3034
Sök

Öka laddtryck på en volvo s40 2,0t

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#1
Hur ökar jag  laddtryck på en 2,0t ? vad och hur ska jag gå till väga för att öka mitt laddtryk på turbon ?


4 586 Inlägg
28 maj 2014
#2
chippa är det enda sättet man ska öka laddet på den motorn. Någon fultrim med pysventil blir bara dyrt när det rasar
Senast redigerat av jocke_gronberg (28 maj 2014)


3 860 Inlägg
28 maj 2014
#3
jocke_gronberg skrev:
chippa är det enda sättet man ska öka laddet på den motorn. Någon fultrim med pysventil blir bara dyrt när det rasar

Exakt!

Inga T-kors eller pysventiler.

Köp ett chip!
Det kan bli dyrt att bara öka laddet, bränsle och tändning är rätt så bra att det hänger med som det ska också...

Ett tips:
http://atechmotor.com/volvo/s40/20t/trimpaket/

Edit:
Inte för att vara spydig men kanske ska man söka lite info om hur sakerna funkar. Det är inte bra med högt ladd om inte de andra parametrarna hänger med.
Senast redigerat av spokenratt (28 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

309 Inlägg
28 maj 2014
#4
krimag skrev:
Hur ökar jag  laddtryck på en 2,0t ? vad och hur ska jag gå till väga för att öka mitt laddtryk på turbon ?

Steg 1 mjukvara/chippning.

Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#5
hej det är av en 99 års model 2,0t 160hk motor


3 860 Inlägg
28 maj 2014
#6
maaw skrev:
krimag skrev:
Hur ökar jag  laddtryck på en 2,0t ? vad och hur ska jag gå till väga för att öka mitt laddtryk på turbon ?

Steg 1 mjukvara/chippning.

Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.

Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#7
tack för era besvarningar blir ett chip big_smile men är det bara jag som upplever s40 som värdens slöaste turbo bil ?


3 860 Inlägg
28 maj 2014
#8
krimag skrev:
tack för era besvarningar blir ett chip big_smile men är det bara jag som upplever s40 som värdens slöaste turbo bil ?

Hehe... njae.. 2.0t är inte jätte pigg org. Är du säker på att den går so  den ska till att börja med ?
Det känns rätt bra skillnad i en T4 kan jag säga.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#9
spokenratt skrev:
krimag skrev:
tack för era besvarningar blir ett chip big_smile men är det bara jag som upplever s40 som värdens slöaste turbo bil ?

Hehe... njae.. 2.0t är inte jätte pigg org. Är du säker på att den går so  den ska till att börja med ?
Det känns rätt bra skillnad i en T4 kan jag säga.

Luftmängdsmätaren är antagligen kass den går mycket ojämnt samt inget ork i den, Men när jag kopplar ur den går den liten bättre har betställt en ny, samt provade en luftmängdsmätare ifrån en t4 men den rök svart som bara den den blev ännu sämre.


309 Inlägg
28 maj 2014
#10
spokenratt skrev:
maaw skrev:
krimag skrev:
Hur ökar jag  laddtryck på en 2,0t ? vad och hur ska jag gå till väga för att öka mitt laddtryk på turbon ?

Steg 1 mjukvara/chippning.

Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.

Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.

Nu formulerade jag mig lite luddigt.. Det jag syftar på med "bara ökning av ladd" är chippning..

Kolvarna i 2.0T 2001-2004 är värdelösa och skall ej påfrestas.

309 Inlägg
28 maj 2014
#11
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#12
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.

Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3


309 Inlägg
28 maj 2014
#13
krimag skrev:
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.

Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3

3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.

Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.
Senast redigerat av maaw (28 maj 2014)

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#14
maaw skrev:
krimag skrev:
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.

Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3

3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.

Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.

Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk big_smile Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?


309 Inlägg
28 maj 2014
#15
krimag skrev:
maaw skrev:
krimag skrev:

Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3

3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.

Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.

Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk big_smile Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?

Det blir en markant skillnad kan jag säga!

Det är blocket som gäller wink Dom försvinner lika fort som dom dyker upp, så man får vara snabb och kolla ofta.
Har du kunskap/tillgång eller kontakter kan du ju bygga ett själv annars.

3 860 Inlägg
28 maj 2014
#16
maaw skrev:
spokenratt skrev:
maaw skrev:

Steg 1 mjukvara/chippning.

Men först och främst vilken årsmodell handlar det om ? 2001-2004 medför risker vid bara ökning av laddtryck.

Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.

Nu formulerade jag mig lite luddigt.. Det jag syftar på med "bara ökning av ladd" är chippning..

Kolvarna i 2.0T 2001-2004 är värdelösa och skall ej påfrestas.

Men då är vi nu rätt överens iaf wink

krimag skrev:
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.

Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3

Steg 3 är annan mjukvara/chip, ny downpipe och ny halvsats.
Men för en "T4 konvertering" om man nu kallsr det så, så är det T4ans turbo (14T), samma avgas som steg 3 men ett specialchip för att funka mot den större turbon. Vanliga steg 3 mjukvaran är anpassad för org turbo.

Vad jag vet har det bara varit Autotech som haft de specialchippen för att montera T4 turbon.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#17
maaw skrev:
krimag skrev:
maaw skrev:

3" downpipe, 2.5" eller 3" halvsats, 14T Turbo (t4) och mjukvara.

Kort och gott, hitta ett 3" system och en 14t turbo. Sen ringer du Autotech.

Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk big_smile Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?

Det blir en markant skillnad kan jag säga!

Det är blocket som gäller wink Dom försvinner lika fort som dom dyker upp, så man får vara snabb och kolla ofta.
Har du kunskap/tillgång eller kontakter kan du ju bygga ett själv annars.

Jo jag är väl inte helt bakom flötet men det är min första turbo bil när det gäller bensinmotor, Problemet är att jag inte har något garaget för stunden, annars hade jag nog svetsat ihop ett eget 3tums system.


309 Inlägg
28 maj 2014
#18
krimag skrev:
maaw skrev:
krimag skrev:

Låter gött med uppgradering ifrån 160hk upp till 240-250 hk big_smile Det lär jo bli en skillnad som natt och dag med andra ord. Du vet inte var man kan hitta begagnat avgassystem med downpipe och sådant ?

Det blir en markant skillnad kan jag säga!

Det är blocket som gäller wink Dom försvinner lika fort som dom dyker upp, så man får vara snabb och kolla ofta.
Har du kunskap/tillgång eller kontakter kan du ju bygga ett själv annars.

Jo jag är väl inte helt bakom flötet men det är min första turbo bil när det gäller bensinmotor, Problemet är att jag inte har något garaget för stunden, annars hade jag nog svetsat ihop ett eget 3tums system.

Okej nej men som sagt. Hitta ett 3" och en 14t Turbo, sen ringer du Autotech så fixar dom resten.

61 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#19
spokenratt skrev:
maaw skrev:
spokenratt skrev:

Risken för spikningar är den samma... snarare att en motor kan klara det bättre än den andra, vissa har tur och det håller, andra inte. Men det är ändå chip som gäller.

Nu formulerade jag mig lite luddigt.. Det jag syftar på med "bara ökning av ladd" är chippning..

Kolvarna i 2.0T 2001-2004 är värdelösa och skall ej påfrestas.

Men då är vi nu rätt överens iaf wink

krimag skrev:
maaw skrev:
Allmänt populärt på 2.0t är ju "T4-Konvertering" Då får du ut ca 240-250hk med steg3 mjukvara.

Vad omfattar en sådan konventering ? vilka delar ingår i steg 3

Steg 3 är annan mjukvara/chip, ny downpipe och ny halvsats.
Men för en "T4 konvertering" om man nu kallsr det så, så är det T4ans turbo (14T), samma avgas som steg 3 men ett specialchip för att funka mot den större turbon. Vanliga steg 3 mjukvaran är anpassad för org turbo.

Vad jag vet har det bara varit Autotech som haft de specialchippen för att montera T4 turbon.

Såg att Bsr hade steg 2 chip samt avgasystem men kostade mellan 10-15 lakan.


309 Inlägg
28 maj 2014
#20
JT- Tuning har ju billiga nya system annars smile


Sök