Edit: Inte för att vara spydig men kanske ska man söka lite info om hur sakerna funkar. Det är inte bra med högt ladd om inte de andra parametrarna hänger med.
Hur ökar jag laddtryck på en 2,0t ? vad och hur ska jag gå till väga för att öka mitt laddtryk på turbon ?
Steg 1 mjukvara/chippning.
Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.
Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.
tack för era besvarningar blir ett chip men är det bara jag som upplever s40 som värdens slöaste turbo bil ?
Hehe... njae.. 2.0t är inte jätte pigg org. Är du säker på att den går so den ska till att börja med ? Det känns rätt bra skillnad i en T4 kan jag säga.
tack för era besvarningar blir ett chip men är det bara jag som upplever s40 som värdens slöaste turbo bil ?
Hehe... njae.. 2.0t är inte jätte pigg org. Är du säker på att den går so den ska till att börja med ? Det känns rätt bra skillnad i en T4 kan jag säga.
Luftmängdsmätaren är antagligen kass den går mycket ojämnt samt inget ork i den, Men när jag kopplar ur den går den liten bättre har betställt en ny, samt provade en luftmängdsmätare ifrån en t4 men den rök svart som bara den den blev ännu sämre.
Hur ökar jag laddtryck på en 2,0t ? vad och hur ska jag gå till väga för att öka mitt laddtryk på turbon ?
Steg 1 mjukvara/chippning.
Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.
Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.
Nu formulerade jag mig lite luddigt.. Det jag syftar på med "bara ökning av ladd" är chippning..
Kolvarna i 2.0T 2001-2004 är värdelösa och skall ej påfrestas.
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.
Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3
3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.
Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.
Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?
Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3
3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.
Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.
Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?
Det blir en markant skillnad kan jag säga!
Det är blocket som gäller Dom försvinner lika fort som dom dyker upp, så man får vara snabb och kolla ofta. Har du kunskap/tillgång eller kontakter kan du ju bygga ett själv annars.
Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.
Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.
Nu formulerade jag mig lite luddigt.. Det jag syftar på med "bara ökning av ladd" är chippning..
Kolvarna i 2.0T 2001-2004 är värdelösa och skall ej påfrestas.
Men då är vi nu rätt överens iaf
krimag skrev:
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.
Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3
Steg 3 är annan mjukvara/chip, ny downpipe och ny halvsats. Men för en "T4 konvertering" om man nu kallsr det så, så är det T4ans turbo (14T), samma avgas som steg 3 men ett specialchip för att funka mot den större turbon. Vanliga steg 3 mjukvaran är anpassad för org turbo.
Vad jag vet har det bara varit Autotech som haft de specialchippen för att montera T4 turbon.
3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.
Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.
Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?
Det blir en markant skillnad kan jag säga!
Det är blocket som gäller Dom försvinner lika fort som dom dyker upp, så man får vara snabb och kolla ofta. Har du kunskap/tillgång eller kontakter kan du ju bygga ett själv annars.
Jo jag är väl inte helt bakom flötet men det är min första turbo bil när det gäller bensinmotor, Problemet är att jag inte har något garaget för stunden, annars hade jag nog svetsat ihop ett eget 3tums system.
Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?
Det blir en markant skillnad kan jag säga!
Det är blocket som gäller Dom försvinner lika fort som dom dyker upp, så man får vara snabb och kolla ofta. Har du kunskap/tillgång eller kontakter kan du ju bygga ett själv annars.
Jo jag är väl inte helt bakom flötet men det är min första turbo bil när det gäller bensinmotor, Problemet är att jag inte har något garaget för stunden, annars hade jag nog svetsat ihop ett eget 3tums system.
Okej nej men som sagt. Hitta ett 3" och en 14t Turbo, sen ringer du Autotech så fixar dom resten.
Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.
Nu formulerade jag mig lite luddigt.. Det jag syftar på med "bara ökning av ladd" är chippning..
Kolvarna i 2.0T 2001-2004 är värdelösa och skall ej påfrestas.
Men då är vi nu rätt överens iaf
krimag skrev:
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.
Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3
Steg 3 är annan mjukvara/chip, ny downpipe och ny halvsats. Men för en "T4 konvertering" om man nu kallsr det så, så är det T4ans turbo (14T), samma avgas som steg 3 men ett specialchip för att funka mot den större turbon. Vanliga steg 3 mjukvaran är anpassad för org turbo.
Vad jag vet har det bara varit Autotech som haft de specialchippen för att montera T4 turbon.
Såg att Bsr hade steg 2 chip samt avgasystem men kostade mellan 10-15 lakan.