom är inte några "Daily Drivers" du i modern tid och trafikrytm vill köra till och från arbete var dag.

Det är verkligen essensen av bilkörning, inga hjälpmedel, en direkt känsla med tekniken.

Jag vet knappt själv va min budget jag har då mamma och pappa antagligen skulle sticka till med lite pengar.
Kylan är nog inte något problem, 1303s har vad jag förstått det 12v och det borde gå att få in en kupe värmare om inte annat är jag ganska van vid seg och dålig värme i min nuvarande.

Det jag är en aning bekymrad av är väl mest det alla säger med att den inte är så rolig att ha till jobb och så vidare.
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:
Vad jag har kunnat läsa mig till går en 1303s i ca 100 och lite över det, visst det är inte jätte snabbt men till skillnad mot vad min nuvarande "bil" (mopedbil) går i så är det ett kliv.
Finns det någon specifik modell som du rekommenderar då jag är helt ute på bilar som sagt smile .

Har en kanske ganska dum fråga som jag säkert skulle kunna googla mig till men vad är skillnaden mellan en golf och en polo, är det bara storleken på karossen?
Jag är som ni förstått ganska så förtjust i både bubblan och golfen, men tack för alla förslagen och ursäkta om jag är jobbig som frågar en del. smile

Jag skulle rekommendera en BMW E36 320, 325 eller 328, men det är bara för jag älskar BMW´s sexor, deras fyrcylindriga motorer går också såklart bra, men hade undvikit 316 då den är tokslö! Annars finns 318 och 318is också att välja på. Och givetvis ska du helst välja en som gått igenom besiktningen relativt nyligen utan större problem, där du får vinterdäck till och det är ju skönt om den är skattad ett tag till!

BMW's motorer går långt, men en som gått under 25k mil skulle jag i alla fall leta efter. smile

Yes, Polo och Golf är bara två olika karosser, annars tror jag motorvalen nästintill är detsamma!

Jag ska kolla upp dessa och se om de är något att tänka på, om du skulle säga ett pris för någon av modellerna vad skulle det vara (för en ganska fin) mest så jag inte blir lurad och så vidare.
Volvo544special65 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
En kompis fick -körande i sin bubbla- en Volvo 240 i sidan en gång. Ett rattfyllo. Han bröt i princip alla ben man kan bryta... Låg i respirator mycket länge. Ingen hit som första bruksbil.

Prinsessan Diana åkte Mercedes S-klasse en gång. Hon dog. tongue

Man åker säkrare i en 1303 än i en mopedbil i alla fall kan jag i stort sett garantera, säkrare än en motorcykel också, så allt är som vanligt relativt.

Men man skall inte förvänta sig en modern bil på något sätt, vare sig säkerhetsmässigt eller något annat, även om det nu är ett lyft jämfört med vad du kör idag. Folk har kört med bubblor i alla tider, de har fått gå som bruksfordon på ett sätt som få andra bilar gjort, så visst tusan går de att använda.

Sedan är ju en annan sak om man nu vill och står ut när du krasst sett hittar billigare och bättre alternativ rent bruksmässigt, om än inte roligare. roll

Men av den infon jag har fått av alla så får jag nog fundera över bubblan rejält faktiskt.
Eftersom det jag kör idag är aluminium och plast i stort sätt så är det ju inte så säkert.


Nu en till fråga, om man kollar på golf så finns det ett antal olika modeller några heter FSI och sedan finns det GTI och massa sådant, vad är egentligen skillnaden?
Ärligt finns det någon modell av sådana här betäckningar som man verkligen ska undvika vare sig det är volvo eller VW eller bmw eller vad som? smile

Tack för alla svar hitintills det känns skönt att det finns folk som vill hjälpa till smile

118 Inlägg
26 maj 2014
#13
Jappejopp skrev:
Jag ska kolla upp dessa och se om de är något att tänka på, om du skulle säga ett pris för någon av modellerna vad skulle det vara (för en ganska fin) mest så jag inte blir lurad och så vidare.

Nu en till fråga, om man kollar på golf så finns det ett antal olika modeller några heter FSI och sedan finns det GTI och massa sådant, vad är egentligen skillnaden?
Ärligt finns det någon modell av sådana här betäckningar som man verkligen ska undvika vare sig det är volvo eller VW eller bmw eller vad som? smile

Tack för alla svar hitintills det känns skönt att det finns folk som vill hjälpa till smile

Runt 20k får du nog i alla fall räkna med för att få en hyfsad BMW E36 320. Hittade en som verkade ganska schysst.. Under 20k mil, nybesiktad, nyservad, ser fräsch och oskruvad ut och sen är det dessutom sista årsmodellen av E36an vilket bara är positivt, hellre sista årsmodellen än första årsmodellen. smile


http://www.blocket.se/blekinge/BMw_320i … 17&w=3

FSI tror jag betyder direktinsprutning på VW-språk, någon som har bättre koll får gärna rätta mig om det skulle vara fel! GTI är en lite vassare modell, brukar innebära lite mer effekt och lite häftigare delar. Roliga bilar faktiskt!

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

10 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#14
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:
Jag ska kolla upp dessa och se om de är något att tänka på, om du skulle säga ett pris för någon av modellerna vad skulle det vara (för en ganska fin) mest så jag inte blir lurad och så vidare.

Nu en till fråga, om man kollar på golf så finns det ett antal olika modeller några heter FSI och sedan finns det GTI och massa sådant, vad är egentligen skillnaden?
Ärligt finns det någon modell av sådana här betäckningar som man verkligen ska undvika vare sig det är volvo eller VW eller bmw eller vad som? smile

Tack för alla svar hitintills det känns skönt att det finns folk som vill hjälpa till smile

Runt 20k får du nog i alla fall räkna med för att få en hyfsad BMW E36 320. Hittade en som verkade ganska schysst.. Under 20k mil, nybesiktad, nyservad, ser fräsch och oskruvad ut och sen är det dessutom sista årsmodellen av E36an vilket bara är positivt, hellre sista årsmodellen än första årsmodellen. smile


http://www.blocket.se/blekinge/BMw_320i … 17&w=3

FSI tror jag betyder direktinsprutning på VW-språk, någon som har bättre koll får gärna rätta mig om det skulle vara fel! GTI är en lite vassare modell, brukar innebära lite mer effekt och lite häftigare delar. Roliga bilar faktiskt!

Det var ju billigare än va bilarna jag kollat på smile
Jag har planerat att lägga ut mellan 30-40 tusen, kanske mer eller mindre beroende på fynd.

Tack för infon!
GTI hade jag för mig var precis som du sa, tyvärr är dem oftast ganska mycket dyrare, iaf vad jag hittat.
Så om jag inte fattade det fel så kan man gämnföra "R" på t.ex c70 eller liknande med GTI? smile

118 Inlägg
26 maj 2014
#15
Jappejopp skrev:
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:
Jag ska kolla upp dessa och se om de är något att tänka på, om du skulle säga ett pris för någon av modellerna vad skulle det vara (för en ganska fin) mest så jag inte blir lurad och så vidare.

Nu en till fråga, om man kollar på golf så finns det ett antal olika modeller några heter FSI och sedan finns det GTI och massa sådant, vad är egentligen skillnaden?
Ärligt finns det någon modell av sådana här betäckningar som man verkligen ska undvika vare sig det är volvo eller VW eller bmw eller vad som? smile

Tack för alla svar hitintills det känns skönt att det finns folk som vill hjälpa till smile

Runt 20k får du nog i alla fall räkna med för att få en hyfsad BMW E36 320. Hittade en som verkade ganska schysst.. Under 20k mil, nybesiktad, nyservad, ser fräsch och oskruvad ut och sen är det dessutom sista årsmodellen av E36an vilket bara är positivt, hellre sista årsmodellen än första årsmodellen. smile


http://www.blocket.se/blekinge/BMw_320i … 17&w=3

FSI tror jag betyder direktinsprutning på VW-språk, någon som har bättre koll får gärna rätta mig om det skulle vara fel! GTI är en lite vassare modell, brukar innebära lite mer effekt och lite häftigare delar. Roliga bilar faktiskt!

Det var ju billigare än va bilarna jag kollat på smile
Jag har planerat att lägga ut mellan 30-40 tusen, kanske mer eller mindre beroende på fynd.

Tack för infon!
GTI hade jag för mig var precis som du sa, tyvärr är dem oftast ganska mycket dyrare, iaf vad jag hittat.
Så om jag inte fattade det fel så kan man gämnföra "R" på t.ex c70 eller liknande med GTI? smile

Hittade en GTI som verkade vettig för din budget..

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 17&w=3

Yes, det skulle man väl kunna jämföra med, vill man sedan byta upp sig & vara ännu värre finns Golf R32 också. wink

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

10 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#16
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:
Koniiz skrev:
Runt 20k får du nog i alla fall räkna med för att få en hyfsad BMW E36 320. Hittade en som verkade ganska schysst.. Under 20k mil, nybesiktad, nyservad, ser fräsch och oskruvad ut och sen är det dessutom sista årsmodellen av E36an vilket bara är positivt, hellre sista årsmodellen än första årsmodellen. smile


http://www.blocket.se/blekinge/BMw_320i … 17&w=3

FSI tror jag betyder direktinsprutning på VW-språk, någon som har bättre koll får gärna rätta mig om det skulle vara fel! GTI är en lite vassare modell, brukar innebära lite mer effekt och lite häftigare delar. Roliga bilar faktiskt!

Det var ju billigare än va bilarna jag kollat på smile
Jag har planerat att lägga ut mellan 30-40 tusen, kanske mer eller mindre beroende på fynd.

Tack för infon!
GTI hade jag för mig var precis som du sa, tyvärr är dem oftast ganska mycket dyrare, iaf vad jag hittat.
Så om jag inte fattade det fel så kan man gämnföra "R" på t.ex c70 eller liknande med GTI? smile

Hittade en GTI som verkade vettig för din budget..

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 17&w=3

Yes, det skulle man väl kunna jämföra med, vill man sedan byta upp sig & vara ännu värre finns Golf R32 också. wink

Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)
Senast redigerat av Jappejopp (26 maj 2014)

Forummoderator
17 996 Inlägg
26 maj 2014
#17
Jappejopp skrev:
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:

Det var ju billigare än va bilarna jag kollat på smile
Jag har planerat att lägga ut mellan 30-40 tusen, kanske mer eller mindre beroende på fynd.

Tack för infon!
GTI hade jag för mig var precis som du sa, tyvärr är dem oftast ganska mycket dyrare, iaf vad jag hittat.
Så om jag inte fattade det fel så kan man gämnföra "R" på t.ex c70 eller liknande med GTI? smile

Hittade en GTI som verkade vettig för din budget..

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 17&w=3

Yes, det skulle man väl kunna jämföra med, vill man sedan byta upp sig & vara ännu värre finns Golf R32 också. wink

Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...

Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...

En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?

En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

118 Inlägg
26 maj 2014
#18
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Som Hybridsmurfen skrev, polaren kör Golf GTI 4 och den känns precis lika pigg som min 328 trots att min enligt BMW ska haft ca 40hk mer.. Hans Golf är snabbare i kurvor/rondeller men min drar ifrån en bit på raksträckan, men mycket mer fartkänsla i GTIn för att vara ärlig! Rekommenderar dig att hitta några intressanta bilar i närheten som du åker och kollar på så du bildar dig en egen uppfattning, lovar att du kommer hitta något du fastnar för förr eller senare. Men sålänge du är inne på tyskt så tycker jag du inte är helt ute och simmar på djupt vatten i alla fall!

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

10 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#19
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Koniiz skrev:

Hittade en GTI som verkade vettig för din budget..

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 17&w=3

Yes, det skulle man väl kunna jämföra med, vill man sedan byta upp sig & vara ännu värre finns Golf R32 också. wink

Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...

Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...

En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?

En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.

Jo så långt är jag med men tänkte eftersom vissa bilar har mindre hästar än andra så jag tänkte typ generellt smile
Men tack för svaret även fast det var en halv luddig fråga.
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Som Hybridsmurfen skrev, polaren kör Golf GTI 4 och den känns precis lika pigg som min 328 trots att min enligt BMW ska haft ca 40hk mer.. Hans Golf är snabbare i kurvor/rondeller men min drar ifrån en bit på raksträckan, men mycket mer fartkänsla i GTIn för att vara ärlig! Rekommenderar dig att hitta några intressanta bilar i närheten som du åker och kollar på så du bildar dig en egen uppfattning, lovar att du kommer hitta något du fastnar för förr eller senare. Men sålänge du är inne på tyskt så tycker jag du inte är helt ute och simmar på djupt vatten i alla fall!

Jo jag har fastnat lite för dem tyska bilarna, Ford har aldrig riktigt stått så högt i mina ögon och t.ex mazda har mamma bara haft problem med och andra bilar faller mig bara inte riktigt i smaken i chassi och liknande.
Men är tyska bilar bra i kvalité och liknande?

Nu fler frågor som verkar korkade.

Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?

Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
29 maj 2014
#20
Mew skrev:
Anledningen till att jag rekommenderade gamla Volvo är för att jag själv har en som brukis, och jag är nöjd. tongue lite äldre BMW är otroligt bekväma bilar, de mindre motorstarka varianterna brukar man kunna hitta välskötta exemplar av rätt billigt, och för de svagare motorerna är försäkringen acceptabel, medan du fortfarande får all komfort. Däremot är reservdelar fortfarande dyra.

Nej, reservdelar är inte dyrt till BMW.
Leta efter en golf IV 1,6 det är en bra första bil som går billigt och snabbt nog till en med färskt körkort



Sök